hösilage med lite klöver i?

Sv: hösilage med lite klöver i?

nä har också läst och förstått att det är så men kan man lite på det oavsett hur mycket för mycket det är?

Jag tror inte att man bör ge en häst hur mkt protein som helst. Till sist blir det nog för jobbigt för den att ta hand om överskottet. Men om det mest gäller protein från kraftfoder och hur mkt som är för mkt det vågar jag inte svara på. Det har jag egentligen inte en aning om. Men en del proteinöverskott från grovfoder är inte farligt. Mer vågar jag mig inte på att säga.

Notera att det är framför allt skörd på vallar med mycket hög andel klöver (runt 50%) som kritiseras. De flesta har avsevärt lägre andel klöver!

När jag tog över den här gården hade bonden som brukat markerna sått in duktigt med klöver. Vi löste det i fjol, med att låta det växa enormt länge. Vi hade svårt att slå, vända och rulla det sen. Hyrde in en som har en sprillans ny maskin som tar "hur stort som helst" men den körde fast rätt många gånger:crazy:...men rullat och plastat har det hållit mycket bra. Fräscht i alla balarna. Tack och lov har jag unghästar som växer;)...för det är kraftigt trots att det fick växa "över" normaltid. Grovt som attan är det så det tar tid för dom att få i sig det och det är väl räddningen:angel:.

Hela hösten fick hästarna gå på vallen för att trampa till klövern, då brukar den ge upp och försvinna. I år gör det inget om klövermängden är lite hög då hästarna växer än men sen vill jag nog ha ett mindre klöverinnehåll...

Mina hästar har mått prima i vinter på det här silaget. Kommer att fortsätta låta det bli grovt för det ger längre ättid. Där det brister i näringsinnehåll kompletterar jag med lucern, betfor och mineraler/vitaminer.

börjar snart bli desperat!!
ska man köpa dessa egentligen för stora balar med egentligen alldeles för höga värden för min lätt födda häst, men med rätt ts halt...eller ska jag kolla med min förra leverantör om jag kan få köpa till lite av hans alldeles för torra och lättmöglade småbalar:confused:

Vad har du för kvot på det? Det är inte fel att ge en lättfödd häst ett grovfoder med hög kvot. Jag tycker snarare att det är bra för då får de i sig mer protein för en mindre mängd energi. Det man kan göra är att byta ut en del av det mot halm. Ett dåligt, mögligt foder hade jag inte gett den.

Nu ska jag kanske inte göra det svårare för dig men av erfarenhet så har jag helt slutat bry mig om laboratoriers TS-halt. Det är svårt att ta ett relevant prov ur den aspekten och mycket kan hända på vägen till labbet.

Vi har normal åkervall men beroende på vindriktning i förhållande till strängen, hur tätt det växer och artsammansättning så får man olika förtorkning. Vi tar och kör egen TS-mätning för att komplettera labbet och sedan får man hålla koll på om man har ovanligt torr/fuktig bal i förhållande till det.

svarar alla...värdena på det fanns i början av tråden och kvoten blev nåt på 10 har jag för mig.

nu har jag letat och letat och hittade till slut en annons som visade sig bo 3 km från mig, hade balar som inte var för torra men däremot ingen analys. tog dom ändå´för min verkade tycka dom var goda då jag tog hem en först och provade.

skulle vilja ha en bal på 100 kg då det hade passat våra två bättre, finns inte det?

är inte petnoga med analysens ts halt utan man känner ju om dom är blöta eller torra. så jag menar mer att jag vill ha en blötare variant...

skulle vilja ha en bal på 100 kg då det hade passat våra två bättre, finns inte det?
Att göra mindre balar är för de flesta bönder ointressant eftersom det både går åt mer plast ju mindre balen är (=dyrare) samt blir svårt att hantera rationellt med balklämma (=man kör sönder vallen i onödan).
Det du efterlyser är nog en specialpress för små balar som pressar extremt hårt som kombineras med plastning och lastning på vagn. Tror dock att en sådan maskin hamnar i prisklassen 250 000-500 000. Det kan man aldrig räkna hem som bonde.
Dagens småbalspressar ser likadana ut som en nedskalad storbalspress. Det innebär att vallen blir fylld med en enorm mängd små ensilagebalar som ska samlas ihop. Småbalarna är för tunga att hantera manuellt och för små för att hantera effektivt med traktor...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka