Hörnbensfraktur(?)

Fiorano

Trådstartare
Min fyraåring blev halt för två veckor sedan och i samband med röntgen upptäcktes en hörnbensfraktur. (jag tror i alla fall att den heter så...) Den sitter på nedre hörnet på kotan, typ ovanför där hovskägget börjar växa. Alltså är den i alla fall inte i närheten av leden.
MIn veterinär sa att hon borde inte vara påverkad av frakturen och att hältan inte berodde på den. Dessutom sa han att man heslt inte opererade eftersom det gjorde för stor skada på ligament och att prognosen därav inte var särskilt god.

Är det någon som har erfarenhet av denna typen av skada? Har hästen gått att använda till tävling?

Sv: Hörnbensfraktur(?)

Det hette garanterat nånting med hörna och fraktur...:o :crazy: Vilken koll jag har...

Hej
Kan det vara hörnstödsfraktur??
Har oxså varit med om detta på ett sto, det påverkade henne inte.
Hon reds och hoppades på högnivå.

Så lycka till!

Låter ju som det borde vara hörnstödsfraktur,men det sitter ju inte vid kotan :smirk: .

Så vitt jag förståt så sitter den vid hoven, under kotan....
Eller rättare sagt mellan hov och kota, men jag kan ha fel :(

Jag är rätt säker på att det är en hörnstödsfraktur. Enligt vet. har den troligen uppkommit när hästen var runt ett år. Den sitter på undersidan av kotan (som jag förklarade i tidigare inlägg) och sitter ju egentligen inte så att den bör påverka hästen. Eftersom den är så långt från båda lederna och ute i hörnet.

Men det som jag är lite oroad över med min pålle det är att hon ena dagen går helt super och nästa dag uppför hon sig helt tokigt. Visst att unghästar hoppar och far, men man får känslan av att hon är irriterad och störd av något. Enl. vet. kan det vara att hon känner av skadan ibland och därför uppför sig såhär.

Om du känner dig orolig så borde du nog disskutera det med veterinären. Ett litet tips är ju att sätta henne på något smärtlindrande en vecka och rida?
Då märker du ifall hon bara är "Super" eller om dagarna är olika då oxså. Alltså kan du utesluta ifall hon har ont eller så vet du det.....

Lycka till

Hon hade en lätt hälta på just detta vänster bak och blev behandlad för snart tre veckor sedan. Efter behhandling blev hon fräsch direkt. Dock är det jättehalt och eländigt så jag har inte börjat rida henne än. Handskrittar ca en halvtimme fyra-fem dagar i veckan.

Så när hon kommer igång igen får vi se hur hon är och uppför sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 487
Senast: Sally
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 339
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama