Hopsläppning - erfarenheter?

Sv: Hopsläppning - erfarenheter?

1. Du kan inte jämföra hästars beteende i olika hagar med att de går i samma. Det är troligt att deras beteende nog skulle se annorlunda ut om du hade dem i en enda stor hage tillsammans med ordentligt med mat och vatten.
2. Det tar tid för hästar att vänja sig vid en ny miljö, en ny flock, en ny individ och vid varandra. Man kan räkna med absolut minst 3 veckor innan hästarna hittat trygga och fasta positioner, oftast mer ffa om man gör en helt ny flock. Ibland tar det 6 månader, ibland mer. En häst som hamnar i en redan befintlig, mycket harmonisk och trygg flock hittar snabbare sin plats.

Jag hoppas att du vet bäst vilken lösning som fungerar bäst för dina hästar. :bow:

Det var ett roligt hopsläpp med Ove, var inte Tiff lite förtjust i honom?

Tiff vill nog ha alla valacker hos sig, för att inte tala om hingstarna - de luktar så godis :D

Jag har ju bilder från det. :D Vad jag minns var T väldigt på men Owe sa aldrig ifrån på skarpen utan drog sig bara bort (var ju inte van att gå med unghästar heller) - blev den underlägsna trots T's ringa ålder. Han ville ju inte riktigt ha med henne att göra, ville bara vara med P.

Men min valack är ju den mest "bögiga" häst jag träffat på. Skiter fullständigt i om stona brunstar eller inte, det är bara gamla valacker som duger. :angel:

Ja jag tror att du har rätt.

Jag brukar försöka klura ut vad som kan bli bäst.

En skillnad mot 'vildhästar' och tamhästar är ju det där med maten, på vintern kan man tex. inte ha fri tillgång till alla raser.

Sedan är min erfaren att många hästar har så mycket i bagaget att deras hästbeteende sätts åt sidan.

Smärta är en sådan grej.

Här på bygden har många brutna ben uppstått just för att alla hästar SKA gå tillsammans. det tror jag fungerar om alla mår bra, men IRL gör inte alla det.

Det finns en del disharmoniska flockar. och en del disharmoni och frustration skapas av oss människor. tex att man hämtar in en ranglåg häst före de andra - när alla är hungriga (inte min hästhålning - bara ett exempel)

I vilda hästlivet så kan hästar gå undan så långt de behöver - i hagen så begränsar staketet möjlighterna och hästar blir trängda på ett annat sätt.

Nu hemma hos har hästarna gått i varsinn hage ett tag, jag tror det ger sig.
Vi behåller dem i varsinn hage - sedan får vi se.

hur det känns

Ha en hage för stona och en för valacker. Släpp inte ston och valacker ihop. Det slutar tyvärr oftast med tråkigheter.

valack+valack+ sto kan jag säga är INTE OK. Min häst samt hans bästis blev som förbytta när det kom in ett sto i hagen. Jag är bara glad att det inte blev några avslagna ben, men det var mkt nära.

*ursäkta kapar tråden lite*

Men ska släppa ihop mina hästar snart, bara nya kommer hem.
Ett halvblodssto till mitt shettissto.
Halvblodet frågade jag om vad hon gillar små hästar, och nuvarande ägaren sa bara "hon jagar dom".
Nyttigt i o f för min tjockis ;), men inte så kul i längden.

Är skitnojjig jag också när det gäller ihopsläpp efter att min förra häst i stort sett försökte döda en annan häst vid ihopsläpp, som tur var blev det bara lättare skrap och bitmärken....

När jag släppte ihop min gammeltant med shettisen så hade jag en bit av hagen avstängd för tanten, så shettisen kunde "fly" in dit ibland och få lite lugn och ro... Är det en bra idé?
Hur skulle ni ha gjort?

Gammeltanten finns inte längre :cry:, så hon skapar inga problem i det här... (vill bara förtydliga eftersom jag yrade med henne i inlägget)

förstår inte riktigt vad du menar med liten fålla men finns inte risken att shettisen jagar in ditt sto där och har chans att bara mata på och ditt sto har ingenstans att fly??

*ursäkta kapar tråden lite*

Men ska släppa ihop mina hästar snart, bara nya kommer hem.
Ett halvblodssto till mitt shettissto.
Halvblodet frågade jag om vad hon gillar små hästar, och nuvarande ägaren sa bara "hon jagar dom".
Nyttigt i o f för min tjockis ;), men inte så kul i längden.

Är skitnojjig jag också när det gäller ihopsläpp efter att min förra häst i stort sett försökte döda en annan häst vid ihopsläpp, som tur var blev det bara lättare skrap och bitmärken....

När jag släppte ihop min gammeltant med shettisen så hade jag en bit av hagen avstängd för tanten, så shettisen kunde "fly" in dit ibland och få lite lugn och ro... Är det en bra idé?
Hur skulle ni ha gjort?

Gammeltanten finns inte längre :cry:, så hon skapar inga problem i det här... (vill bara förtydliga eftersom jag yrade med henne i inlägget)

jag antar att du menar att du sätter staket så att shettisen kommer under på en del av hagen och därmed kan komma undan stoet som EJ kan komma vidare. Blir som en variant av creep feeding för unghästar.... : )
tycker det är en utmärkt ide, särskilt om du vet att den nya inte gillar småhästar!

hmm. ganska enkelt...
en liten shettis v/s stort halvblod.
man gör ett staket där shettisen lätt kommer under, men inte halvblodet. därmed har de gemensam hage om shettisen väljer. blir den jagad finns det en del av hagen där den kan komma in i en hage där halvblodet inte kan följa efter.

creepfeeding: används mycket med unghästar/föl och andra vuxna hästar. en sektion av hagen kan fölen komma till, som inte de vuxna hästarna kan.

:idea: Aha, nu fattar jag. Läste faktiskt tråden först som om det var shettisen som jagade... Jag har mest erfarenhet av shettisar som behöver hävda sig och bossar över de stora ;)

:idea: Aha, nu fattar jag. Läste faktiskt tråden först som om det var shettisen som jagade... Jag har mest erfarenhet av shettisar som behöver hävda sig och bossar över de stora ;)

Bra, jag menar som Mackan säger att en del av hagen helt enkelt är "avstängd" för halvblodet, men shettisen kommer in där och tar sig undan, får hämta andan lite...
Hon kan ta för sig min lilla dam, absolut, men jag tror tyvärr att den nya damen tar för sig ännu mer :crazy:, fast det där vet man ju aldrig, det är ju inte så lätt att förstå hästvärlden alla gånger :D!
Blir det tvärs om får jag väl göra ett staket halvblodet tar sig över då och inte shettisen :idea:;);)...

En skillnad mot 'vildhästar' och tamhästar är ju det där med maten, på vintern kan man tex. inte ha fri tillgång till alla raser.
Denna teori har jag mycket mycket svårt att se logiken i, eller ens se verkligheten i. Men det är en del som påstår det.

Sedan är min erfaren att många hästar har så mycket i bagaget att deras hästbeteende sätts åt sidan.
En del, mycket få. Men rätt omständigheter kan ändra även den hästens beteende, tror jag.

Här på bygden har många brutna ben uppstått just för att alla hästar SKA gå tillsammans. det tror jag fungerar om alla mår bra, men IRL gör inte alla det.
Jag tror att det beror på omständighetrer snarare än det faktum att hästarna gick tillsammans. Mycket övertygad.

I vilda hästlivet så kan hästar gå undan så långt de behöver - i hagen så begränsar staketet möjlighterna och hästar blir trängda på ett annat sätt.
Om en häst blir trängd pga av staketet är omständigheterna inte ultimata. En sån hage är för liten.

Så synd jag som fick lite respekt för dig.

Om jag låter min nordis få fri tillgång till mat vintertid, blir han så rund att sadeln inte passar längre - den kommer då att tippa bakåt och hindra hans ryggverksamhet.

Men tja det är ju onaturligt att rida så.

angående grinden - så behöver det inte vara så att hagen är för liten - det räcker att grinden är felplacerad :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Ha en hage för stona och en för valacker. Släpp inte ston och valacker ihop. Det slutar tyvärr oftast med tråkigheter.

Ja det finns säkert någon anledning till att man delar upp.

men jag har iten hjärta attgöra så med mitt "kärlekspar" Min 23 årige Nordis är lycklig som aldrig förr, och tösen älskar sin 'hingst'. Och han är säkert lite 'pappa' för henne också

Hon fick nästan fart på honom förra året, men bara nästan

en del hästar reagerar på shettisar lite som om de inte riktigt vet vad de är. De har liksom inte riktigt "hästsiluett"

Bra ide att låta den komma undan

I vanliga fall har jag låtit hästarna stå inne över natten så den kan bekanta sig i boxarna och läsa varandra, då brukar hopsläpp bli rätt odramatiska

Senast ändrad av en moderator:

Smärta är en sådan grej.

Det finns en del disharmoniska flockar. och en del disharmoni och frustration skapas av oss människor. tex att man hämtar in en ranglåg häst före de andra - när alla är hungriga (inte min hästhålning - bara ett exempel)

Håller helt med dig! Vi hade problem med valackflocken förut, pga en häst som gått som hingst länge. Det spelade ingen roll om de andra hästarna verkligen höll sig undan - han sprang genom hela hagen för att jaga dem och slita av dem täckena :mad: INTE KUL!! Nu går den hästen tillsammans med en ponny som har tokordning på honom och det är frid och fröjd överallt. Absolut ska hästar ha kompisar i hagen men inte till vilket pris som helst..

Näe jag tänker - vi människor kan välja.

Vi gillar inte alla - de vi inte trivs med kan vi oftast välja bort

Hästen har inte en chans-

En häst som tex blri utstött ur en flock i vilt tillstånd - söker sig till en annan flock där den kan accepteras bättre

en del hästar reagerar på shettisar lite som om de inte riktigt vet vad de är. De har liksom inte riktigt "hästsiluett"

Bra ide att låta den komma undan

I vanliga fall har jag låtit hästarna stå inne över natten så den kan bekanta sig i boxarna och läsa varandra, då brukar hopsläpp bli rätt odramatiska

Gjorde så för nått år sedan med gammeltant och en kompis häst som skulle gå ihop, boxväggen höll på att ryka med och trots att de fick stå 3 dagar brevid varandra innan hopsläppet så rök de ihop nått enormt!!

Tyvärr ligger inte boxarna i mitt stall i anslutning till varandra, annars hade jag nog testat det dock först nu.

Ja för min tant var det så, hon var helt enkelt livrädd för den där lilla 40 kg saken (shettis va bebis då) och försökte helt enkelt jaga henne ur hagen!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat