Hösilage, hur sent kan man slå?

H

Helge

Vi har alltid haft hö men funderar på hösilage. Är det någon som kan något om hur länge man kan vänta att slå eller vet var man kan få information om detta? Vi har inte kunnat slå än pga allt regn.

:confused:

Sv: Hösilage, hur sent kan man slå?

Det beror självklart på vilket näringsvärde man behöver i sitt foder. Just i skördetidpunkt behöver det nödvändigtvis inte skilja mellan hö och hösilage/ensilage. Det som är negativt (förutom näringsvärde osv) är om stråna blir för grova då de blir större risk att de skadar plasten m.m.

Tips om vidare info:

www.ensilagenytt.se

Sara

Alternativet att slå medan det regnar finns ju inte så det är ju lite ont om alternativ... Bara att vänta på vädret och så försöka göra bästa möjliga av det hela då.

Tack, jag har varit på länken du skrev in. Lite klokare nu...:d

Tack Sara, jag har varit på länken du skrev in. Lite klokare nu...:d

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka