Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Gumman

Trådstartare
Blev förvånad i helgen då jag fick höra av en person att han skulle få hem en blandrasvalp mellan karelare-finnspets och den är ovaccinerad! Han skulle inte vaccinera heller då uppfödaren påstod att hundarna kunde bli krypto.

Man kan ju undra hur påläst den uppfödaren är, förmodligen inte alls med tanke på att valpen i fråga är blandras . Synd bara att vissa valpköpare köper alla dumma kommentarer utan att ifrågasätta uppfödaren.

Samma sak gäller då folk tror på att blandraser är friskare utan att fundera över varför folk säger så. Kan det bero på att det inte finns nåt avelsprogram inom blandrasaveln?
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Samma sak gäller då folk tror på att blandraser är friskare utan att fundera över varför folk säger så. Kan det bero på att det inte finns nåt avelsprogram inom blandrasaveln

Det har skrivits en massa om just att blandrasen skulle rent generellt vara friskare här, och det stämmer faktiskt till en viss del..

Första generationen blandras är ofta friskare än många av våra renrasiga hundar, sök på forumet här så kan du läsa om det...
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Annat man kan irritera sig på är folk som avlar på hundar
som bevisligen inte är friska, samt att det tydligen blivit allt vanligare
att folk röntgar om sina hundar...:eek:
Det ger mig spader...
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Jag hörde också nåt om att vacc valpar kunde ge de framtida skador på organen. Detta hörde jag för flera år sedan av en hundkonsult/psykolog. Hon vägrade ge vanligt vacc till sin nyinköpta JR valp.Hon gav naturpreparat istället.
Att blandisar är friskare kan jag nog hålla med om tror jag.MEN det beror nog lite på blandningen också.
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Har man otur kan man få allergier, eksem och en del andra oönskade effekter vid vacc, det talas det ju om även på humansidan.
Därifrån till att inte vaccinera är ju kanske upp till var o en för de flesta gör ju det ändå.
På hästsidan iallafall på travsidan har man gått ifrån obligatorisk vacc, då man ändå inte kan vara "före" virusen utan går på det gamla, och jag är ganska så övertygad om att en del hästar har mått dåligt pga vacc men man "vet inte" vad som felet är...Stelkrampvacc är nåt helt annat.

Min lille är vaccinerad men dessförinnan har jag aldrig vaccinerat mina hundar..Bä o Bu

Risken är ju att våra djur blir resistenta mot allt vi petar i dom, det finns ju redan resistens mot maskmedel, antibiotika mm....

Själv anser jag att för att inte vi gräver vår egen grav så bör vi se över allt vi ger våra djur...en vacker dag finns det ingen hjälp och våra djurs immunförsvar kan inte ta tag i det själva.
( Samma gäller ju även oss människor)
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Jag vet både veterinärer och erfarna uppfödare som rekommenderar att första vaccinationen sker vid 12 veckors ålder.
Tiken ska dock vara fullvaccinerad så hon lämnar antikroppar till valparna.

Tror det finns både för- och nackdelar med detta.
Men att i stället ge naturmediciner är ju inget alternativ.
Visst kan det stärka immunförsvaret, men det hjälper sällan om hunden blir utsatt för svår smitta.

Valpkurser och andra hundaktiviteter kräver ju nästan alltid att hunden ska vara vaccinerad också.
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Har märkt att det i Sverige har blivit alltmer "inne" att inte vaccinera.

Behövs inte säger man. Tacka sjutton för det eftersom alla vaccinerat hittills så att tex fall av valpsjuka och parvo blivit allt sällsyntare.
Men slutar vi vaccinera så kommer snart utbrotten igen.

Har ibland funderat på om det i vissa fall kan röra sig om ren snålhet från uppfödare.

Jag säljer alltid mina valpar vaccinerade.
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Det finns anledning till att att tbc är tillbaka inom humansidan. Jag kommer att se att mina valpar kommer att vara vaccinerade och avmaskade den dagen jag börjar få kullar och sälja valpar. Det finns ingen anledning till att låta bli att vaccinera då vaccinatinomer bevisligen nästan utrotat sjukdomar.
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

Men det är ju en jäkla skillnad på vaccin och antibiotika / maskmedel. Det vaccin gör är att låta kroppen reagera på ett virus eller en bakterie i "ofarlig" form, så att kroppens eget immunsystem kommer ihåg just den sjukdomsalstraren och snabbare kan nita den om den skulle komma in i kroppen igen. Skulle man bli sjuk ändå blir sjukdomsförloppet som regel mildare och kortare.

Antibiotika / maskmedel ger man när infektionen är ett faktum och man behöver få hjälp med att ta död på inkräktarna. Resistens mot antibiotika / maskmedel kan förebyggas med vettig läkemedelsanvändning - dvs. inte behandla i onödan, inte bredare spektrum än nödvändigt och inte avbryta behandlingen i förtid.

Hör många som diskuterar farorna med vaccinering, och visst, risker finns. Men man måste väga dessa mot riskerna att bli sjuk, för de sjukdomar vi vaccinerar mot är sådana som i värsta fall kan vara dödliga.

// Isa
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

stelkrampsvaccin och andra 100% iga vaccin är ju bra, men de flesta obligatoriska vaccin "hinner" dom inte med iallafall, för själva viruset har hunnit utvecklas ännu en grad innan dom fått det framställt.till slut utveckas en resistens och djuren får aldrig bygga upp sitt eget immunförsvar...

Bara för att dom kanske inte är resistenta IDAG, så innebär det ju inte att dom inte KAN bli det...för några år sedan fanns ingen "resistens" mot vissa maskemedel( på häst) men jag personligen fick erfara det på en av mina unghästar....Ingen hade resistens i åtanke ens. Men nu 3 år senare så har allt eskalerat och fler o fler visar resistens mot ivermectin.......
Det finns risker på båda sidor...
 
Sv: Hörde kommentar som fick mig att baxna....

men grejen med vaccin är att det inte KAN orsaka resistens. vaccinet är hjälper inte immunförsvaret på något sätt, det låter det bara få känna på viruset.

ta t ex vattkoppor som vi flesta drabbas (drabbades?) av som barn. denns sjukdom får man normalt bara en gång. efter det har vår kropp utvecklat antikroppar mot just detta virus. att låta sitt friska barn träffa barn med vattkoppor är som en "naturlig" vaccinering, men då drabbar sjukdomen barnet med full kraft. i ett vaccin finns bara en mycket liten dos levande (används det fortfarande?) eller avdödat virus, vilket gör att man oftast inte blir så sjuk.

kroppen är också så finurlig att den kan känna igen viruset även om det är lite förändrat, så även om vi blir sjuka så blir vi inte lika sjuka som utan vaccin, eftersom kroppen har "basberedskap" mot viruset.

maskmedel och antibiotika är något helt annat. de är gifter som påverkar bakterier och inälvsparasiter. inte virus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp