Hormonsprutor till ston.

_Sascha_

Trådstartare
Hur mycket hjälper de? Vad brukar bli den mesta skillnaden, när hästen brunstar eller i allmänt? Finns det andra alternativ?

Jag har en riktig pissmärr :D som nu har satt igång med första brunsten och hon är jättegullig och kärleksfull i boxen och vill mysa hela tiden (hm vet inte om det känns helt ok men men.. :rofl:) men i ridningen, speciellt dressyren sätter hon sig på tvären HELA tiden. När hon inte brunstar är hon en ängel(Så mycket en ängel ett riktigt stoigt sto kan vara;)) men när hon brunstar så tjurar hon emot och slår mot skänkeln och varenda litet tygeltag är som jag sliter utav allt var jag har (haha dramaqueen är vad hon är..) så då nämde min tränare nåt om hormonsprutor eftersom det kommer säkert bli många fler brunstar eftersom det är så varmt. Hon ställer sig även och ska "skvätta" hela tiden även i ridhuset och det är inte direkt någon höjdare när hon tvärnitar för att hon är sååå kissnödig och skvätter liiite.
Jag har för mig att hon har fått en av sin gamla ägare när hon var runt 10 år gammal (nu är hon 16).

Så lite hjälp av er skulle vara guld värt och lite info om de här sprutorna. Har dessutom hört förra sommaren av en annan om munkört (?), vad är det? Fråga om det är något mer ni vill veta, vet inte om jag har beskrivit tillräckligt bra.

Sv: Hormonsprutor till ston.

Vet inte om det är sant men har hört att de sprutorna får inte ges sen ett visst antal år.Hade själv ett sånt sto,i hennes fall så funkade det med ett prep. som heter stroppy mare.Hon brunstade även vintertid.

Okej, det kanske är sant jag vet faktist inte.

Vad är det för något? Fungerade det bra?

Jo hon började brunsta väldigt tidigt i år hon också (Har varit brunstig en gång tidigare men nu är hon mer brunstig än vad hon någonsin varit).
Så det vore skönt att ha något som lugnade ner brunsten lite bara, den behöver inte försvinna helt men det är jobbigt när allting är "jobbigt" och allting annat tar hennes koncentration från det hon ska försöka koncentrera sig på.

Tycker att du ska ringa en vererinär och be om råd.

Jag har aldrig haft några stora problem med någon av mina ston - men eftersom jag inte tävlar har jag aldrig behövt "pressa" dem; utan har kunnat anpassa ridningen helt efter rådande omständigheter.

Vet att man i USA i alla fall fortfarande behandlar med sprutor i de riktigt problematiska fallen (tex när ston blir aggressiva och snudd på farliga) - det borde väl kunna finnas någon hjälp att få här i Sverige med?! Tricket är väl att vända sig till rätt person!

Lycke till!

Jo jag får väl ringa till min vetrinär och se om hon vet något om det. Men jag vill gärna veta mer om alternativa metoder :)

Hon är ju inte direkt aggressiv, hon är egentligen mer kärleksfull mot allt levande nu när hon är brunstig (inkl. den stackars 3åriga valacken hon står med) men det är i ridningen hon blir arg och grinig och sätter sig på tvären mot allt jag vill göra.

Man får hormonspruta. Men det är 12 månaders tävlingskarens efter sista behandling enligt STC:s karenstidslista. Vet inte om ridsporten ser 'ännu' hårdare på det, men minst 12 mån karens.

Häst intagen i STC:s register eller häst som tränar och/eller tävlar i Sverige och som tillförts hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst får ej starta inom 12 månader efter sista behandling.

Således, väljer man hormonbehandling som utväg får man lägga tävlingsplanerna på hyllan.

Jag övervägde det till ett sto en gång, men det var när allt annat fallerat och hon själv mådde dåligt.

Senast ändrad:

Oj men då är det inget alternativ eftersom jag tänkte starta någon tävling i sommar. Men gäller samma regler för örter eller andra medel?

Okej så om jag provar något som inte funkar så spelar det ingen roll men om jag ger något som fungerar så måste jag vänta 96 timmar.. Låter lite konstigt :p Eftersom dom inte kan veta om det fungerar.
Men örter ger man väl bara i en period?

Ska du ge örter mot bruntsproblem så får du nog hålla på en säsong.

Grunden i karenstidslistan är att allt som inte finns med på den gar du själv ansvar för, och det finns generellt en karenstid på 96 h om de har en effekt. Du kan teoretiskt torska för doping även om de inte har mätbar effekt men du har för höga nivåer på dopingprov, eller det finns spår av otillåtna substanser.

96 h är den minsta generella karensen för sådant som inte är upptaget. Rent teoretiskt hindrar dock inget mer än ditt samvete dig från att tävla ändå.

Men det sitter ju i att alla ska tävla på lika villkor och att enbart djur som är friska och utan medicinering/dylikt är i skick att tävla ska göra det.

Som kuriosa finns det flugmedel som har tävlingskarens med.

Risken att du skulle åka dit för doping på låg nivå är ju minimal, jag personligen skulle låta bli att tävla om stoet behöver örtpreparat för att vara ridbar under brunst, men det är jag.

Haha nej det är inte så att jag tänkte starta om hon fick örter, jag bara undrade. Självklart skulle jag inte vilja starta min häst när inte hon är "hon" utan har någonting i kroppen som ändrar hennes beteende, det ska vara lika för alla och har hon en dålig dag då är det jag som ska handskas med det lika mycket som alla andra ska handskas med sina hästar om de har en dålig dag, utan fusk :D.

Oj flugmedel, nu måste jag kolla noggrannare på den innehållsförteckningen också :o. Intressant iaf :D

Men det låter ju rätt ohållbart att ha hästen på något som lugnar ner brunsten och ändå kunna tävla iallafall..

Om den informationen jag fått stämmer så får man tävla med stroppy mare.Mitt sto går på det året runt.

Okej, ska söka och se om jag hittar något om det, låter bra om det kunde vara ett alternativ :)

Förresten har du någon bra sida/butik som du köper ifrån? Du får gärna PM:a om du inte vill skriva ut det, men sidan jag hittade var lite konstig.

Enda gången min häst har fått hormonspruta var när hon skulle betäckas och inte ville komma i brunst - den sprutan funkade iaf VÄLDIGT bra, jag har aldrig sett henne så brunstig!
Hon är i vanliga fall precis som din häst - pissmärr och drama queen!

Precis som någon annan rekomenderade kan jag rekomendera Stroppy mare, ett ganska dyrt preparat men det hjälper!

Okej men det finns nog olika hormonsprutor, den jag tänkte på är en som jämnar ut flödet av hormoner typ så hon inte blir så hemsk ;)

Ok du vet inte någon bra försäljare då? Beställer gärna från internet för jag har inte hittat något i de närmsta hästaffärerna.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 349
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 380
Senast: em-pirre
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 488
Senast: Tuvisen
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 646
Senast: Alfons Å
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka