Hösilage/Ensilage - åt kaniner?

D

Dolores_88

Frågat detta tidigare men fick inget riktigt svar. Mina kaniner har ätit hösilage hela hösten. Men så dimper det ner en BLÖT boll istället för de torra ( :mad: ) för att högubben lovat för mycket...
Ja, i alla fall. Jag har inte tillgång till något annat hö än detta, kan man verkligen ge det? Det känns inte som om de skulle klara av att äta höet.. :confused:

Erfarenheter av detta?

Sv: Hösilage/Ensilage - åt kaniner?

Har hört av en tjej i stallet att man absorlut inte ska ge ensilage åt kaniner, att deras magar inte tål det och att dom dör :crazy: om dom äter det. Har inga egna erfarenheter av kaniner med ensilage..
Om du ej får tag på nytt hö så finns det säkert hö i påse att köpa på djuraffärer.. finns iaf i dom här.

Har för mej att det är för starkt för deras magar, bättre med vanligt hö istället.

Ja, jag förstod det.
Behöver inte gå till ngn megadyr djuraffär (det är ju hutlösa kilopriser på höet!), pappsen har hittat annat hö! :)

Jag vet flera som använder hösilage/ensilage till kanin och marsvin utan problem. Det som är viktigt är att man sakta vänjer dem vid det annars klarar inte deras mage av det.

Våra belgiska vädurar som bodde med ena ponnyn (4st honor) åt det som ponnyn åt dvs ganska blött ensilage. Ingen invänjning här inte utan stallades upp idrekt efter sommarbetet på ensilaget. Nu ever de inte längre så jag vet inte om det är skadligt på sikt men de levde på det i 2 år innan något trevligt djur knipsade huvudet på dem under sommarbetet :smirk:

Hösilage vet jag ju att de klarat av bra, men ensilage känns som att gå för långt?

Åh vad bra att han hittade annat hö!
Ja, djuraffärerna har ju svindyrt på höet! :S men men. ha det! hej då... =)

33/kg på djuraffären (var tvungen att kolla idag för skojskull). SHIT! :eek:

Trettio gånger mer än ensilage :P.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 860
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar