Hörrni på Buke som kan...

Kicki_83

Trådstartare
Min fjording som ja skrivit om förut i några trådar har ju problem med hovarna. Hade en veterinären där från början.Hon sa att det var Hovböld. Men hovslagaren sa att det inte var det utan att det var det var inflamation i hovleden. Han tyckte vi skulle blistra. Vi gjorde det. Han blev bra. Men han var även väldigt öm i sulorna. Så hovis tyckte vi skulle lägga vatten omslag på fötterna. Det gjorde jag en vecka. Det blev bättre. Men när ja slutade vattna så blev det lika igen. Hovis kom ut och satte på sulor. Han blev inte lika stapplig utan gick bättre. Men haltade lite på vänster fram. Där på den hoven hade han även brosk vid kronranden. Det var därför han haltade sa hovis. Jag vattnar nu och han är bättre. Men bara om han är utan vattenomslaget nån dag så haltar han igen.
Vad kan det bero på??Hovbroskförbening??
Jag vill ge hovis sin chans först. För jag litar på min hovis han har räddat många sådana här hästar som min säger han. Men lyckas han inte måste ja åka till Bollnäs eller Gävle med honom.
Är nog ca två månader sedan jag märkte att han haltade första gången. Så nder den tiden har vi testad det ja skrivit ovan.
Vad tror ni det kan vara för något??

Senast ändrad:
Sv: Hörrni på Buke som kan...

Din hovslagare verkar duktig på det han gör, tror han att hältan har något slags ursprung i hoven och att det du gör är det som liksom går att göra, skulle jag nog köra på det. Men om han inte slutar halta måste du ju vid något tillfälle låta en veterinär göra en ordentlig hältutredning, där ni bedövar de område ni tror hältan sitter i.

Det är svårt om det gäller just hoven, tycker jag... gäller att man har en riktigt bra hovslagare...

Hoppas det ordnar sig!

Jag begriper inte ett dyft.

Såg hovslagaren att hästen hade en hovledsinflammation genom att titta på den? Blistra mot hovledsinflammation??
Vattenomslag? Brosk vid kronranden??? Hovbrosken sitter inuti hoven, inte utanpå - eller menar du att hovslagaren ansåg att hovbroskgrenen där var förbenad? Hovbroskförbening påverkas inte av vatten.

Varför är hästen sulöm? Har den fång?

Vad har din hovslagare för utbildning?

hur såg din hovslagare att hästen hade hovledsinflamtion, och borde den inte bli behnadlad va vet då ? vad är blistring för något föresten ??
Antar att du bor i Dalarna om du skriver att u bor "norr om dalaälven" varför åker du inte till ATg kliiken i Romme ?? kan ju vara närmare beroende på vart du bor.

Jag begriper inte ett dyft.

Såg hovslagaren att hästen hade en hovledsinflammation genom att titta på den? Blistra mot hovledsinflammation??
Vattenomslag? Brosk vid kronranden??? Hovbrosken sitter inuti hoven, inte utanpå - eller menar du att hovslagaren ansåg att hovbroskgrenen där var förbenad? Hovbroskförbening påverkas inte av vatten.

Varför är hästen sulöm? Har den fång?

Vad har din hovslagare för utbildning?

Tuvisen har sina svar här i också typ.
Ja bor inte i Dalarna. Bara norr om dalälven.

Jag vet inte rikigt hur hovslagaren märkte det. Men han kände och tittade när han gick och då sa han att han hade inflamation. Vi blistrade och det blev bra.
Men det där men Hovbroskförbening var min fundering. Det har inte hovis sagt.
Hovis sa bara att han hade brosk vid kronranden och hovis sa att det var för att det varit för torrt. Så jag har våtomslag på pållen. Gammalt vadd täcke, linda, plast och tape.

Pållen är sulöm för att han har tunna sulor. Han har inte fång enligt både veterinär och hovlagare.

Vet inte vad hovslagaren har för utbildning. Han har skott hästar i väldigt många år.

Senast ändrad:

antar att det är i ockelbo du bor? och då har du ju inte långt vare sig till bollnäs eller gävle ;)

har hästen återkommande hältor under 2 mån. bör en riktig utredning göras, hovslagaren har ju inte röntgensyn hur duktig han än är, inte är han veterinärutbildad heller ;) att hålla på och exprimentera med massa "hemmakurer" kan till slut göra mer skada än nytta.

det är inte alltid det syns/märks att hästen fått lindrig roteration i ett tidigt stadium utan röntgen, det har vi själva upplevt ;) vissa andra orsaker till hälta kan vara svåra att hitta utan bedövning.

Din hovslagare är ute och cyklar, han kan inte ställa de diagnoser han gjort, han har helt fel behandlingsmetod mot en eventuell ledinflamamtion och det finns sannerligen inget brosk som pluppar upp i kronranden när det är torrt ute. Dessutom är ju inte din häst ok - hur kan du säga att blistringen har hjälpt? Ta snarast hjälp av en veterinär. Åk till klinik som du rekommenderas av andra. På det här viset äventyrar du hästens framtida användbarhet.

Din hovis verkar inte riktigt ha koll. Åk till klinik med hästen. Har den halata till och från i två månader sä år det på tiden!

Åker du till någon av de större klinikerna så finns ju hovslagare på plats om det skulle behövas.

För ca 2 månader sedan avlivade jag min häst på grund av att hon hade brytit strålbenet i hoven. Det är en sak som aldrig läker sa det.
Jag vill inte göra dig hyper nervös nu, men den beskrivningen du har gett är spökligt lik hur jag hade det med min tös, fast i ca 1månad.

Hon börja halta, hovis sa att det var nog ett blåmärke. Hon fick vila, det blev bra men så började det om. Vi åkte upp till veterinären de trodde precis som hovis trodde sen, att det var hovböld så hon fick ett stort bandage på foten med jodopax i.
Men när vi skulle ta en röntgen vid återbesöket för att kolla helt säkert att något inte var av....så var det det.

Om jag var du, åk till veterinären och lägg en röntgen.
Lycka till

Din hovslagare är ute och cyklar, han kan inte ställa de diagnoser han gjort, han har helt fel behandlingsmetod mot en eventuell ledinflamamtion och det finns sannerligen inget brosk som pluppar upp i kronranden när det är torrt ute. Dessutom är ju inte din häst ok - hur kan du säga att blistringen har hjälpt? Ta snarast hjälp av en veterinär. Åk till klinik som du rekommenderas av andra. På det här viset äventyrar du hästens framtida användbarhet.
:bow:Håller med dig.
Hur duktig hovslagare det än är så har han ingen rätt att ställa en diagnos på en kunds häst.Han är ingen veterinär!!

Låt en duktig veterinär kolla upp hästen ordentligt!

(Lilla Skutt,också hovslagare ,men skulle aldrig drömma om att ställa diagnos på en häst.:eek: Det är OSERIÖST!)

på bollnäs travbana har dom så dom tar i mot på onsdagar. då är veterinär från hudiksvall där. jag skickar pm med telefon nr till hudiksvall och gävle.

Tack för nummren Hillevie...

Men ja tror ja ska avvakta lite grann med att åka in ändå. Han
har blivit så mycket bättre nu på bara några veckor. För nu gör han helt utan att halt. Går helt normalt. Och har gjort i ca en vecka.

Men kommer det tillbaka åker ja i väg med honom.

låter som en god ide ;) inte sällan bedrar snålheten visheten, det är vi många som lärt oss. att vänta "för länge" kan bli evigt dyrt i slutänden men även sluta i en obrukbar häst ;)

med hältor åker vi alltid till kliniken, det har visat sig bli billigare i längden. avacktar aldrig mer än max några dagar om hästen inte blivit bättre.

Han sprang å busade i hagen i dag. Så ja ska försöka sätta i gång honom sakta och försiktigt se hur det går. Börjar han halta igen ska ja försöka få i den svårlastade saken i en transport och åka och kolla upp det.

Nyfiken, hur gick det?

Bra :) Han är precis som vanligt nu! Ömfotad är han fortfarande men han är helt ridbar nu. Jag har satt i gång honom sakta och försiktigt och har börjat trava nu. Märks inge alls på honom.
Men jag hörde av en hovslagare att dom får bättre hovkvalité om du rör på sej mera eftersom blodcirulationen håller i gång bättre då. så nu ska vi hålla i gång så får vi se om kvalitén på hovarna kan bli bättre oxå.

Så han verkar helt återställd än så länge iaf :)

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 105
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 925
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II