Ameos första, alldeles utmärkta svar sammanfattar det mesta:
1.Verka/sko i balans. Tåkappan hade jag absolut tagit bort, den tillför inget. Eventuellt tåsidokappor istället.
2. Avlasta, genom att ta bort belastning i tån, tåriktning el nedsmidd tå kan vara ett alternativ.
3. Sko gärna med ringsko/heartbarsko för att fördela ut belastningen på större yta.
4. Fixera. ser att du har en sömnit. På en så relativt stor spricka hade jag nog velat ha en till lite högre upp. Fixeringen m glasfiber/plast/skruv som var på en annan bild ser också bra ut. Går att göra m en plåt också.
5.Vad gäller ridning så är det ju beroende på dels om hästen har ont och dels hur hårt den belastas.
Senaste "sprickhästen" jag gjorde hade fixerats "hyfsat" men hovslagaren före hade alldeles för lång tå. Där blev den långa tån en "hävstång" som motverkade sprickans fixering. Sprickan såg ut som din, ända upp i kronranden. Skoddes med normallång tå, tåsidokappor, heartbarsko och fixering med plåt. Sattes igång försiktigt. Har skott om den två ggr. Sprickan är nu nere på 1/3 av hovväggen. har skiftat till öppen sko med tåsidokappor. Hästen (halvblod 4 år under uppträning hos ägaren)kan utföra det arbete den ska, men jag vill nog ha ner den minst halvvägs innan jag känner mig säker
Tack för ett bra svar! Bra råd. Ska vara med och ställa alla dessa frågor/krav till hovslagaren. Har ridit henne försiktigt 2ggr i veckan (bara skritt) i 2v. Nu. Ska fortsätta med det i ca 1.5 månad till. Sen ska hovslagaren komma igen. Då ska jag be om allt ni sagt.
Vi har listat ut att sprickan trotsallt (troligtvis) beror på en hovböld som hon hade i somras. Men hovslagaren har skärt och undersökt hoven. Då bör de inte vara några problem???