risken för botulism ökar med hösilage, men är ändå liten. I vårat stall finns det bara hösilage att välja på och min häst har stått på det i lite mer än 2 år nu. Jag grundvaccinerade honom mot botulism, men han blev allergisk mot vaccinet, så nu går han oskyddad.
Jag har hört både bra och dåligt om vaccinet, både från hästfolk och från veterinärer. Den veterinär som behandlade min häst då han fått muskelinflammation pga vaccinet sa att det för det första bara tar en av 8 typer av botulismbakterier och att det dessutom ger knappt 60% skydd mot den botulismbakterie som den ska ge skydd emot.
Förutom detta är det enligt honom vanligt med alla möjliga typer av biverkningar, då vaccinet mer är ett gift än ett egentligt vaccin. Jag vet fler vars hästar blivit dåliga av vaccinet och jag själv kommer inte att använda vaccinet igen, vare sig på min nuvarande häst eller på framtida hästar.
Om hö eller hösilage är att föredra som hästfoder råder det delade meningar om. Personligen föredrar jag hö, men så länge jag står kvar i det nuvarande stallet har jag som sagt inget val.
Ger man hösilage så bör man även ge halm som stråfoder, för att ge hästen tillräckligt med grovfibrer.
MvH TIGERHEART