Horslyx - slickbaljor

Sv: Horslyx - slickbaljor

min hovslagare har provat den, måste ju vara den. han sa att det var en orange balja med glucosamin.
det han rekommenderade var att begränsa tillgången, för i butiken sa dom att det bara var att ställa in den och låta hästen göra som det vill typ...och hans ardenner sto tyckte det var så gott så hon slicka i sig hela baljan på två dagar:)

Hej,

Jag kan ju tänka mig att begränsad tillgång kan vara klokt i början. Våran Lukas skulle nog glufsa i sig den på nolltid annars.

~Ingrid

Jag får nog prova en själv och återkomma så ni får höra hur det gick!!

~Ingrid

Skickar ni efter dem på nätet eller var kan man köpa dem i sverige?

Jag har ju ingen bra erfarenhet av dessa baljor, inte för engen del eftersom våra hästar vägrade äta dem. Andra bokstavligen glufsade i sig baljan på några få dagar, eller innehållet snarare och man måste ju fundera på hur nyttigt kan det vara?????

Hej,

Att glufsa i sig en hel balja på en dag kan inte var bra, man har väl därför ett eget ansvar att introducera högst en timme eller så per dag. Så ser jag på det i alla fall.

Antar att våra glupska herre skulle äta det mesta, lick it stenar äter han i ett nafs så det är ingen ide. Detta är ju av hårdare slag vad jag har förstått. Dock kan jag ju inte uttala mig innan jag provat själv.

~Ingrid

Tar man basiblock t ex så är den seg i massan och inte hård, en enkel match för hästen att sluka en balja på något eller några få dygn. Den länken du visade på, verkar också handla om en seg och inte hård slicksten. Utifrån det är mina funderingar stora ang hur nyttigt det kan vara eller inte.

Aj då, jag vill ha nåt hårt som en saltsten i konsistensen. Annars lär herrn sätta i sig den på nolltid. Men hur kan den vara väderbeständig om den är seg? Man förstår sig inte på allt...

~Ingrid

Mina hästar älskar den "orange baljan" så den får bara stå framme begränsat.. jag tycker med om den orange baljan. Smakar lite lakrits, så jag passar på när den är ny :o :d Den är seg-hård i konsistensen och som sagt mkt smaklig! :d Dock ganska dyr i mitt tycke...

Ah, spännande!! Hur stor är den på 5 kg i cm? Hur lägger du fram din? I en hållare eller?

~Ingrid

Har ingen hållare till den. Men för nåt år sedan hade vi en i Vbl´s box och den fick plats i en sån där grön, djup liten krubba tror det kallas för fölkrubba el mineral krubba? Den är i storlek med en stooor 1 l Glassburk, typ en och en halv sån glassburk kan man säga (?) Väderbeständig? nja... häller man vatten på så löser den upp sig i kanterna. Så ha den under tak iaf om den ska vara ute.

Jag köper på Jägersro shoppen här i Malmö. Tyvärr är dom ganska dyra men jag haft haft min ett tag eftersom min pålle bara får slicka på den då och då en liten stund. Han gillar den skarpt. Jag har den gröna.

På Jägers kostar dom 250:- om jag inte minns fel. Det är iofs inte så dyrt när man tänker efter, den varar ju ganska länge om man låter dom slicka på den då och då :).

Jag har använt den oranga till min hästar. Min foderhandlare(i Värmland) har dem hemma både den oranga,gröna och blå. Men som övriga sagt man skall begränsa tillgången till bajorna. Den som vill veta namn på min foderhandlar hör av er. Priset ligger om kr 250 kronor för den oranga baljan de övriga vet jag ej pris på just nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka