Hormonproblem hos sto

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har i helgen haft en väldigt intressant dialog med en för mig helt ny tränare. Bla så tyckte tränaren att min häst utstrålade nån form av spändhet i ryggen, och undrade om hon hade ont, fel sadel eller rentav problem med livmodern.
Ryggproblem tror jag inte på då hon är genomgången för två veckor sedan och musklerna är mjuka och fina, sadeln ligger bra. Hon har heller inga bakomliggande ryggproblem som kan spöka. Eftersom det är en häst som verkligen har ett tydligt kroppsspråk och talar om allting hon tycker, så har jag svårt att tro att hon har grava problem i ryggen som både jag och fysioterapeuten missat.

Däremot hormonproblem kan jag mkt väl tänka mig om det nu kan yttra sig genom irritation från ryggpartiet under ridning. Jag diskuterade detta med tränaren och faktum är att hon inte har speciellt märkbara brunster, men humör som varierar. Hon sa då att det kan ha ett samband, vissa ston kommer aldrig i ordentlig brunst och har problem med det hormonella som gör att det "låser sig på vägen" och aldrig blir någon märkbar brunstperiod. Hon förklarade ett förlopp och jag minns inte allt vad det hette, men någon vet kanske vad jag menar eller känner igen sig?

Min häst har ett väldigt varierande humör. Jag tycker inte att hon är pissig när hon brunstar, men däremot kan man ibland märka att hon är extra loj eller tjurig periodvis. Eftersom hon inte visat nåt större intresse för andra hästar har jag inte kopplat detta med brunster, utan snarare att det kan vara någon form av PMS.

Detta ska jag definitivt kolla upp. Ska börja med att skriva dagbok över hennes humör och sedan när jag har lite överblick blir det att ringa någon veterinär och diskutera.

Det hade varit underbart om det var något man kunde göra nåt åt. Det enda som oroar mig med det är om hon ska gå på nån behandling som man inte får tävla på, men allt kanske inte har karens? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hormonproblem hos sto

Alla hästar visar inte att sadeln inte passar med smärta, ibland visar de det bara med obehag, så jag skulle inte förkasta orden så lättvindigt.

Känner du att hästen känns ok, att hon rör sig igenom hela kroppen ordentligt osv så prova o se om det kan bli skillnad med en annan sadel.

Ett tips kan ju vara att du longerar henne först utan sadel, sedan med och ev med en ryttare på ryggen som bara sitter där. Kanske ser du någon skillnad då? Kolla på detaljerna som höften, överlinjen, hur mkt bogen rör sig osv. Många stirrar sig blinda på benen, och det kan bli lite tokigt.

PMS kan nog påverka med, jag vet ju hur grinig jag själv kan blir :angel:

Förresten, ruskigt kul att höra om en tränare som säger till när denne ser något som är fel! Fram för fler sådana!

Hon rör sig så bra som hon aldrig gjort, det kan dels bero på att den här sadeln är mkt bättre än de jag tidigare haft men även för att jag rider så mkt bättre i den här sadeln då den passar mig så bra. Inga ruggmärken efter ridning och ingen ömhet i ryggen.

När jag kommer åt henne i ridningen rör hon sig fantastiskt genom hela kroppen. Tjurig vid övergångar kan hon vara när hon inte är genomriden, men inga problem efter dess när det lossnat. Jag vill inte förkasta tränarens spekulationer om varför hon står emot i övergångarna skritt-trav men jag känner spontant att om hon slutade protestera längre in i passet och med en ändring i min hjälpgivning så känns det mer som ridtekniskt än att sadeln är dålig?

Tränaren menade på att många ston är känsliga i området kring manken, och de protesterar därför när ryggen inte är helt med. Ser man då till att sitta lättare dvs ha mer vikt i stigbygeln så hindrar man inte rörelserna lika mkt vilket gör att de får lättare att komma upp med ryggen. Låter logiskt för mig och jag provade det och det blev mkt bättre. Såsom jag tolkade det iaf menade hon så. Att hon sedan såg spänd ut kring partierna ovanför njurar och livmoder är det hon kunde tolka som nåt problem där...

Hon trodde även på att lägga in med stretching av de musklerna rygg/kors/länd, vilket jag får be nån ET visa mig för jag är kass på sådant. Kan ju också vara därför hon visa obehag där.

Faktum är att så bra som min häst är nu har hon aldrig varit. Jag tänker inte avfärda alla spekulationer om det ev kan vara nåt fel, men jag känner mig skeptisk till att det kan vara några stora fel på sadel/rygg. Hon har gått stort framåt senaste halvåret i och med utbildning och mognad. Hon är 6 år. Det är som sagt en häst som skriker högt när hon är missnöjd så därför känner jag inte att man kan missa något allvarligt fel. Det hormonella däremot är ju svårare att ta på jämfört med att palpera en rygg... lite så tänker jag.

Jag har en hoppsadel också men jag märker ingen större skillnad på henne. Däremot ska jag rida i den mer dressyrinriktad framöver så att jag verkligen kan jämföra. Rider jag ute tjurar hon inte alls i övergångar, oavsett sadel. Men jag sitter mkt sämre i hoppsadeln så jag är väl inte lika tydlig i hjälperna varpå jag tyckt att det är dressyrsadeln jag använder om jag ska träna nåt specifikt.

Longera är det värsta hon vet så där är hon sur oavsett vad man gör. Inget bra alternativ att utreda ev krämpor i lina...

Senast ändrad:

Att skriva dagbok över hästens humör och beteende är guld värt i framtida utredning!

har själv ett sto med rejäla hormonsvängningar; när hon är brunstig går hon knappt hantera..
Jag har märkt att veckan innan brunst är hon extra grinig, har svårt att jobba ordentligt, tar inte sidförande skänkel mm. Är det extra illa slår hon efter en om man försöker flytta på henne. Efter brunsten är hon som vanligt igen och dansar runt lätt som ingenting.
Det tog ett antal månader för mig att komma på sambandet.. Jag kan inte göra något åt det, mer än att anpassa träningen.

Intressant. Du har aldrig övervägt medicinsk behandling? Vad använder du hästen till, påverkar det träning/tävling?

Min häst är ju inte sådär extrem att hon är besvärlig från marken. Det är i ridningen man känner av hennes humör, för det är då man kräver att hon ska arbeta. Visst är hon en häst mkt väldigt hög integritet vilket man märker i hanteringen, men det hindrar inte från vanlig vardagshantering. Hon står mest och surar och grimaserar, men hon slår eller biter inte efter folk mer än vid sadling/täckespåklädning då hon biter i luften och låtsas vara superfarlig. Jag säger åt henne om jag tycker att det är drygt, men det mesta ignorerar jag och det blir inte värre. Jag har valt att inte göra nån stor grej av det helt enkelt.

Jojomän. Pratat med flera veterinärer, men ingen har tyckt vi behöver göra något än. Men nästa år ska vi förmodligen sätta in kulor. Senaste veterinären vi var hos fick träffa pissemärren när hon var på sitt värsta humör = piss och skrik och sparkar så fort man petar på henne :meh: Stackars häst mår inte bra av det.. Provat olika örtblandningar, men ingen skillnad.

Jag tränar och tävlar western. Hennes humör påverkar träningen enormt, och att brunsterna är sjukt långa och oregelbundna har inte gjort saken bättre.

Men om hon rör sig så mkt bättre nu än vad hon har gjort innan så är det väl inte jätte konstigt om hon har musklat om sig och att sadeln kanske inte passar optimalt längre? Eller att hon har jobbat så mkt att hon kanske har överansträngt sig lite, och det är ju fullt möjligt att hon inte var överansträngd för 2 veckor sen.

Att hon går bättre längre in i passet är inget konstigt, ryggen domnar ofta bort på dem. Det är många erfarna sadelutprovare som tycker att de första 2 min är de som är viktigast.

Att hästen biter i luften vid sadling tycker jag du ska ta på absolut största allvar! För mig är det ett fruktansvärt stort tecken på att något är fel. Om det sen är sadeln, omotiverande träning eller vad som kan ju inte jag svara på, men att något är fel visar hon ju väldigt tydligt då.

Jag ska ta ut sadelutprovaren igen för säkerhets skull.

Jag har faktiskt aldrig hört det argumentet att de domnar bort i ryggen? Jag ska diskutera detta med sadelutprovaren också, samt med ET.

Jag tror snarare på det att det är ett invant beteende? Ibland om hon får annat att tänka på glömmer hon bort att sura. Idag surade hon på två hål men inte på det tredje utan synbara skäl. Hon var värre då jag köpte henne, och mig veterligen har förra ägaren inte gjort som jag som spänner ett hål varannan minut utan dragit allt i två omgångar.

Senast ändrad:

Jag hörde det för första gången på en clinic för några månader sedan. Den anordnades av en klinik faktiskt, och det var 3 olika föreläsare där. Den föreläsaren som sa detta verkade mkt kunnig och verkade veta vad denne pratade om. Han hade lätt kunnat prata minst dubbelt så långt tid, och det sa han själv med.

För mig känns det logiskt. Har du på dig en obekväm sko som ändå inte är jätte obekväm så ignorerar man ju känslan efter ett tag. Oavsett om det sitter i hjärnan eller i själva muskeln så är det nog ganska så korrekt att anta att man då ändrar sitt rörelsemönster något med.

Vad händer om du hoppar upp utan att ha spänt sadelgjorden?`Det kan ju faktiskt vara sadelgjorden som hon inte är nöjd med oxå. Det finns många saker att felsöka, alldeles för många...

Vad hette den föreläsaren?
Jag har iaf kontaktat en ny sadelprovare som kollar på befintliga sadlar utan att vara försäljare. Hoppas det går att få till ett besök.

Det som händer då är antagligen att sadeln glider runt ;) Jag har tänkt köpa en Cairgjord, har en halvmjuk lädergjord nu med platta på mitten och hade en smalare anatomisk sympatex innan. Jag märker ingen eller en väldigt liten skillnad. Jag spänner aldrig hårdare än att jag med lätthet får in ett par fingrar mellan gjorden och bröstbenet, får tom höra att jag spänner för löst av vissa.
Kan heller inte avgöra om hennes bättre rörelsemönster är en produkt av bättre ridning, bättre styrka, bättre sadel eller bättre gjord. Eller allting. Men det är mkt bättre på samtliga plan nu jämfört med bara ett halvår sedan så det kan ju inte gått åt fel håll menar jag.

Senast ändrad:

Jag red med sadelgjorden helt lös ett tag på min ena häst, resultatet var att jag kom fram till att det var sadelgjorden som var det största problemet.

Bara man kommer upp så går det att rida med lös sadelgjord om man själv är balanserad. Och komma upp kan du ju ha pall eller nån form av step up stege eller liknande till.

Det kan ju vara så enkelt att hon är bättre på alla plan, hur gammal är hon förresten?

En drastisk förbättring kan ju göra att musklerna inte hänger med riktigt, det behöver ju inte vara så komplicerat. Även hästar behöver semester. Säger jag som inte har tagit semester på 3 år :angel:

Om man vill minska "risken" för brunst vinterhalvåret tänk på att inte ha lyset tänt för sent om kvällarna. Har själv just nu problem med att de jag delar stall med vill ha ljus på hela natten!:banghead:

Jag tror inte det är ngra fel på din häst öht.... ;)
den är bara en lite mer krävande individ på olika sätt..... såna finns det gott om och det är inget fel på dem öht, och jag tycker utifrån det jag förstått om dig och hur noga du är med din häst i alla aspekter, att det öht inte finns några belägg för fel utrustning osv.

hormonella problem tänker jag inte spekulera om öht, det kan knappast ngn råda dig om utan det låter ju vettigt att du för bok och bara funderar lite utifrån det. men jag tycker inte ändå att det låter särskilt troligt eftersom din häst mer har dagar här eller där då hon kan vara lite on eller off. det är min personliga åsikt utan att han en aning om din häst då jag varken känner eller ngnsin träffat den ;)

att hästar surar lite (läs lite) vid sadling är lika vanligt som att vissa surar för en viss borste på fel ställe, med fel typ av borste för deras smak just då osv. tycker det blir lite gravt svartvitt i svaren att gud, hästen surar några milisekunder när man spänner gjorden aldrig så löst, så då har den grava ryggproblem eller andra grejer.

Hon är 6 år.

Drastiskt och drastiskt, hon har gått i en stadig kurva uppåt det här året. Jag tränar varierat, skiftar mellan ullstoppad Amerigo dressyr och Cair hoppsadel. Hon vilar emellanåt ett par dagar, samt en dag varje vecka i regel. Detta är ingen häst som vill vila helt, däremot tar vi ibland en vecka där vi bara rider ute.
Som sagt är hon kollad av fysioterapeuten för två veckor sedan och skulle musklerna ha fått nån törn av träningen borde det ha märkts av då. Hon vilade nästan hela veckan efter det och under den tid jag ridit henne har det inte varit någon skillnad alls.

Jag har ridit med sadelgjorden ett hål lösare än vanligt, inte vet jag om det var nån större skillnad däremot red jag hela passet igår i lätt sits och kanske var det därför hon inte stod emot lika mkt i övergångarna. Är väl en tanke med avlastning av ryggen då. Jag tyckte hon var mer positiv men helt utan protester är det sällan. Jag tror att hon är sådan av naturen att hon ifrågasätter saker och ting, hon måste varje dag se om regelboken från igår gäller och det är inte bara ridmässigt. Hon är en intelligent häst med stor integritet och egna åsikter och jag tror aldrig det kommer att vara på annat vis. Det är hennes personligthet.

Har inte eget stall så ljuset kan jag inte påverka. Hon har som sagt inga brunster man märker av vintertid så det är inte problemet. Snarare är väl problemet att hon inte kommer igång i ordentlig brunst, om det nu ens är nåt problem. Jag vet ju inte, spekulerar bara.

Tack för dina ord, det är lite lugnande :o

Jag har så väldigt svårt att tro att jag missat nåt av stor vikt, som sagt. Men man blir alltid orolig och rannsakar sig själv när man får ideer från utomstående. Sadlarna kan jag kolla upp i vilket fall, det är ett halvår sedan och om inte annat så för att få en second opinion. Jag har kontaktat Peter Winslow för rådgivning och jag antar att han kan sin sak.

Surandet vid sadling har jag tagit upp med fysioterapeuten, hon fick kolla extra noga och hittar inget. Mer än att vi kan konstatera att min häst alltid surar och skriker högt när man petar på henne och hon inte funderat kring om det är skönt eller ej. Tex när man masserar bröstmuskeln från bringan och över sadelgjordsstaden - jättearg häst första tre dragen med handen - sedan lugn och nästan somnar. Sedan byter man sida med samma resultat. Masserar man ryggen - ser irrriterad ut tills hon kännt efter och då slappnar hon av. Så är hon alltid när hon får behandling eller vardagsmassage.
Blir arg när jag tar fram sadeln, jag tror det är en vana (men jag kan ju givetvis ha fel men det har varit min tolkning). Jag spänner sadeln så löst på första hålet att den knappt tar i och ändå är hon arg. Sedan spänner jag ett hål i taget och ibland är hon arg på varje hål och ibland inte. Går en häst förbi eller nåt händer i stallet är det ingen reaktion alls.

Inget surande vid uppsittning, det om nånting borde ju vara ett tecken på om hon har ont av sadeln?

En liten undran, tränaren som påpekade det här har denne påpekat liknande hos andra ston? Vissa personer snöar in sig på ett problem och verkar sedan tolka in att alla hästar har det. Ibland är det problem med sadeln, ibland hormonproblem, ibland är alla felverkade osv.

Jag skulle gått på min egen känsla, verkar hästen frisk och dessutom blir bättre och bättre känns det inte som något allvarligt fel direkt.

Rent spontant så skulle jag "dra öronen åt mig" lite om en tränare första gången jag red för denne skulle komma med detta..."Bla så tyckte tränaren att min häst utstrålade nån form av spändhet i ryggen, och undrade om hon hade ont, fel sadel eller rentav problem med livmodern. "

Visst att tränaren fick en kännsla av spändhet från ryggen. Men att dra det till att hästen ev har problem med livmodern... nä, inte efter en träning med nytt ekipage.
Om nu denne misstänkte sadeln så antar jag att den också klämde och kände hur sadeln satt när du satt i den, hur den såg ut under och hur den rörde sig när du red. Så då borde tränaren fått en klarare bild av det hela eller??

Jag kanske är synisk, men jag har en kännsla av att vissa gärna häver ur sig liknande saker för att verka ännu bättre än andra. (ett anorlunda sätt att ragga nya kunder..) Hade det däremot kommit från en tränare du ridigt för regelbundet som känner dig och hästen så är det helt annat.

Vore jag du skulle jag diskutera det med någon som känner min häst och framför allt så håller jag med Mackan, du verkar ha koll och vara noggrann. Lita på din magkännsla också!

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 126
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010