hösilage/ensilage?

P

Pretty_Fly

Ni som fodrar med det, hur anser ni att kvalitén har varit? Hur många balar har ni kasserat?

Jag har efter några års användande av hösilage och tidigare ensilage, gått över till hö igen! FÖR EVIGT.
Har haft så många dåliga balar enligt mig. Men "alla" andra i stallet har tyckt att det har varit bra oftast (förutom när det varit helt uppenbart).
Jag har kännt dofter som: lakrits, schampoo, cider och mycket mer. så anser jag att foder INTE ska lukta, det har en speciell doft när det är friskt. Alla dessa gånger jag kännt såna dofter så har balen möglat eller så nästa dag. Och då har alla tyckt på att "men igår var den ju inte möglig". Vet inte folk idag att bara för att man inte ser möglet så betyder det inte att det inte finns? Mögel kommer ju från något och det ser man ju inte.

Vad har ni för "rutiner" för kassering?

Sv: hösilage/ensilage?

Är det jäst brukar jag plocka bort det och sedan fodra. Är det vitt mögel så tar jag bort en stor bit runt och kollar om min häst tycker att det verkar ok (kräsen) och äter han så får han det. Svart mögel säger ju sig självt = kastas.

Förut har vi haft "silage" som luktat sprit, svamp och allt möjligt äckligt. Ingen som förstår att det inte är bra. Förra året köpte jag HorseHage i brist på annat och det fungerade bra förutom att min häst blev lite vattnig i magen så i år (och alla andra år framöver) blir det hö.

Har haft fler dåliga balar än jag räknat med men de flesta har gått att använda och jag har fått lämna tillbaka alla och fått pengar tillbaka (fodret räckte ändå).

Liknande trådar

Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 547
Senast: åke
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 961
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 043
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar