hösilage-häck till fåren?

Sv: hösilage-häck till fåren?

Ja, Kellfris har jag sett, men jag skulle vilja ha en som tar en stor.

Kellfri har en som tar storbalar också. Jag har en sån men, är inte nöjd. Vet inte om mina får (gotlandsfår) ovanligt gymnastiska men, de både hoppar upp i balen och kryper in genom spjälorna och så står de där och äter och skiter och silaget blir äckligt när halva balen är kvar. Så till mina får är den för låg (90 cm) och har för breda spjälor. Har sett fårgrindar som är avsedda till att göra foderhäckar med men, kan inte hitta länken. Minns bara att de var ganska dyra men, funkar de så kan det ju vara värt det.

idag har jag lyft ut en bal till fårhagen - nåja, lurat hit en granne med traktor för ändamålet...
Jag ställde den rätt upp och ner och har skurit ut några gluggar i plasten.
Fåren såg ut som jag ställt in en säck gift i deras hage, vägrade ens lukta på det... :rofl: Men de lär sig väl när de blir hungriga....
Återstår att se hur det kommer fungera.

Sådär har jag också gjort till mina och det blev i alla fall mindre spill på så vis än med nuvarande höhäck. Fast jag lät balen bara stå hos dem i två dagar resten lyftes in till hästarna.

Vet inte om de går att få tag på i Sverige, men det borde det ju göra. På Irland har farmarna sådana här:
balefeeder3.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: monster1
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar