Hormonproblem hos sto

Sv: Hormonproblem hos sto

Det ligger nåt i det, men samtidigt har jag hört så mkt positivt om denna tränare och jag tyckte om hennes metoder och synsätt. så då blir man ju lite orolig när det antyds att hästen kanske har problem.

Nej hon gick inte igenom sadeln.

Nåväl, jag red igår för min vanliga tränare som jag rider regelbundet för sedan ett halvår. Beskrev samma sak som jag gjort här ovanför, men hon tyckte inte alls att det var nåt fel på min häst. "Hon ser inte annorlunda ut än någon annan häst, inte spänd heller. Att hon piskar med svansen ibland... ja, det gör alla ston" var hennes analys. Hon känner ju min häst och har sett hennes humör, och det har blivit betydligt mindre protester ju mer utbildad, välriden och stark min häst har blivit...

Däremot höll hon med om att jag kunde fortsätta rida med lättare sits så om hon spänner till och står emot. Men sedan när hon är nöjd och glad tyckte hon att jag skulle sätta mer tyngd i sadeln för att komma åt henne. Och det kan jag hålla med om.

Sadelkoll blir det i vilket fall till helgen. Alltid bra att kolla upp.

Mitt sto har haft brunstproblem, och har lite av det fortfarande men mycket bättre numera.
Hon visade inte brunster som vanligt utan blev spänd i kroppen och särskilt ryggen och neråt ljumskarna, det hände att hon hade som kramp på vänster sida någon dag.

Hon är genomgången av gyn vet och hade inga problem men helt enkelt besvärliga brunster rent fysiskt som människor kan ha mer besvärlig mens ungefär. Jag känner inte dej eller hästen men tränaren kan absolut vara på rätt spår där. Min blir stel ett par dagar vid brunsten fortfarande även om det är mindre än förr.

Humörsvängningarna känner jag igen också. Det är också bättre nu. Hon kollades för att det kan vara en cysta (ofarlig) som ställer till det. Men det var det inte.

Försök se om det finns något mönster tidsmässigt, tex i hur hon känns.
Beöver inte alls vara nåt sånt förstås men det kan vara.

*kl

Har nu haft sadelkoll. Inget fel på mina sadlar, så nu kan jag sluta fundera på det. En behövde en padd och en behövde en annan sadelgjord. Men inga stora fel som ska påverka hästen direkt skadligt.

Jag frågade specifikt om påståendet att dom domnar bort i ryggen efter en stunds ridande. Svaret jag fick var i stil med "Jag har hört talas om att vissa påstår det, men det är det största skämtet jag hört. Om en häst domnar i ryggen har man rejält stora problem och ska inte rida på den alls." Så med andra ord tyckte han att det var mindre troligt att en sadel som ligger okej bra men inte helt hundra ska orsaka de problemen.

Ger du morötter? Morötter säger de gamla hästkarlarna kan ge brunstproblem. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte men det kanske kan vara värt att prova att ta bort det ett tag om du ger det och se om det blir någon skillnad?
Har du provat att ge henne munkpeppar? Mitt sto hade väldigt jobbiga brunster tidigare. Jag upplevde att hon hade ont i magen, hon var seg och inte alls arbetsvillig vilket hon är i vanliga fall. Munkpeppar tog bort magproblemen och hon blev glad och arbetsvillig igen. Jag börjar ge det vid första brunsten och ger sedan tills jag märker att hon har slutat brunsta på hösten.
Mitt sto är också en häst med stor integritet som inte alls gillar när okända pillar på henne. Det tog ganska lång tid innan hon accepterade hovslagaren t.ex. Massören gillar hon inte alls. Det blev för intimt för henne. Nu är hon mycket väluppfostrad så det räcker att jag står/sitter bredvid henne så accepterar hon behandlingen men jag ser på henne att hon gillar det inte.

Jag har inte provat munkpeppar, får man tävla på det? Har för mig att man inte får det...

Jag tycker själv inte att hon har så mkt humör nu som förr, har tolkat det som mognad. Integritet har hon mkt av, och säger ifrån när hon inte gillar saker och ting - eller när hon tror att hon inte kommer att gilla det, då säger hon till i förebyggande syfte ;) Massören grimaserar hon väldigt mkt åt, men somnar sen när hon inser att det var rätt bra ändå.

Morötter får hon bara som godis efter ridning, inte ens varje dag för jag kommer sällan ihåg att köpa :o

Nu tävlar jag inte själv men jag har aldrig hört talas om att munkpeppar skulle räknas som doping.
Edit, hittade att det är 96 timmars karens på munkpeppar http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Informationangaendefoderochfodertillskott/

Vad gäller morötter så såg jag i somras en totalförvandling av min häst när hon på sommarbetet fick ungefär en fjärdedels morot om dagen under ca en veckas tid. Det var då jag fick höra att det kan skapa problem med brunsten och jag slutade genast att ge det. Det tog en vecka eller så så hade jag min vanliga häst igen.

Jag kan ju själv säga då att jag hade en häst som hade en mkt känslig rygg, men när man red så märkte man aldrig nånting. Däremot efteråt, ca 20 min efteråt... En gång så sjönk hästen ihop 20 cm bara av att jag la handen på ryggen, och det med en sadel som passade "för ögat". Vi körde hopplektion innan, han var lika positiv som alltid, jobbade precis lika bra osv osv.

Så jag är rätt säker på att det stämmer, annars har jag svårt att få händelsen ovan att gå ihop.

Av min bomlösa sadel fick han aldrig ont i ryggen, inte ens efter 10 timmar med ryttare på ryggen, så ryggproblem i den bemärkelsen som den sadelprovaren du frågade verkar vilja få det till hade han då rakt inte.

Om hästen sjunker ihop 20 cm av att man lägger handen på ryggen är det ju inte ett problem man kan missa, känner jag?

När du beskrev domningar första gången så blev jag mer rädd för diffusa omärkbara problem, tex att man rider med en sadel som man tror passar, hästen visar inget och man kör på. Sedan visar det sig med tiden att hästen domnar i ryggen och att det enbart därför inte märkts nåt vid ridning och att sadeln på sikt kan skada den för att den ligger lite lite fel (tänk halvt obekväm sko som man sedan vänjer sig vid men efter några månader får förhårdnader av tex).

I mitt fall har vi en häst som inte reagerar när man palperar ryggen varken före eller efter ridning, inga ruggningar i pälsen heller samt att hon gått bra och fortsatt utveckla muskler med denna sadel, och då var min undran om det då kan vara fel på sadeln ändå.

Olika hästar är olika känsliga, precis som med oss människor. Nu säger jag inte att det måste vara nåt fel på din sadel, absolut inte. Men det är inte alltid så enkelt att avgöra tycker jag. Ibland upptäcker man kanske att det är fel på sadeln man har haft för att man lägger på en annan som funkar bättre.

Och den sadeln låg som sagt bra för ögat, men han var extremt känslig.

Men du har ju gjort det du har kunnat, man kan ju inte hålla på o felsöka hur länge som helst för att någon har sagt något en gång liksom, framförallt om man själv inte ser det påstådda problemet.

Nej, nånstans måste man sluta felsöka och istället koncentrera sig på att rida bättre :o

Jag provade rida med ELT-gjord och tyckte hon blev bättre och jämnare i övergångarna. Red även ett helt pass med ELT sist vi dressyrade och jag tyckte att hon kändes positiv. Jag tycker inte att hon gått direkt dåligt innan, men som sagt en förbättring med ELT. Nu har jag beställt en sådan. I övrigt har jag inte sadlat på nåt annat sätt innan än nu efter sadelkollen, känns förvisso som ett kvitto på att man inte gjort helt fel. Förutom att min förra sadelgjord inte var helt optimal.

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 126
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010