Hösilage för första gången!

Sv: Hösilage för första gången!

För att räkna ut kvoten dividerar du smältbart råprotein med energin. Du kommer upp i en kvot på över 9 och det är mycket bra. Har för mig att Kraffts foderrådgivare rekommenderade runt 7 som ett bra "sporthästhö". Ser du bara till att ösa på som Bee skriver så behöver du inte alls oroa dig. Att proteinhalten är hög behöver du inte heller oroa dig över om det inte är så att hästen blir dålig i magen.

För att räkna ut kvoten dividerar du smältbart råprotein med energin. Du kommer upp i en kvot på över 9 och det är mycket bra. Har för mig att Kraffts foderrådgivare rekommenderade runt 7 som ett bra "sporthästhö". Ser du bara till att ösa på som Bee skriver så behöver du inte alls oroa dig. Att proteinhalten är hög behöver du inte heller oroa dig över om det inte är så att hästen blir dålig i magen.

Okej vad ska jag göra med den kvoten då? :confused: Har aldrig lärt mig räkna ut foderstat men vore kul med lite enkla tips!

Hästar kan få botulism av hö med även om risken är mindre, så jag tror inte du bör vara mer orolig nu....

Det beror ju helt på hästen=) Är den i fint hull nu? Isf kan du ju räkna på hur mkt energi du har gett hittills och fortsätta med samma mängd.

Jag föredrar hög protein mot lågt. Ett överskott från grovfoder gör ingenting. På betet ligger kvoten på uppåt 20, så det är ingen fara. Du har nästan samma värden som jag har i mitt hö och jag har båda mina, som tränas och tävlas, på bara hö och minerlaer.

Det beror ju helt på hästen=) Är den i fint hull nu? Isf kan du ju räkna på hur mkt energi du har gett hittills och fortsätta med samma mängd.

Jag föredrar hög protein mot lågt. Ett överskott från grovfoder gör ingenting. På betet ligger kvoten på uppåt 20, så det är ingen fara. Du har nästan samma värden som jag har i mitt hö och jag har båda mina, som tränas och tävlas, på bara hö och minerlaer.

Han föll ju ur massor under hösten pga de låga proteinvärdena i höet, så har pumpat i honom massa mat nu sen dess. Nu är han lagom i hullet, äntligen! Så jag kanske kan prova och ge typ samma energi som nu när jag sen ska ge honom hösilage :)

Du ska inte göra något med kvoten. Du ska veta hur ditt hö ligger till näringsmässigt och det talar kvoten om för dig.

Stämmer det att hästar blir jätteslöa av för mkt protein? Hörde nån som hade hösilage med liknande värden som sa att hennes häst blev sååå slö av det.
Jag vill nu veta om det stämmer :bump:

Vad ska man tänka på? Hur pass farligt kan det vara att ge hösilage om det dröjer ca 10-15 dgr innan hästen hinner få sin tredje spruta i grundvaccinationen mot botulism?

Det borde inte vara någon fara! Jag har hört av veterinär att det är okej att börja fodra med hösilage efter andra sprutan. :idea:

Absolut inte, enligt min erfarenhet. Vi har rejält med protein i vårt hö (slaget i början av juni). De gamla gubbarna har definitivt inte blivit slöare av det, snarare tvärtom. Har nog andra orsaker, tror i alla fall jag.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att en häst som inte fått vad den behövt tidigare och får det blir lugnare. Det är ju så med mättnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 499
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 616
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka