Hornpelare

Ajda

Trådstartare
Någon som kan förklara för mig vad en hornpelare är?
Dålig info när jag googlar.

Någon som kan förklara för mig vad en hornpelare är?
Dålig info när jag googlar.
Du kan googla på keratom istället (keratoma på engelska), få inte skrämselhicka bara för likt våra egna sjukdomar så finns det många skrämmande exempel när man googlar . Kortfattat en onormal hornbildning som sällan syns på utsidan av hoven, men kan vara riktigt smärtsam för hästen då den skapar ett tryck inuti hoven och kan i värsta fall deformera hovbenet.

Jag har sett två exempel genom åren, den ena "växte" på insidan av en hovspricka som man inte tycker ser så allvarlig ut utifrån, den andra på en häst som trampat sig i kronranden. Trampet såg inte så allvarligt ut när det var nytt och hoven som senare växte ner såg normal ut på utsidan men på insidan blev det en rejäl hornbildning. Båda hästarna blev dock bra när man väl hittat vad det var, men konvalescensen blev lång eftersom man fick skära upp mycket av hovväggen för att få bort det och det tog lång tid innan det vuxit ner nytt horn och specialskoning under tiden.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
203
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama