Hösilage, botulism?

B

**BORTTAGEN**

Hjälp, min höleverantör tycker att jag ska börja med hösilage. Måste jag vaccinera mot botulism då? Kan dem få i sig bakterien lätt eller är det sunt förnuft som gäller? Har fyra hästar, som äter ca 8-10 kg hö per häst och frågan är om dem hinner äta upp en storbal innan den blir dålig. Har också hört att det är farligt om det fryser? Tycker också att det känns lite onaturligt för hästmagen med syrorna som bildas... Behöver synpunkter och råd, för och nackdelar! :confused:

risken för botulism ökar med hösilage, men är ändå liten. I vårat stall finns det bara hösilage att välja på och min häst har stått på det i lite mer än 2 år nu. Jag grundvaccinerade honom mot botulism, men han blev allergisk mot vaccinet, så nu går han oskyddad.
Jag har hört både bra och dåligt om vaccinet, både från hästfolk och från veterinärer. Den veterinär som behandlade min häst då han fått muskelinflammation pga vaccinet sa att det för det första bara tar en av 8 typer av botulismbakterier och att det dessutom ger knappt 60% skydd mot den botulismbakterie som den ska ge skydd emot.

Förutom detta är det enligt honom vanligt med alla möjliga typer av biverkningar, då vaccinet mer är ett gift än ett egentligt vaccin. Jag vet fler vars hästar blivit dåliga av vaccinet och jag själv kommer inte att använda vaccinet igen, vare sig på min nuvarande häst eller på framtida hästar.

Om hö eller hösilage är att föredra som hästfoder råder det delade meningar om. Personligen föredrar jag hö, men så länge jag står kvar i det nuvarande stallet har jag som sagt inget val.
Ger man hösilage så bör man även ge halm som stråfoder, för att ge hästen tillräckligt med grovfibrer.

MvH TIGERHEART

jag tycker inte att du ska gee din häst höselage!! om inte din/dina hästar e vaksinerade e de jätte lätt att dom får botulism... om tex har kommigt lite lite jort i höet kan hästen få botulism... å varför ge dom höselage när man kan gee dom friskt o fint hö??

jag tycker inte att du ska gee din häst höselage!! om inte din/dina hästar e vaksinerade e de jätte lätt att dom får botulism... om tex har kommigt lite lite jort i höet kan hästen få botulism... å varför ge dom höselage när man kan gee dom friskt o fint hö??

Det är verkligen inte "jättelätt" att hästen får botulism! Botulism är en mycket ovanlig sjukdom, även hos ovaccinerade hästar. Risken är mycket liten att de får det. Men , om de får det så är det nästan alltid dödlig utgång och ett mycket otrevligt sjukdomsförlopp. Därför har jag vaccinerat min häst. Men jättelätt att de får det är det verkligen inte!

Jättelätt?! Vad grundar du det uttalandet på? Kan omöjligt vara registrearde fall i Sverige i alla fall...

Vaccinet är inte 100 %, skyddar bara mot en typ. Har själv fodrat med hösilage i många år och aldrig varit med om några problem (botulism, kolik, dåliga magar etc) som uppkommit p g a hösilaget. Däremot snabba foderbyten i samband med övergång till/från hösilage.

Här i Skåne är det otroligt svårt att lagra hö på ett vettigt sätt, ofta går det fukt och därmed mögel i det lagrade höet. Med följd att hästarna får problem med luftrören. COPD-hästar är betydligt vanligare än hästar som dött till följd av botulism.

Med hösilage tar man en kalkylerad risk att drabbas av botulism. Med hö tar man en risk att dra på sin häst luftvägsbesvär.

Lungproblem på häst är inte enbart grovfoderrelaterat utan felet ligger även i hästmiljön. Stallar/permanentbäddar och lite utevistelse.

Angående botulism så är mörkertalet hur stort som helst eftersom den har likartade symptom som foderstrupsförstoppning och stelkramp.
Skillnaden är bara att hästen hinner dö innan den kommer under behandling.
Och diagnosen kan då lätt bli fel om inte nogranna prover tas.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi snart får samma försäkringsregler som stelkramp.

AM

Har alltid fodrat mina hösilage och aldrig haft problem. Känner inte någon som har råkat ut för dödsfall heller och i norrland fodrar MÅNGA med hösilage. Givetvis har jag mina vacc. men det är ju upp till var och en men flera i vårat stall är och har varit ovacc. i många åroch lever fortfarande. Fodra med sunt förnuft.När en bal är dålig så känns det på lukten jag lovar!!!!. Det luktar ungefär som när gräsmattorna tinar på våren. :bump:

Skulle inte förvåna mig ett dugg om vi snart får samma försäkringsregler som stelkramp.
Tveksamt, eftersom man bara kan vaccinera mot en typ av botulism (det finns tre). Den sorten som kommer av döda djur i balen finns det inte vaccin mot t.ex.

Om du känner dig osäker tycker jag absolut inte att du ska känna dig tvungen att byta!

Jag fodrar med ensilage och tycker att det är ett ypperligt foder.
Botulism är, som nämnts, en ovanlig åkomma. Det är ett toxin som produceras av en Clostridium, och det är ett av de starkaste toxiner som man känner till. Drabbas man är det därför allvarligt, men risken är mycket liten. Tyvärr är vaccinet som finns inte anpassat efter den svenska bakteriefloran och därför "tar" det inte alla typer av botulism.

Syrorna behöver man inte oroa sig för. Det är ju meningen att det ska vara surt i magen för att bakterier ska avdödas. (Det är snarare risk åt andra hållet om man fodrar med stora kraftfodergivor - då kan pH i magsäcken bli för högt). Det finns ett påstående om att ensilage skulle påverka munhålan. Detta påstående är dock kontroversiellt och jag tror inte på det eftersom det utsöndras stora mängder buffrande saliv. Jag kan återkomma med mer information om detta senare i år - det skall göras en studie om detta på SLU.

Åtgången måste det gå att räkna på - tycker dock att det låter som om det kanske kan gå åt lite för lite... Eller?

Lånar tråden för att upprepa frågan:
Har fyra hästar, som äter ca 8-10 kg hö per häst och frågan är om dem hinner äta upp en storbal innan den blir dålig

våra hästar får hösilage morgon å kväll och har sedan fi tillgång på hö.. dessutom gillar dom hösilaget bättre!!!

Om en bal är dålig så att det luktar om den är det frågan om mögel o då har det oftast kommit in luft i den.
För att Clostridium botulinum skall växa till o producera toxin krävs luftfritt, ett pH som ligger relativt högt samt en låg Ts halt.
En blöt bal med bra syrajäsning ger liten risk.
En blöt bal med dålig syrajäsning ger stor risk sådana balar får man tex om man börjat torka till hö o sedan efter ett regn istället rundbalar o plastar. Jordinblandning kadaver ogräsklumpar som inte förtorkat lika som resten kan lokalt ge förutsättningar för toxinbildning i en för övrigt bra bal.
PL

Hej, Tack för alla inlägg och synpunkter! Vi har bestämt oss för att köpa hö i fortsättningen också! Pratade med en foderrådgivare som upplös mig om att tänka på att varje ny bal är ett nytt foder eftersom jäsprossesen blir olika i alla balar. Därför är det inte så smart att ge det till hästar som är så känsliga vid foderbyten, hon sa också att feljäsningar är otroligt vanliga! Även en del av dessa är dödliga.
Kram Andrea :banana:

Min foderrådgivare rekommenderade att en bal skulle gå åt på tre dagar!
Dea

Risken är ju bara stor OM det kommit med ett djur i silagebalen,. jag har hört om ett sånt fall bland stallen jag stått på eller haft komisar som stått på. Jag har dock min häst vaccinerad ut i fall att, men jag vet också många som inte har det.

Dessutom låter det på dig som att silage skulle bara äckligt,. min häst äter alltid upp silaget först, dvs han tycker mycket bättre om det än det torra höet.

Även om din häst är vaccinerad hjälper inte det om botulismen kommer från ett dött djur i balen... det är olika sorter nämligen.

Ja botulism som kommer från ett kadaver anses inte vara typ B utan oftast typ C (kan även vara andra typer som jag inte tror finns i sverige) bakterierna har då funnits i det döda djurets tarmkanal. Ett kadaver utan botulinumbakterier kan dock skapa förutsättningar för tillväxt av typ A(från jord) genom att ge annan fuktighet o annat pH i en del av en i övrigt bra bal. Dessutom är hästar känsligast för typ A.
PL

Min foderrådgivare rekommenderade att en bal skulle gå åt på tre dagar!
Dea

Tre - fem dagar är väl rekommenderat som jag hört. Men det beror ju lite på väder skulle jag tro, eller? Det borde ju snabbare bli dåligt när det är varmare än kallare, eller har jag fel?

SJälv har jag kört hösilage tidigare med vaccinerade hästar och det fungerar bra! Men jag känner också flera som har ovaccinerade hästar o gett det i flera år utan att drabbas av botulism - dock skulle jag nog inte ta den risken själv.

Om man har få hästar o balen inte går åt kan man köpa tex HorseHage som finns i 40 kg:s balar. Det håller också en hög standard o är bra paketerat (mindre risk för hål). Dock är det ngt dyrare, men det kanske det är värt? Min mamma köper detta till sina kusar mest pga av den ena är dammkänslig o lätt får hosta annars.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 070
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar