Hormonstinn valack

H

Helan

Kastrerade min unghingst i våras då han var två år. Kunde inte göra det tidigare pga vädret (för varmt/lerigt/blött/kallt osv). Han var innan kastr ganska intresserad av damerna och lite bitig och stod gärna på bakbenen.

Ett tag efter kastreringen när han var läkt provade jag att släppa in honom till ett av stona (har bara ston förutom honom) som TYVÄRR blev brunstig på två sekunder. Hon hade inte visat NÅGOT innan, och det var heller inte dags för henne att brunsta. Självklart tog han tillfället i akt och hoppade upp på henne men jag lyckades sära på dem inom någon minut och så fick han gå i egen hage.

Nu går han snällt med stona till vardags men när de brunstar är han HET. Betäcker gärna med HELA paketet inne och ger sig inte. Skulle säkert kunna hålla på i dagar. (men det får han inte förstås) Det är ju inte bra för någon av dem och nu undrar jag om detta är normalt för en valack som kastrerades för över ett halvår sedan? Kommer han att tappa intresset?

Finns det något jag kan göra förutom att sära på dem när stona brunstar? Har 3 ston och de brunstar inte samtidigt så han får gå en del ensam.

Och om ni undrar, jag var med på kastreringen och såg att pungkulorna definitivt togs bort. Kan det finnas kvar saker i honom som gör att han är "hingstig"? (det där med anatomi på manliga könet är inte riktigt min grej)

Sv: Hormonstinn valack

MIN ringa erfarenhet är att om de tänker 'sluta bry' sig om brunstiga damer så gör de det ganska snart efter kastrering. Dock så om de en gång väl 'fått smak' för det, så kommer de inte att sluta.

Jag skulle INTE ha honom med stona ena när de är obrunstiga. För du är ju inte där hela tiden och direkt kan se när de går i brunst. Och EN betäckning är en för mycket! Valacker som betäcker ska inte gå med ston alls helt enkelt. Hårt men sant. Det är inte värt risken. Försök hitta 'pojksällskap' åt honom istället.

Tyvärr tror jag inte att han kommer ge sig iom att det ändå gått 6 månader. Dock så KAN det vara så att han skulle må bra av att gå med andra valacker, och 'sättas på plats' lite. Ofta när det gäller småkillarna så är det en hel del dominansbeteende i det där med.

Min åring var kastrerad sen ett par månader när han kom. Hade inte visat något större intresse för damer innan heller, men gått med avelshingsten och satt järnhårt på plats. Det första kräket gjorde när han kom hit var att skafta ut, och hoppa upp på mitt fyraåriga sto. Trots att hon inte ens var brunstig. Han nådde inte upp att fullborda, men gissa om jag spottade och fräste bara av åsynen. (Jag accepterar inte betäckande valacker, jag kan inte ha sådana, punkt).

Förre ägaren lugnade med att det nog bara var ungdomligt oförstånd och kaxighet och att det skulle ge sig. Det höll i, tills min andra, äldre valack - tillika flockledare - dängde upp den Lille vänligt men bestämt. Nu betäcker inte min äldre valack övht i NÅGOT läge, men det ÄR ju faktiskt så att det är flockledarens uppgift att betäcka, och ev unghingstar i flocken ska inte ens tänka tanken (och förvisas ju från flocken med när de blir könsmogna, det är ju lite svårt att applicera på våra tamhästar dock).

Har en bild någonstans i datorn, där stoet i fråga är tvärbrunstig och står och skvätter åt Lillemannen, som demonstrativt tittar åt ett annat håll och är heeelt ointresserad. Vad som inte syns på bilden är den äldre valacken som står en bit bort och nogsamt iakttar det hela :devil:

Så, jag är väldigt tveksam till om han kommer att sluta, men ffa anser jag att han INTE ska gå med ston ALLS. Så försök skaffa pojksällskap till honom. Med en massa tur hjälper det så du kan ha honom med ston sen, men jag skulle vara högst tveksam.

(Mina valacker har varit kastrerade vid 2, 4, 2 och 1 års ålder. Den första vet jag inte hur han var med damer, han gick aldrig med några. Den andra som kastrerades som fyraåring, han gick inte ha med ston, såfort de brunstade var han där och betäckte, den andra som kastrerades vid 2 år är HELT ointresserad av brudar sexuellt, har däremot väldigt mycket hingstbeteende i övrigt. Och den som kastrerades som åring är lillemannen, som jag redan avhandlat)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 495
Senast: TinyWiny
·
Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 077
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka