Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vanliga fodergrindar runt balen har en del, men det finns risk att tackorna äter sig in i balen = ensilaget/hösilaget "klämmer fast" dem, så att de inte kommer lös = de kvävs
Rekomenderar sådana här i stället om man ska ha grindar runt balen.
Hej! jag ställer bara ut höbalar tidigt på våren o sent på hösten innan de går in o då tycker jag att det är bra om det drar ner det för att få lite varmt i ligga på oxå..
men jag förstår problemet om man ger balar ute året runt o de är ju rätt så dyra de olika ställningarna, men jag såg den här på blocket, den var ju billig o tror jag skulle funka även på fåren http://www.blocket.se/vi/9420078.htm?ca=4_s
Tackorna äter sig rakt in i balen och tyngden av hösilaget klämmer fast tackan så att hon inte kommer ut med huvudet. Vi har tappat 2 tackor på det viset och slopade sedan fodergrindarna på lösdriften och tar hellre spillet som blir.
Bygg en träställning modell bord ca 50 cm högt att ställa balen på.
Fyra rejäla stubbar borde väl funka - men det får inte kunna välta.
Använd en lastpall som botten så det blir genomsläpp - lätt att städa ur det sista - och lätt att kratta rent under.
Är det möjligt för dig att göra en lite mindre som du fyller för hand? Eller passar det inte in i dina arbetsmetoder?
För annars gör man en i gammal stil av träläktre eller slanor. Ser ut ungefär som en sågbock som är högre upp till med ätluckor eller man kanske ska kalla det för stegliknade galler i V-form.
HAHAHA....
Med tanke på hur slutkörda vi var i kväll, jag och maken, när vi med gemensamma krafter förflyttade en bal på plan mark så är det nog inte aktuellt att ens försöka rulla UPP en bal på något...
Masse:
Jag hade tänkt kunna rulla ner en bal i hagen till dem just för att slippa fylla på för hand, som jag gjort hittills. De har fram till nu haft två tompallar med pallkrage på som jag fyllt två gånger om dagen...
Nu har jag fått hem en massa balar och tänkte helt enkelt bespara mig dne mödan.
När jag har haft många får som äter av samma bal har jag råkat utför det som Gnist skriver om att fodret både hö och ensilage har rasat ner äver djuren så de har fastnat. Men när jag har haft ett mindre antal djur så äter de ju långsammare och kommer då inte så fort djupt in i balen. Så om jag har gjort som det skrevs om i din förra tråd några hål i plasten och sedan i takt med att det blir "tomt" gjort nya mellan de gamla så att säga, för att sedan ta av locket så har detta inte hänt. Så beroende på antal får och balstorlek så kan det kanske vara värt att prova. Har du många får i förhållande till balarnas storlek så kanske du får sätt ut fler balar. Jag kör den metoden i vinter och har då 35 får, 2 mini shettisar och åsnorna som delar på balarna. Hittills helt utan problem plus att det finns "tak" på balarna under några dagar vilket inte varit helt fel denna vintern.
I mitt förslag så är det balens plast som blir tak under de första dagarna. Men Kellfri har en med tak för får som kostar 3700 + moms. Fast den tar ju inte större rundbal bara mindre.
Den jag visade bild på i mitt första inlägg, rymmer lätt en hel rundbal och är man lite händig, så fixar man lätt ett tak till den om man inte vill köpa en med tak, färdigt..
Ok - förstår - jag har stått o svurit många gånger halvt gråtfärdig över rundbalar av all de sorter.
Inte roliga att hantera annat än på plant golv -
i en kletig fårhage så är det mardröm.
Jag har tvingat vandrarhemsgäster ut i en fårhage en kletig kall nyårsafton just för att lyfta undan en ensilagebal från en tacka som tagit sig in i foderhäcken - hon klarade sig men var lite medtagen.
Men kan de inte äta sig in i balen på samma sätt som med fodergrindar med den? Eller de får inte in huvudet?
Jag tror jag har sett den modellen med tak som man kan köpa, men det såg bökigt ut att få in en bale i den. Komodellen vore bättre, med en sida som man kan öppna.
Edit: nej, det var Kellfris jag tänkte på, den "trekantiga", som har tak.
Trädgård & Växter
Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Hästnyheter Ingen svensk till omhoppning i Stuttgart.
Efteråt är stjärnorna Peder Fredricson och Henrik von Eckermann rasande.
– Fanns det gula kort...
Hästmänniskan En nordsvensk är inte en stor häst egentligen. Bland arbetande kallblodsraser är den liten och hyfsat nätt/sportig ändå. Den är ju ingen...
Hästhantering Yo, sent omsider så har även jag gått med i BHIS och börjat med en för mig ny form av träning tillsammans med hästarna. Inte för att jag...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.