Sv: Horsemanship eller horsmanshit?
Då beror deras beteende på t ex deras mamma, stoet, eller på hur de hanterades som föl? Men går det inte att påverka senare?
Den "kaxiga" ponnyn har blivit bättre, men vi har haft den i fem år!
Kan vara mycket svårt, ibland omöjligt att få ur ett oönskat beteende.
Inte sagt att
ingen kan hantera just den aktuella "svåra" hästen men han som kan kanske inte kan för att han inte finns att tillgå i området, landsändan eller ens världsdelen!
Jag höll på att köpa en häst för ungefär 6 år sedan som var totalt hopplös, inte för att hon var viljestark och kaxig utan för att hon var så vek, undertryckt och kuvad.
Hon var ingen rolig häst att ha för inför varje ny situation blev det disskusioner och jag orkade faktiskt inte med (det gör jag ibland men inte med alla hästar) att försöka stärka en häst till att klara minsta lilla lus-grej.
Som att gå över en väg, ta sig nedför en stig med en stor sten i, gå förbi ett hus med en stor fönsterruta..
Hon åkte till Uppsala istället.
Mycket med hästande och ett bra hästägande är faktiskt beroende av hur väl man kommer överens, jag vill inte ha en häst som frågar "varför då??" när man presenterar en ny uppgift eller en ny miljö utan jag vill ha en häst som kanske tvekar men som litar på att säjer jag att någonting är okej, så är det det.
Sen finns det kanske ryttare och hästmänniskor som i sitt
horsemanship passar urbra med en stissig häst.
Jag gillar tuffa kaxpellar