hösilage med lite klöver i?

J

jupiter-judex

har fått tag i en jätte trevlig och verkar i alla fall seriös kille som har silage kvar. då min inte äter silage som är för torrt så föll många alternativ bort och denna hade också hästar som inte åt torrt silage. passar mig perfekt då det inte är så många som har lite blötare, av någon anledning verkar många ha 60-70 ts och det är för torrt för min finsmakare.

i alla fall, får analysen i kväll..det enda han hade i huvudet var att den ena var på 8mj och den andra på 10 mj....

men det jag funderar på är att han har lite rödklöver i...funkar det till hästarna eller?
han hade det ju till sina i och för sig men vad tror ni?

Sv: hösilage med lite klöver i?

Det ska inte vara något problem, det tillför ju lite extra protein om inte annat.

Vi har en del klöveriblandat utan problem. Det påverkar inte energi i större utsträckning, däremot höjer det proteinhalten. Hästarna äter det gärna eftersom det har hög smaklighet.

Att hästar blir feta av klöver beror nog mer på att de gärna äter det, inte på speciellt högt energivärde!

svarar alla på en gång.....

åh vad glad jag blir, trodde det var big no no med klöver i:angel:

för energin var ju 8 på det ena partiet och 10 på det andra, så jag är nog mest intresserad av det första då jag har shettis ( som i och för sig inte är något matvrak ) och ett matvrak till halvblod som gärna lägger på sig.

det jag har haft nu har ju haft kassa protein värden och då lär jag ju slippa krafft protein tillskottet dom får nu och det är ju bra!

skulle få analysen på mail ikväll, spännande att se.

däremot är det 300 kg:s balar så jag lär få slänga en del, men blir mycket billigare än minibalarna ändå:o

han samfodrade sina nötdjur med samma foder, därför var det klöver i....men det spelar ingen roll alltså...?

Inte helt självklart med energivärden! Vi hade en vall med klöverinblandning och en med ren gräsvall. Bägge hade höga energivärden (aningen över 10 Mj) men proteinhalten var bättre för klövervallen. Många fokuserar på energi/smrp men få funderar över smaklighet! Om hästarna inte äter så kan det vara ett problem eftersom maten smakar "urk". Har man lättfödda hästar är det inget problem men annar så ska man nog fundera på vallsammansättning!

nu hängde jag inte med på vad du menade.....har du lust att vidareutveckla lite...

du menar att det är godare med klöver i antar jag eftersom det är så poppis i hagarna....
men vad menade du med inte helt självklart med energi värden....
han visste att det var 8 och 10 i sina och jag sa att jag föredrog den med 8...eller..jag hängde inte med helt enkelt

Se upp lite om det är mycket klöver i och de är lite blötare. Klöver funkar som buffert vilket gör att en pH-sänkning förhindras, och en bristfällig ensilering sker. Ett lägre pH-värde skyddar mot t.ex. mögel och vissa bakterier.

Rent teoretiskt borde det även vara så att de inte håller lika bra när du öppnar balarna. När en bal öppnas så gör syretillgången det möjligt för jäst att börja växa. Jästsvamparna älskar mjölksyra, och gör att pH stiger vilket i sin tur gör det möjligt för mögel att växa. I en klöverbal är ju "halva jobbet" redan gjort innan öppningen så den borde hålla sämre.

Har haft en del balar med klöverinblandning vissa år. Ett år var de helt ok. Använde dom på våren och väldigt få var mögliga. Vet dock inte hållbarhet när de väl var öppnade då de gick åt rätt snabbt. Ett annat år vägrade i princip hästarna att äta av klöverbalarna. Tyckte dock att klöverna var ganska "övervuxen", och min häst skulle aldrig få för sig att äta nått annat än späd klöver även på bete!

Du vet förresten inte om han har använt nått ensileringsmedel? Om så är fallet så är ju saken en annan!

Mitt tips är att ta hem en bal på prov och se hur den verkar. Sen kan det ju vara en god idé att komma överens om att ni får ersättning för dåliga balar.

vet faktiskt inte om han använt ensileringsmedel men hade väl tänkt att kolla med han om han tar tillbaka balar som är dåliga när jag öppnar dom.
konstig analys jag fick förresten, är det olika beroende på var man lämnar in analysen?
fick värden för ts, energi, effektiv protein, effektiv fiber, kalcium och socker.....
effektiv protein är samma som smb rp antar jag, men vad är effektiv fiber och vad har jag för glädje av att veta socker halten?

kan ju ge er siffrorna också och se vad ni tycker....

1:a skörd. 2:a skörd
Ts halt: 56% 74%

MJ/kg Ts: 10,4 9,0

Effektivt
råprotein: 113 g/kg Ts 119 g/kg Ts

Effektiv 263 g/kg Ts 203 g/kg Ts
fiber:

Kalcium: 5,5 g/kg Ts 8,0 g/kg Ts

Socker: 71 g/kg Ts 78 g/kg Ts

2:a skörden känns alldeles för torr för mig så det handlar nog om första skörden i så fall....egentligen för högt energi värde men inte särskilt extremt va.
extra protein foder lär ju inte behövas...

Jag har hört att man ska vara mkt försiktig vid övergång till ett klöverrikt foder!
Farsan (gammal "hästkarl") tjatar ofta om det, att är det klöver i, är det "kraftigt" o ska ges lite i taget lixom.
Jag har haft oanalyserat hö o ensilage som det skulle vara mkt klöver i och övergången har funkat bra, vissa hästar har dock blivit lösa i magen av det. Men det kan ju bero på mer än bara klöverhalten.

(Detta var bara nått jag hittat, lite babbel ant främst riktat till bönder, men jag tyckte det var rätt intressant att läsa, fast jag har inte läst allt än:angel::)
http://www.e.lst.se/NR/rdonlyres/99E945B5-6C4C-49D9-A34F-5CF74B9C1B40/0/ekolgrovfoderhastar.pdf)

Rent teoretiskt borde det även vara så att de inte håller lika bra när du öppnar balarna. När en bal öppnas så gör syretillgången det möjligt för jäst att börja växa. Jästsvamparna älskar mjölksyra, och gör att pH stiger vilket i sin tur gör det möjligt för mögel att växa. I en klöverbal är ju "halva jobbet" redan gjort innan öppningen så den borde hålla sämre.

Intressant. Jag hade annars trott att jästsvamparna producerar mjölksyra men jag har säkert missuppfattat det, är inte helt klar över det som händer i levande organismer. En del av dem producerar ju alkohol.

Klöverinnehåll höjer proteinhalten och sänker oftast fiberinnehållet (gäller ensilage). Är det hö så brukar proteinet från klöver ligga kvar på åkern eftersom de små bladen faller av och man får bara hem stjälkarna!

Klöver binder ju kväve till vallen som kommer även gräset till godo så det har ungefär samma effekt som mer gödning. Alltså höjs proteinvärdet även på gräset av den orsaken.

Energi är litet svårare och mer diffust hur man på ett bra sätt styr det. Det är därför de flesta accepterar det energivärde man får och styr protein/fiberhalt.

fast enligt den artikeln som länkades här så verkade ju inte klöver så bra.....

ja det är sant....
han själv blandade silaget med halm till sina hästar fast det känns inte helt optimalt till min som gärna hostar av damm....

Hur många hästar har du till 300kg?
Nu framöver håller inte balen länge när dagarna blir varmare.

har bara två. så jag är tvungen att i så fall slänga hälften....

men nu undrade jag mer över om det funkar med proteinvärdena eller om det blir för kraftigt...??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka