Hörnstödsfraktur

Pollyhopp

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta?

Enl. fler av landets bästa veterinärer på området är det en stor risk att hästen inte håller för ridning om man inte tar bort dem, men att op är så pass riskabel för ligamenten att man inte gör det innan hästen isf är uppenbart halt pga dem. Och gör man då en op är risken att skada ligamenten stor- dvs det är inte säkert att hästen blir bra ändå.

Vill gärna höra om tidigare erfarenheter och hur det har gått. Hästen i fråga är nyligen inköpt, endast 2 år och inte halt i dagsläget, men inte heller inriden så hur det ser ut med hållbarheten kan man ju bara sia om ett bra tag framöver... :(

Någon som har erfarenhet av detta?

Enl. fler av landets bästa veterinärer på området är det en stor risk att hästen inte håller för ridning om man inte tar bort dem, men att op är så pass riskabel för ligamenten att man inte gör det innan hästen isf är uppenbart halt pga dem. Och gör man då en op är risken att skada ligamenten stor- dvs det är inte säkert att hästen blir bra ändå.

Vill gärna höra om tidigare erfarenheter och hur det har gått. Hästen i fråga är nyligen inköpt, endast 2 år och inte halt i dagsläget, men inte heller inriden så hur det ser ut med hållbarheten kan man ju bara sia om ett bra tag framöver... :(
Kan du lägga in lite länkar med information som du har, utbilda mig, tack? Nu är jag outbildad, Hörnstöd på hoven? är inte de beroende enbart om hästen är oskodd?

Jag har haft en häst med en hörnstödsfraktur. Vi upptäckte den när hon var fem år då hon blev halt när kraven i ridningen blev större. Jag provade med op och efter den såg röntgen kanonfin ut. Däremot blev det så stora ligamentskador att hon aldrig höll för riktig träning. Provade med lång vila, noggrann rehab, stötvågsbehandlingar osv och kämpade i många år. Men det var tyvärr lönlöst.

Jag har haft en häst med en hörnstödsfraktur. Vi upptäckte den när hon var fem år då hon blev halt när kraven i ridningen blev större. Jag provade med op och efter den såg röntgen kanonfin ut. Däremot blev det så stora ligamentskador att hon aldrig höll för riktig träning. Provade med lång vila, noggrann rehab, stötvågsbehandlingar osv och kämpade i många år. Men det var tyvärr lönlöst.
Tack för att du delar med dig även om det var jättetråkigt utfall! Det är ju precis det du beskriver som jag är rädd för och vad varningarna säger. Här är det dessutom båda bak, så rent krasst är det kanske ännu högre risk att något går snett då...

@Pollyhopp För mig var det jättesvårt att hitta info om hörnstödsfrakturer när det begav sig för min häst (det är tio år sen den operationen) och jag önskar att jag visste mer. Jag hade personligen inte gjort om en sådan op igen. I efterhand har jag förstått det som att det verkligen är riktigt dålig prognos. Det bästa verkar vara om frakturen kapslas in av sig själv och då kan hästen funka utan åtgärder. Men ja, det händer väl lika ofta som att op lyckas eller nåt...

@Fiorano Det finns fortfarande väldigt lite information tycker jag, men jag har fått mycket fakta av veterinärerna iaf. Som du säger känns det som en väldigt dålig prognos, hade hoppas på att hitta lite solskenshistorier här hehe. Känns som om det är en väldigt stor risk att det inte går vägen med tanke på att de rekommenderas vara kvar för tillfället, men att de sitter i två ben och att han ännu aldrig är belastad med arbete. Såklart en jättefin och lovande häst :cry:

@Lif På vilket vis involveras hörnstödsfrakturer i begreppet OCD? Hörnstödsfrakturer är mig veterligen helt traumarelaterade? Det är iaf vad veterinärerna sa till mig när det begav sig, men information om det hela var som sagt mycket svår att finna.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama