F

Fialotta999

Jag har tänkt att gå över till HorseHage pga att ponnyn (new forest) hostar. Jag är såååå dålig på detta med analyser så jag behöver lite förslag på vad jag skall ge henne förutom HH.

Idag får hon:

5 kg hö
3 dl korn (blir het av havre)
2 dl betfor

Analysvärdena enligt leverantören för HH är:
Torrsubstans %: 55
Smältbart råproteing/kg: 40-80
Smältbart %: 58-63
Oms.bar energi Mj/kg: 8-11,5
 
Sv: HorseHage

Detta är anledningen till att jag inte skulle drömma om att köpa HH. Så länge det är duglig vall man plastar har man värden mellan dessa. Variationen i kvot kan hårt räknat hamna mellan 3.5 och 10. Hur tusan ska man kunna räkna foderstat under de förutsättningarna? På 10 kg kan hästen få i sig från 80 Mj till 115 Mj och mellan 400 och 800 SmRp. I det sista fallet är det en skillnad på 100 %!?

Köper man från en bonde man litar på och får från samma fält kan man själv kosta på sig en analys som borde bli mer rättvisande än HH´s, men från HH kan man få från 6 olika fält om man beställer 6 balar.
 
Sv: HorseHage

HH kostar 3 kr kg, i alla fall här. "Vanligt" hösilage kan man få betydligt billigare än så, med precis lika bra värden och kvalitet.
 
Sv: HorseHage

Vi har HorseHage till våra hästar och när man ringer till återförsäljaren så får man reda på de exakta värdena på de aktuella partierna. Alltså, en komplett grovfoderanalys.
Att räkna på de värdena som finns publicerade på någon hemsida anser jag också som omöjligt men med de rätta värderna på partiet så är det inga problem. Är man ute i tid kan man ha olika värden att välja mellan men tyvärr så fanns enbart ett parti kvar då vi beställde sent i höstas och detta parti hade tyvärr ganska lite protein men det går ju att åtgärda med andra fodermedel och hästarna fullkomligt älskar HH! :love:
Vist är det durt men för vår del är de små 25-kilosförpackningarna idelaliska eftersom vi enbart har 4 hästar i stallet och dessutom fodrar med halm för att få ner energin i foderstaten på två av hästarna så stora hösilagebalar fungerar inte, även om det skulle göra ekonomin betydligt bättre.

Mvh
Madeleine
 
Sv: HorseHage

Måste bara fråga...

madeleine71 skrev:
Visst är det durt men för vår del är de små 25-kilosförpackningarna idelaliska eftersom vi enbart har 4 hästar i stallet
Varför inte istället investera i 170 kg´s balar? Billigare (1,60 kr/kg exkl. moms) och de håller sig finfina med fyra hästar.

madeleine71 skrev:
..dessutom fodrar med halm för att få ner energin i foderstaten på två av hästarna .
Men halm innehåller ju bara energi, ingen protein?!
 
Sv: HorseHage

Köpte 5 pallar HH i höstas och det gick väl på ca 15.000:-. Vädigt dyrt. Men mitt på vintern när det är kallt och alla 4 hästarna äter så köper jag storbalar. Mycket mer ekonomiskt. Det HH jag köpte var väldigt blött, knappt 50% TS så jag har väl betalat en 7-8.000:- för vatten. Jag tycker att man bara ska betala för antal kilo TS. På 10 ton hösilage så blir det stor skillnad på hur mycket foder man får om det är 50% TS eller 75% TS, då kanske foderleverantörerna inte hade plastat det så blött.
 
Sv: HorseHage

Hej,

När vi upptäckte att vårt hö hade möglat så blev det minst sagt bråttom med att hitta ett annat alternativ och en leverantör som kunde leverera på ganska kort varsel. Några 170-kilos hösilagebalar hittade jag inte, bara 400-kilos och det skulle vi aldrig hinna göra av med i tid, därav fördelen med HH i 25-kilosbalar. Det var väldigt smidigt att få pallarna inkörda direkt på logen och dessutom beställdes spån och halm vid samma tillfälle. Praktiskt att kunna få hem allt från ett och samma ställe (vi har köpt annat foder därifrån senare också).


Anledningen til varför jag fodrar med halm är att om jag enbart skulle ge HH (TS 65%) så skulle jag behöva ge honom väldigt mycket för att tillfredsställa tuggbehovet och då hade jag hamnat alldeles för högt i energi. Lösningen blev HH, halm, lucern, soja och på senare tid har en del av sojan bytts ut mot linfröpellets. Detta har gjort att min häst har fått proteinbehovet täckt och MJ har minskats ner till en nivå som verkar passa honom perfekt (det har blivit en långsam bantning vilket behövdes inför sommarbetet).

Mvh
Madeleine
 
Sv: HorseHage

Lovisaleonora_ skrev:
Detta är anledningen till att jag inte skulle drömma om att köpa HH. Så länge det är duglig vall man plastar har man värden mellan dessa. Variationen i kvot kan hårt räknat hamna mellan 3.5 och 10. Hur tusan ska man kunna räkna foderstat under de förutsättningarna? På 10 kg kan hästen få i sig från 80 Mj till 115 Mj och mellan 400 och 800 SmRp. I det sista fallet är det en skillnad på 100 %!?

Köper man från en bonde man litar på och får från samma fält kan man själv kosta på sig en analys som borde bli mer rättvisande än HH´s, men från HH kan man få från 6 olika fält om man beställer 6 balar.
Den leverantören jag känner till har en enskild analys på sitt HorseHage för varje parti; precis som när man köper annat analyserat hösilage. Däremot är riktvärdena från just de som "äger" varumärket satt till att ligga mellan dessa värden; annars får man tydligen inte sälja produkten som just HorseHage (som jag förstått saken). Därför fungerar HH lika bra som vilket annat silage eller hö som helst att räkna foderstat på! I alla fall från vår leverantör.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: Jeslin
·
N
Foder & Strö Är detta ett bra hösilagefoder till hästar? Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: CK
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 068
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp