Hormon-sto som skriker

H

Helan

Mitt sto är dräktig ca 90 dygn och har under en längre tid varit mycket "intresserad" av valackerna som står i boxarna bredvid (de delar ej hage). Så fort de går förbi eller kommer in i stallet skriker hon som en stucken gris, blir stor som en elefant och fäktar med frambenen. De nosar inte på varandra utan det räcker med att de står på avstånd. Hon är konstaterad dräktig på 45 dygn och ej visat några tecken på brunst.
Hon har tidigare varit en förstående och lugn häst på den fronten, men mkt sällskaplig och med stor flockinstinkt. Vad har hänt nu?? Hormonrubbningar??

Sv: Hormon-sto som skriker

Ja hormonrubbningar kan det vara och dom kan ju visa sig lite olika.
Mitt sto tex, blir hingsten "Allanballan" när hon är dräktig. Dock är det vänninorna hon uppvaktar. Och dom vet inte till sig av glädje när dom brunstar. Mitt sto tar rejäla tag om manken på dom, fäktar med frambenen och brummar djupt och dovt. Vette sjutton hu hon får till den mörka rösten, inte lik hennes:rofl:
Brunstflickorna står och skvätter ikapp då, överlyckliga över att ha en "karl" i hagen. Snuskfior:angel:
"Knäpparna" brukar gå över på nån minut ungefär och kommer några ggr/dag.

Skrikit som din gör har hon gjort ibland mot just valacker också, i sin första dräktighet. Räckte med att hon såg dom, blev förbannad:D

Senast ändrad:

Hahaha:D

Ja, din beskrivning liknar mitt sto lite. Hon har också en djupare röst nu, och kan beskrivas som hingstig faktiskt. Skönt att höra att man inte är ensam om att ha en transa i stallet då...

Hahaha:D

Ja, din beskrivning liknar mitt sto lite. Hon har också en djupare röst nu, och kan beskrivas som hingstig faktiskt. Skönt att höra att man inte är ensam om att ha en transa i stallet då...

Du får säkert en hingstunge:angel:;)

Du får säkert en hingstunge:angel:;)

Jag har en stark känsla av att jag får hingstunge på mitt CB II sto (som fick sto sist) har deras hage precis här utanför fönstret och jag säger bara en sak om henne KNÄPP förra dräktigheten var hon väldigt lugn även om hon blev en huggorm sista delen mot andra hästar, nu härjar hon runt emellanåt och skall leka med 4 åringen som är VÄLDIGT trött på henne och det är kivande, stegrande och fäktande som värsta hingstleken. Jag bara sitter här och skrattar åt henne iofs skrattade jag inte så mkt igår när hon smällde till 4 åringen på benet så att hon haltade några steg, hon skall ju gå kvalitet snart.
Jag sitter mest här och ber till gud att om det blir en hingst så snäääällla ge den mer av pappas temperament (som hans andra unge fått) än stoungen jag har av samma kombination som är väldigt mkt mamma i temperamentet annars blir det nog kastrering vid 6 mån ålder:angel: Var la jag nu den där skyddsvästen :cool:

Varför tror du det...??? Har dina blivit hingstar när stoet betett sig så? Jag vill ha ett brunt stoföl, men får säkert en skimmelhingst...

Jag har läst och hört många gånger att om stoet visar "hingstbeteende" så lurar det en hingst därinne. Mitt sto fick en hingstunge i år, men första dräktigheten vet jag inte vad det var, hon kastade sent (tvillingar) och jag vill fortfarande inte veta vad det var för kön på den som var normalt välutvecklad:(.

Håller tummarna för ett brunt stoföl för dig!;)

Haha, det låter ju högst "oroväckande" att det är en vild liten kille därinne:angel:. Får hoppas på att den inte är lika vild när den är född, eller att du nu hittar din säkerhetsväst:angel::D

Mitt sto kan agera hingstigt trots att hon definitivt inte är dräktig.
Många ston kommer snabbt i brunst när hon finns i närheten, och min maskulina dam spänner nacken och brummar dovt.
Jag får för mig att det är ranghöga ston som har det beteendet, min har definitivt varit ranghög, som tvååring red hon på ett äldre shettissto, har aldrig sett det tidigare hos ston vare sig före eller efter.

Hon var inte så här innan dräktigheten, och så ranghög tror jag inte att hon är, har en äldre super-ragata i hagen som är ledare här.

Hej! Har en 4 åring som är dräktig! Hon har varit världens lugnaste och klokaste häst fram tills ca 1 månad efter betäckning. Innan hon åkte på bete va hon fullständigt galen:) Som om f*n själv flugit i henne:) Fast d e ganska kul o se hur hon förändrats. Kommer hem från betet på lördag så jag får väl se om hon lugnat sig. Annars får man tas en riktig bushäst fram tills nästa år.:)

Är det någon som haft ett sto som visat ett hingstliknande beteende under dräktigheten men fått ett STOföl då???

Mitt sto var lite hingstig förra dräktigheten, och ut kom ett hingstföl så jag funderar alltså om det är en hingst även denna gång...

Japp, mitt hbl sto var riktigt hingstig under sin andra dräktighet, spände upp sig, hingstbrummade och red på de andra, ut kom ett litet stoföl, den mest feminina varelse man kunde tänka sig!
Henes första dräktighet var hon lugn som en filbunke, bara gick och myste, såg verkligen ut att må jättebra! Ut kom en STOR hingstunge, man brukar ju säga att första fölet blir litet, men inte denna! Tredje gången hon var dräktig gick hon också bara runt och var allmännt tillfreds med livet, stoföl, nu är hon dräktig för fjärde gången, på dygn 40 idag, hittills inga hingstfasoner....
Med denna lilla "berättelse" kan man ju utläsa att allt inte är som man tror alla gånger.....:grin:

Med andra ord är inte hingstighet någon garanti för hingstföl då? Mitt sto (som är på 93 dagar) har sen några veckor tillbaka börjat uppvakta mitt andra sto. Hon kröker på nacken, slår med frambenet och liksom brummar fram läten. Häromdagen tog hon tag i nacken på de andra stoet....

Har inte bestämt mig för vilket kön jag vill att fölet ska vara. Hjärnan säger stoföl så man slipper kastrera och att de är lättare att uppfostra (har aldrig haft föl förrut) medan hjärtat säger hingstföl då jag skulle vilja ha en valack till.......

Ha Ha, så ett sto skulle vara lätare att uppfostra..... :grin:
Lite off topic kanske, men av de två som jag har som är vuxna, så måste jag säga att hingstungen som i dag är en 6 årig valack har haft det trevligaste temperamentet av de. H ar alltid sagt att han har vandrat runt i sin egen lilla såpbubbla.....
Stoet som idag är 3 år har haft mycket mer attityd!
Sen beror ju väldigt mycket på hur man uppfostrar, hur långa "tömmar" man släpper sas....
Individ, gener spelar oxå en stor roll naturligtvis, Lycka till med din lilla fölunge!

Sån tur då, att det inte verkar spela nån roll....

Inte vet jag, det är vad jag fått höra att hingstungar skulle vara mycket hårdare och bråkigare....jag blir bara glad om så inte är fallet....;)

Nej tycker också att ras och gener borde spela en hel del roll....

Tack :laugh:

Har ett fjordsto 7 år som är på dag 107. En ranglåg flicka, som älskar nya kompisar.
I helgen blev hon med 2 nya hag- kompisar.
Har gått på bete fram till nu med en liten flock och dom känner varandra väl . Så där var det lugnt och fridfullt.
Men nu :devil: Hon har farit ut som en furie mot dom. Sparkar och markerar.
Skriker och brummar, kan inte ens vara ensam i stallet. Vaktar på stoet mot valacken och han får inte komma i närheten. Kan bara säga att hon, är väldigt mycket förändrad.
Det är hennes fösta föl och jag bara undrar? Kommer hon att vara så här sur hela tiden ? Eller lugnar hon sej ?

Liknande trådar

Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Toudi
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 985
Senast: Tussinussen
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka