Horsemanshipgrimma vs vanlig grimma?

Sv: Horsemanshipgrimma vs vanlig grimma?

Hej!

Jo, jag vet att ston kan bli helt till sej.. Min har försökt krypa in under en valack när hon var brunstig så jag vet..

Men rider man ska dom ju kunna hålla koll på djuren oavsett kön.. (Fast jag förstår ju att det är svårt att gå fint förbi spegeln när man ser hur snygg man är:) )

/ Lavinia

Det var att man använde just ordet horsemanship i sammanhanget. En grimma är en grimma.
Det är sättet man använder den på som kan kallas horsemanship.

:bow: :bow:

Själv använder jag mig ine alls av repgrimmor för att de är "skarpa" med smala snören och knutar som trycker på känsliga ställen. Jag använder ig av dem eftersom att grimman väger relativt lite jämfört med grimskaftet. Jag leder min häst på ca 1,5 meter långt grimskaft, håller jag upp min hand, så stannar han, han blir så känslig med hjälp av repgrimman, men börjar man dra i den och använda sig av att den har skarpa snören, då kommer hästen förmodligen att sluta vara känslig på mkt kort tid.

Knutarna på horsemanshipgrimman sitter på känsliga ställen, därför blir grimman ett ganska skarpt redskap.
Knutarna på en repgrimma sitter där de sitter för annars skulle inte grimman se ut som en grimma, så deras placering har inget med att de skulle trycka på känsliga ställen, och de gör inte grimman skarpare än en vanlig grimma. Grejen med en repgrimma är att den är hållbar till skillnad från andra , vanliga grimmor. ( ingen mytspridning!) .

Så om jag ska ut och promenera med en häst, ska jag ta repgrimman då eller den vanliga? Tycker hästen går lika bra men båda...

Ta repgrimman du, men det spelar väll egentligen ingen roll om hästen är lugn och lika snäll med bägge grimmorna. Om han skulle sticka har du ju mycket mer kraft i repgrimman, eftersom att själva grimman är så lätt och grimskaftet lite tyngre, jämför med en lädergrimma och ett litet bommulls grimskaft elr vad dom nu är gjorda av, då måste man ju vara uppe med handen under huvudet på den och rycka och dra om man har en stirrig häst :smirk:

Knutarna på en repgrimma sitter där de sitter för annars skulle inte grimman se ut som en grimma, så deras placering har inget med att de skulle trycka på känsliga ställen, och de gör inte grimman skarpare än en vanlig grimma. Grejen med en repgrimma är att den är hållbar till skillnad från andra , vanliga grimmor. ( ingen mytspridning!) .

Precis :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Löpband till hund?

Hästrelaterat

Tillbaka