Hösilage/botulism

fejko

Trådstartare
Jag ska skörda mitt eget hösilage, dock har jag inte vältat så bonden som hjälper mig sa att det finns risk att det hamnar någon enstaka jordkaka i balen. Nu undrar jag, märker man om det är något farligt med balarna? Är risken högre för botulism? Jag har vaccinerat mina hästar.

Sv: Hösilage/botulism

Clostridium botulinum är en jordbakterie, den finns i jorden. Är balarna våta finns risk att hästar som äter av dem drabbas av botulism.

Vaccination ger inget 100 %-igt skydd. En "farlig" bal går inte att känna igen på t ex lukt (får man in ett kadaver ska naturligtvis balen kasseras och den luktar ju apa då).

Läs gärna mer på t ex: http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Har nu snackat med en person och han vältar inte varje år när han gör hösilage. Så jag tror att den bonden jag har är extra noggrann. Dessutom är det gassande sol och strängarna ska ligga i två dagar.

Har dessutom för mig att det var en artikel i Ridsport där de påstod att ingen av de hästar som avlidit av botulism varit vaccinerade och att vaccinet skyddar mot den form av botulism som drabbar just hästar. Så nu känner jag mig lite lugnare.

Vid de foderfördrag jag varit på (bl a HIR och Cecilia Müller) har det talats om bägge typerna. Dock har C alltid betraktats som sällsynt.

Lovisaleonora_ skrev:
Vid de foderfördrag jag varit på (bl a HIR och Cecilia Müller) har det talats om bägge typerna. Dock har C alltid betraktats som sällsynt.

Vad är HIR?

Hästar är även mest känsliga för typ B. Utomlands har man även påvisat typ C på häst eftersom man långt ifrån alltid kan påvisa toxinet kan man inte utesluta att några hästar i sverige drabbats av typ C.
PL

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 453
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve