Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

true_blue

Trådstartare
Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

- Som sagt - någon som har erfarenheter? Jag tänkte köpa en så att jag kan höra mina tränare lite bättre.... och att de ska kunna spara sin röst.

Har ridit med snäcka några gånger, tycker att det är toppen. Vet inga fabrikat eller priser, på Teknikmagasinet, Claes Ohlsson osv ser de helt frågande ut... Så var hittar man en sån bra sak tro?

:)
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Jag har ridit med hörsnäcka några gånger, speciellt när vi ridit på ovalbanan med unghästarna (rider islandshäst). Jag tycker att det fungerar jätte bra :) man hör allt klart och instruktören behöver inte höja rösten.
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Har ridit med hörsnäcka för en instruktör, funkade jättebra. Jag frågade efter var hon köpt sin, fick ett papper med. Kostade runt 5000kr tror jag inkl uppladdningsbart batteri. Då var både hörsnäckan och instruktörens mikrofon med.
Kommer inte ihåg var hon hade köpt den men det var via någon dressyrtränare. Ska se om jag hittar papperet i någon av mina pappershögar. Tänkte själv att det kunde vara värt att investera i sådan utrustning och ha med mig när jag rider kurs.
Det gick också att köpa till ytterligare hörsnäckor, ifall man vill kunna låna ut till åskådare.
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Intresant även för mig ,mc åkarna tror jag använder någon form av internkommunikation som kan ske kan användaas.
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Red med snäcka som hade sladd ned till en liten apparat som satt fast i ridbyxorna. Det första som hände var att jag slet av sladden när jag skulle hoppa upp... IQ 00...

Fick en ny, och provred - jättebekvämt! Både för mig, som tydligt hörde instruktören hela tiden, och för instruktören som inte behövde vråla. Det är ju lite si och så med aukustiken i ridhus, det är stora utrymmen, och det är dessutom trevligare rent generellt att få instruktioner i samtalston.

Har ockå ridit turridning med snäcka, alla hade varsin så turledaren kunde tala med alla, när det var gångartsbyte eller liknande. Eller tala enbart med en, om just den ryttaren behövde någon instruktion. Jättebra!
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

- Jag kollade den - men fattade inte att det fanns headset. Då är det ju toppen!!

Går ju inte att hålla i en lur under träningen såklart.

- Undrar verkligen vad militären hörde av din träning! Du måste ha undrat om det var nån smugglarliga i närheten...:D
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Så var hittar man en sån bra sak tro?
Walkie-talkies i stil med den som keramin länkar till är ett väldigt billigt alternativ, och funkar riktigt bra så länge som det inte är trångt i etern. PMR-bandet, som det frekvensområde heter som sådana apparater använder, innehåller bara åtta olika kanaler och räckvidden kan vara upp till ett par km så det kan finnas fler användare som man behöver anpassa sig efter. Sådana walkie-talkies/komradioapparater finns litet här o var - Teknikmagasinet, Kjell & co, Hobbex, Biltema, Jula, Clas Ohlson m.fl.
Alla andra alternativ (utom ett) är betydligt dyrare. Billigast är nog, om det räcker med två som kommunicerar, att man helt enkelt ringer upp ett mobilsamtal med handsfree. Med "rätt" abonnemang (0 kr/min till samma operatör t.ex) är det ju svårslaget. :)
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Hörsnäcka är toppen, särskilt på tävling! Då kan man få bra input utan att tränaren behöver gasta och störa alla andra ryttare plus att man inte behöver hålla sig på bara den lilla volten framför (om man vill störa så lite som möjligt, ljudligt).

En annan tränare hade en special som var bra för att ryttaren slipper störa sig på snäckan i örat (och man inte behöver krångla med dom av och på) och det var en väst med 2 högtalare på sig, typ gammal mobiltelefon-storlek på dom, och ett headset kopplat till det, så hon pratar precis som vanligt, men det låter som om hon tar i!
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Jag har två headset till mina, en för tränaren med mikrofon och en för ryttaren där mikrofonen är avstängd. Det funkar jättebra och vi har inte haft störningar av andra mer än en gång. Om någon har hört oss bryr jag mig inte om, det är ju inga hemlisar direkt.
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

är det någon som fått reda på vart man kan inhandal dessa och vad de heter? är även jag intereserad av den där "hörsnäckan" som man har i midjan och tränaren har miken. Red för en tränare som hade detta system och är helt frälst så himla bra!
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Billigast är nog, om det räcker med två som kommunicerar, att man helt enkelt ringer upp ett mobilsamtal med handsfree. Med "rätt" abonnemang (0 kr/min till samma operatör t.ex) är det ju svårslaget. :)

Detta har jag tänkt prova flera gånger men aldrig kommit till skott:p. Har fastprisabbonemang så det kostar ju inget. Mitt problem är att jag inte har något headset som passar mina öron-lurarna bara ramlar ur. Men man kanske kan tejpa fast dom med kirurgtejp?
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Så gör vi på tävlingsframridning, tränaren ringer upp eller tvärtom och sedan har man vanligt mobil headset. Fungerar utmärkt + att de inte är bara envägskommunikation. :)
 
Sv: Hörsnäcka för träning - erfarenheter?

Det låter ju väldigt smart!

För min ena tränare rider jag också annars alltid med hörsnäcka och hör tränarens instruktioner i vanlig samtalston. Ush det värsta jag vet är gälla höga röster i ridhus.
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp