Hormoner till ston m mkt brunst

Sv: Hormoner till ston m mkt brunst

Hakar på denna tråd, ett sto i stallet brunstar allvarligt året runt varje dag! Arv från modern troligtvis, som var precis lika dan.

Har ingen av er tänkt på att man faktiskt kan energibalansera sin häst, så att den slipper ha dessa kraftiga obalanser?

Men det kan väl ändå inte vara rättvist att skylla på det genetiska arvet och bara låta hästen fortsätta brunsta? Det låter dom djurplågeri i mina öron.

Genom behanling med akupunktur, akupressur eller liknande. :)

Men det kan väl ändå inte vara rättvist att skylla på det genetiska arvet och bara låta hästen fortsätta brunsta? Det låter dom djurplågeri i mina öron.

Djurplågeri?? Det är väl lite starkt??

Visserligen tror jag också att det är bättre att hitta orsaken till att de får humörsvängningar när de brunstar och orsak till att de brunstar ofta, istället för att ta munkpeppar som egentligen bara fungerar som "alvedon" dvs tar bort symtomen men orsaken finns kvar. Jag har fått tips om att det kan vara tarmsystemet som är rubbat och att det kan vara orsaken till att hästen blir sur och sparkar i boxen t.ex. (mitt sto går inte att borsta på rygg och sida dagarna innan brunst, hon är överkänslig och väldigt stingslig). Jag skall nu testa en magbalanskur och enligt "örttanten" kunde jag förvänta mig en ny häst efter det:) Kuren är ca 5-6 veckor men jag tänkte återkomma till buke och berätta resultatet för dem som är intresserade.

Det finns INGEN behandling mot hormonston som man kan tävla på.

Även homeopati och örter har karens - minst 96 h!

Vad gäller glaskulor är det helt förbjudet under STC reglemente, och de andra grenarna följer det. Och frågan är om det inte är förbjudet rakt av, alltså olagligt med? Det är 12 månaders tävlingskarens på P-spruta och liknande.

Om det däremot fungerar finns inget som hindrar att man ger exvis munkpeppar, slutar i god tid innan tävling och sen fortsätter ge efteråt också.

Naturligtvis kan man vad gäller örter chansa och hoppas, men man ska vara medveten att allt som inte är reglerat i karenstidslistan används på eget ansvar, och att STC anger minst 96 h karens på alla substanser och behandlingar som inte är specifikt upptagna. (Och homeopatisk behandling är upptagen btw)

Till trådskaparen - börja med en gynutredning hos vet, samt kolla hormonnivåer.

Lite OT, men min fbldam är enligt uppgift 'hopplös' när hon brunstar och bara står emot, piper och slår. Inte haft henne så länge så inte hunnit uppleva någon ordentlig brunst än (hon gick i brunst när hon kom hit, och var då helt oberörd av det, men vi får väl se till våren). Henne provade de munkpeppar och örtblandningar på helt utan resultat.

Mitt arabsto är en liten ängel under brunst, inga problem alls. Hon mådde dock överjordiskt bra av att vara dräktig, aldrig sett henne så harmonisk. Hon t ex boxvandrade inte en meter trots 2 veckors total boxvila. (Hon vandrar annars vid boxvila eller om hon står inne för mycket). Så jag tänkte att vandrandet kanske var kopplat till hormoner ändå, så hon fick Hilton Regulate örtblandning. Jo men tjena, efter fem dagar var hästen ett MONSTER. Arg på hela världen, boxvandrade hysteriskt och var allmänt inte rolig alls. Fyra dagar efter att jag slutade med det blev hon normal igen. Nu gav jag det ju inte med 'normal indikation', men ganska häftigt vilken reaktion det gav, så helt klart gör det NÅGONTING.

Så OM fbldamen är så jobbig som det påstås under brunst ska jag nog baske mig prova Regulate på henne (har ju liksom över 1 kg som bara står till ingen nytta). För helt klart gjorde det något med arabdamen iaf, även om det inte riktigt var önskad effekt (men så hade hon som sagt inte de problem det ska vara mot heller)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 859
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka