Hormonspiral - stänkblödningar

boccia

Trådstartare
Ni som haft oregelbundna blödningar i samband med insättande av hormonspiral, hur länge har dessa hållt i sig? Satt in min spiral i början av juli, och har mer eller mindre haft blödningar konstant sedan dess (som längst 4 blödningsfria dagar i sträck). Inte mkt blod, men ändå...

Erfarenheter?

Sv: Hormonspiral - stänkblödningar

Jag gav upp efter två år och tog ut min i onsdags. Jag hade stänkblödningar i minst två veckor per månad och ont hade jag också.

Om jag inte minns helt fel så blödde det nog en månad eller två efter insättandet.

Är ju iofs van vid stänkblödningar (hade ofta mellanblödningar av mina p-piller också), men de här är annorlunda tycker jag. Blöder som en mkt förkortad mens: först tunnt, lättflytande någon dag, sedan mer slemmigt och sen tredje dagen bara som bruna småflytningar, och sen börjar allt om igen. Har inga besvär i övrigt, inte haft minsta ont någon gång, mår superbra och är glad att slippa komma ihåg piller vareviga dag. Ska in på kontroll i mitten av oktober, får väl härda ut tills dess iaf (är så jobbigt när man inte vet om man ska ha binda, trosskydd eller ingenting alls...)

Det var ungefär samma som mig. Under de två veckorna var det alltifrån tampong-mycket till absolut ingenting och man visste inte från dag till dag hur det skulle vara.

Låter inget vidare.... VILL ju att spiral ska fungera för mig (annars får jav väl återgå till att knapra minipiller :grin:)

Ge det ett tag till, det kanske blir bättre.

Jag hade också problem med mens jämt i början.
Men jag var helt bekymmersfri efter ett halvår.
Efter ett år hade jag ingen mens överhuvudtaget. Fick som en rosa flytning en gång i månaden så att man fortfarande hängde med i cykeln iaf.

Däremot kunde jag det sista året få som riktiga magknipp. När dessa anfall kom så kunde jag knappt stå upp. Jag TROR att dessa anfall berodde på spiralen men då jag aldrig kollade upp det så ska vi låat det vara osagt det kan ha varit något annat också.

Tog ut min i april 6 månader innan den skulle tas ut. Testade mig idag och är GRAVID :bump::banana::bump:

Jag trodde att det skulle ta lång tid innan jag blev gravid då jag haft spiral så länge men jag är glad över att det gick fort!

Grattis! :laugh:

Skönt att höra någon som har lite mer positiva erfarenheter

Jag hade mellanblödningar ganska precis tre månader, första gången jag satte in spiral. Minns att läkarna sagt att man kan ha sådana i typ tre månader, och det stämde nästan på dagen. Sedan var jag utan mens i följande 4,5 år. :love:

Efter spiralen togs ut så födde jag en dotter. Och satte in spiral därefter, igen. Och denna gång fick jag mindre mellanblödningar, kanske en månad bara.

Fick också riktigt magknip en gång när den var nyinsatt, efter en uteritt. Fick då veta att ibland så har den inte riktigt lagt sig på plats utan kan nöta mot slemhinnan, och då kan man få så ont. Gick över på några timmar och sen dess har jag inte haft några besvär alls. Snart dags att ta ut den, men då åker det in en likadan på nytt.

Hoppas hoppas att mina blödningar också slutar snart då *håller tummarna* Har också fått höra att blödningarna kunde hålla i sig i 2-3 månader, för att sedan försvinna helt och hållet, vilket var en av anledningarna att jag valde just spiral (vem vill inte slippa kladdet varje månad ;))

Hoppas hoppas att mina blödningar också slutar snart då *håller tummarna* Har också fått höra att blödningarna kunde hålla i sig i 2-3 månader, för att sedan försvinna helt och hållet, vilket var en av anledningarna att jag valde just spiral (vem vill inte slippa kladdet varje månad ;))

Jag hade h-spiral förut och fullkommlig älskade det! Jag blödde också de första månaderna men sen försvann min mens helt. Det var en otrolig befrielse att slippa det, speciellt på sommaren. Men tyvärr så fick jag väldiga problem med acne så jag tog ut min efter två år. Jag blev tvungen att välja på pest eller kolera, dvs mens eller acne. Det är inte så roligt att se ut som en finnig tonåring när man är över trettio år. (Fast det är ju så klart inte kul när man är tonåring heller!) Men jag var annars mycket nöjd med h-spiral och jag hoppas det kommer att fungera för dig. Stå ut några månader till så ska du se att det säkert försvinner. Lycka till!

Jag hade det också så i början, men nu har jag inte haft några blödningar alls på två månader så nu börjar jag vara riktigt nöjd med den. :) Satte in min i maj.
Gud vad skönt det är att inte behöva tänka på att komma ihåg att äta piller osv. :angel:

jag hade min i nästan 3år, o blödde i stort sett konstant!... blödde 3v uppehåll 1v.. blödde 2v, uppehåll 3dagar, ja så höll det på

bytte till en kopparspiral istället o då höll sej mensen iordning

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve