Hösilage för första gången!

frittan

Trådstartare
Har aldrig tidigare fodrat med hösilage, och min häst har inte ätit det på flera år, men han gillar det mkt när jag gett honom någon tuss sådär.

Höet håller nämligen på att ta slut, och det råder stor höbrist, så måste nu börja fodra med hösilage.

Vad ska man tänka på? Hur pass farligt kan det vara att ge hösilage om det dröjer ca 10-15 dgr innan hästen hinner få sin tredje spruta i grundvaccinationen mot botulism?

Har lite värden på hösilaget i alla fall, vet inte ens om ts ska vara högt eller lågt :o

i alla fall,

Ts: 80%
7,4 energi
70 smrp (HÖÖGT)

Är det ett väldigt blött hösilage eller ett väldigt torrt? Har inte sett hösilaget ännu, så jag har ingen aning ;)

Hjälp mej som är ny på hösilage-fronten snälla :bump:

Sv: Hösilage för första gången!

har du rätt siffra på TS ?? Det där är torrare än hö, normalt 84%Ts. Skumt.

Eftersom det är 80 procent är det ju inte torrare än hö vilket normalt är 84 procent. Men väldigt torrt. Och väldigt mycket protein. Bra kvot. Borde inte gå mycket kraftfoder där.

väldigt torrt hö, nästan som hö, hö har ju en TS på 84 %.
Tkr inte det är något problem att börja ge hösilage innan hästen fått sprutan, eftersom vi har hösilage i mitt stall så får hästen lov att börja äta det när hon kmr och var inte vaccinerad, men har inte varit några problem för det.

Nej, jag hade inte heller varit rädd för botulism. Har fodrat då och då och aldrig vaccinerat. Jag vet att det förekommer men jag känner ingen som drabbats. Därmed alltså inte sagt att det inte kan hända.

har du rätt siffra på TS ?? Det där är torrare än hö, normalt 84%Ts. Skumt.

Jag fick denna siffran idag. Har nu pratat lite mer om hösilaget, och fått höra att det är i stort sett så torrt som hö, någon bal har varit lite lite blötare än hö typ..

Är det väldigt dåligt att proteinhalten är så hög? Alltså kommer hästarna få alldeles för mkt protein med ett sånt här grovfoder? :confused:

Du behöver inte vara rädd för protein i grovfoder. Det är ok att ge. Att det är så torrt kan ev ge problem med bakterietillväxt om jag inte är helt felimformerad. Var därför noga med att det verkar fräscht och inte innehåller något mögel.

Du behöver inte vara rädd för protein i grovfoder. Det är ok att ge. Att det är så torrt kan ev ge problem med bakterietillväxt om jag inte är helt felimformerad. Var därför noga med att det verkar fräscht och inte innehåller något mögel.

Okej, men hösilage ska man ju alltid ge mer av än hösilage... Mitt nuvarande hö innehåller typ INGET protein, men jag ska ändå öka mkt eller? :confused:

Hur kollar man lättast om hösilaget är fräscht? Ser man det eller ? För med hö känner man ju direkt på lukten men hösilage luktar väl mer... syrligt? :confused:

Jag är helt nollad när det gäller hösilage så alla tips mottages tacksamt! :D

Eftersom ditt hö är så torrt så behöver du inte ge så mycket mer än om du gett vanligt hö. MINSTA giva där är alltså 1,2 kilo hö per hundra kilo häst. Jag hade gett mer och gör det också. Du behöver efter vad jag förstår bara ge fyra procent mer än om det varit vanligt hö.

Eftersom jag är urkass på hösilage och lukter så lämnar jag den frågan vidare till någon som bättre kan besvara den. Det enda jag har lyckats utröna är att om man ser mögel är balen ordentligt angripen. Varma balar kasseras.

Okej, så jag kan ge honom i stort sett samma som nu då?

Ingen som vet om mögel osv eller andra tips? :bump:

http://www.ensilagenytt.se/

Står lite fakta och finns bilder på mögel osv. :)

Iaf så ska hösilage lukta fräscht, blötare hösilage kan luta starkare tkr jag men är nog ts på runt 50 % då skulle jag gissa.

De vita prickarna som kan finns i vissa balar, finns det delade meningar om de är farliga lr inte, men jag plockar iaf bort det till min häst.

Man märker ganska tydligt om balen är dålig, den lukter illa och mögel märker man också tydligt.
Det blir lättare mögel i ett så torrt hösilage då det inte ensileras som det ska.
Men det märker man!:)

Man märker ganska tydligt om balen är dålig, den lukter illa och mögel märker man också tydligt.
Det blir lättare mögel i ett så torrt hösilage då det inte ensileras som det ska.
Men det märker man!:)

Jasså lättare mögel i torrt hösilage?

Ja i en torr bal blir det ingen ensileringsprocess i samma utsträckning som i en blöt. Om jag inte är htl ute och cyklar är det för att det är mycket syre i balen. (rätta mig om jag har fel någon :) )

Ja i en torr bal blir det ingen ensileringsprocess i samma utsträckning som i en blöt. Om jag inte är htl ute och cyklar är det för att det är mycket syre i balen. (rätta mig om jag har fel någon :) )

Jasså okej.. Så de blöta respektive torra hösilagebalarna har båda sina för och nackdelar med andra ord :)

Det är för lite syre för att höet ska bli bra i en plastad bal, hö ska alltid ha mycket syre annars möglar det, vilket händer när man plastar för torrt hösilage, och är det förlite vatten startar inte ensilerins processen, och då blir det mögel!
I år vid framförallt när första skörden togs torkade mycket utav gräset som slogs (iaf i mina takter) för fort, vilket resulterade i att det blev mycket mögel i balarna.

Ja det möglar lättare i en torr bal. Men däremot, om det blir ett hål i plasten håller en torr bal bättre än en blöt. Iaf enligt min erfrenhet!

Torrt hösilage med fin fina värden. Det är bara att ösa på med hös. tills energibehovet är täcket. Då får hästen även proteinbehovet täckt och du slipper kraftfoder helt.

Torrt hösilage med fin fina värden. Det är bara att ösa på med hös. tills energibehovet är täcket. Då får hästen även proteinbehovet täckt och du slipper kraftfoder helt.

Jasså värdena är så pass bra? Jag var rädd att det var dåligt med såå mkt protein?!

Mitt nuvarande hö har typ tvärtom, med jättelåga proteinvärden.. 8,6 MJ och 23g smältbart råprotein...

Men hur mkt ska man ge så att energibehovet är täckt? Hur räknar man?? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 499
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 616
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2