BernT

Trådstartare
Är Horsehage bra?
Hur fungerar det att ge det bara ibland (tex tävling) och annars annat hösilage?
Funkar ju inte direkt att ta med en 300 kgs hösilagebal till meeting :p

Sv: Horsehage

Varför inte bara plocka av 300-kilos balen och trycka ner i ex IKEA-påse?

för att de nog tar så otroligt mkt mer plats än horsehage.

till TS jobbat hos några som använde de just bara under tävlingarna, om de var någon häst som var allmänt känd för att ha krasslig mage gav vi de 2 -3 dagar innan, de andra kördes de på som vanligt.

Jag har haft det i ett år nu och jag tycker att det är super bra! Hästarna älskar det och jag tycker att det är väldigt smidigt eftersom det blir väldigt lite spill! Kan förstå att du vill ha med det på meetings osv, eftersom det är så smidigt.

Som de andra har sagt, det är säkert mycket smidigare...
Men det är ju inte det optimala för hästens mage, då man inte ska göra snabba foderbyten, ska ju vänja hästen succesivt.
Har man en häst med tåligare mage så går det ju att testa!

KL
Var får man tag i Horsehage? måste man beställa från producenten direkt (var inne på hemsidan) eller kan man köpa på typ lantmännen? Skulle vilja prova till min dammkänsliga häst men vet inte hur länge en påse/bal skulle hålla sommartid. Skulle väl bara använda ca 5kg per dygn eftersom hon nu går på gräs på dagarna. Vill alltså bara ha tag i en säcka att prova.

Ska man vara borta i flera dagar blir det väldigt ofräscht, iaf under sommaren.
Plus att det som Havregryn skrev, tar massa plats.

Det finns hos olika återförsäljare runt om i landet. Dock inte särskilt många.

Den åf vi köper av har en bra producent, mycket fint foder med lagom ts. Lätthanterligt, men D Y R T.

Köpte Equiforage, 100 % av balarna var täckta med både jäst och vitmögel, 50 % hade dessutom grönmögel. En del var ruttet i balen. Kommer aldrig mer att handla detta, de hade tydligen problem med förslutningen/skarvarna, och det var INTE roligt att komma hem och efter stängning och med långhelg framför upptäcka att alla balarna var otjänliga.

Har använt Horsehage i småbalshösilage till sommarmat för fånghästar. Dyrt men jättebra kvalité. Hästarna älskade maten och alla balarna var fräscha och bra. Inköpta i Västsverige. Problemet var att det mesta fodret var tingat i förväg så det var svårt att få tag i. // Kali

Varför köper du inte bara hösilage i småbal på ca 30-35 kg, mkt billigare och lika hygiensikt och smidigt.

Horsehage skiljer sig ju inte ett dugg från annat silage, förutom förpackningsstorleken. Om man ger horsehage med ungefärligen samma TS och värden som det man redan har som 'bas' ser jag inga jätteproblem med ge HH på resa osv. Det blir ju ett foderbyte, men brukar hästen tolerera sådana så. Och gärna ge lite understödjande magtarmbalans kanske?

Hästar gör ju tvära foderbyten vareviga dag runtom i landet, de hamnar på klinik, de står på seminstation osv. Oftast går det utmärkt.

Jag skulle nog blanda det vanliga med silage några dagar före och några dagar efter. Dvs 2 - 3 dagar innan man ska iväg, börja blanda in HH, gärna ta med sig nån IKEA-kasse av de vanliga med på resan och blanda med HH, sen när de kommer hem blanda in det nya med HH. Då tror jag man är rätt säker, om de inte skiljer sig massor åt i TS osv.

Jag har 40 kg:s småbal, och de må vara himla mkt enklare än att ta med 300 kg, men de är ändå små utrymmeskrävande as att ta med. Nu fungerar IKEA-påsar bra för mig, men skulle vara himla bekvämt med små mindre frp. Dock så HH har sällan de värden jag vill, på tok för torra. Och för samma pengar så får jag precis de värden och TS jag vill ha specialbeställt, men i 40 kg:s bal.

Det finns hos olika återförsäljare runt om i landet. Dock inte särskilt många.

Den åf vi köper av har en bra producent, mycket fint foder med lagom ts. Lätthanterligt, men D Y R T.

Köpte Equiforage, 100 % av balarna var täckta med både jäst och vitmögel, 50 % hade dessutom grönmögel. En del var ruttet i balen. Kommer aldrig mer att handla detta, de hade tydligen problem med förslutningen/skarvarna, och det var INTE roligt att komma hem och efter stängning och med långhelg framför upptäcka att alla balarna var otjänliga.

Mitt förra stall hade även dom equiforage förra året, det var den sämsta skit jag någonsin skådat, nästan varannan påse var möglig, dessutom hittades det både stock,sten,djur och plastbitar.... detta var mer regel än undantag.
Stallchefen i det stallet gjorde inget heller för att reklamera - jobbigt tyckte hon och där stod vi hästägare med ett riktigt dyrt skitfoder....:devil:

Fy så tråkigt! Jag är beredd att betala mer (så mycket som HH/EQF kostar) men då förväntar jag mig också pålitlig kvalité. Att stå över långhelg utan foder trots att man köpt tre gånger så mycket som förbrukas under perioden känns bara så tråkigt att det inte är sant.

Intressant att höra att det inte är ett isolerat problem som vi råkat ut för! Och det var så skönt att butiken tog reklamationen och beklagade vår tråkiga sits. De skulle enligt uppgift omgående upphöra med samarbetet, de ville ju inte ha sura kunder p g a kass leverantör.

Oj, vad bra det är med buke. Jag kollade på EFs hemsida förra året och var NÄRA att beställa. Men nu lär jag aldrig göra det. Ironiskt att de tjatar på hemsidan om kvalitet, bra foder, inte vara orolig för dåligt foder etc om man använder EF..

KL
Jag går mot strömmen och rekommenderar inte HH. Mina ponnier ratar gärna HH om de inte är väldigt hungriga. Det är alldeles för mkt Rajgräs i HH för min smak samt att de har så dassiga värden på sitt foder. Jag vill ha betydligt mer SmRp i mitt avelsfoder och deras avelsfoder klassar jag mer som ett vanligt ridhästfoder. Jag köper hellre ett bra foder i större format och slänger hälften än att köpa HH. Enda gången jag fodrar med HH är till betäckningston under sommaren.......

Beror helt på vilken producent man har i området. Det är ju ingen tvingande vallblandning det handlar om, det är förpackningen och storleken som ger HH.

Jag har ingen egen erfarenhet av Horsehage men en stallkompis gav sin häst HH. I början såg hösilaget fint ut och hästen älskade det men så bytte dom leverantör och HH såg helt annorlunda ut och hästen vägrade äta det. Tydligen beror det på vilken producent man köper ifrån.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar