Höproducenter!

Sv: Höproducenter!

Jag vet faktiskt inte, det vi har köpt i år är det sämsta någonsin när det gäller proteinet i a f:( men sen har jag kikat på tråden med analysresultat och där verkar många ha fått riktigt höga proteinvärden. Det beror säkert lite på var i landet man bor för vädret har kanske inte varit fullt så torrt överallt.

Jag testade att knappa in min tidigare foderstat med den högivan vi haft och fick fram svaret att vi låg i överkant på energi så det blir ju ett problem när proteinhalten är så låg att man skulle vilja brassa på med ännu högre högiva för att komma upp i acceptabel nivå. Jag får fortsätt med linfrökaka och nu till alla stallets hästar, även shettisarna som tidigare inte behövt det tillskottet.

I och för sig så är det inte så fel att det finns lite olika sorter. Vi har i år fått det grönaste och förmodligen det proteinrikaste höet någonsin. Min 33-åring knaprar i sig lyckligt och har lyckats gå upp de sista veckorna. Otroligt, men sant.

Min andre gamling däremot, som har fång har fått smaka några tuggor med resultat att det sprutar ur honom. Har fått köpa in annat hö med sämre värden (inte dåliga). Detta fungerar bättre så magen har nu stabiliserats.

Förstår ingenting, menar du att protein är orsaken till fång, och därför får hästen inte äta av detta hör? Hur vet du att fodret är protein rikt, på färgen? Eller har ni analys?

Vår höbonde är producerar lite mer foder än hobby bonden som säljs främst till hästfoder.
Han berättade nu, att två vallar bredvid varann faktiskt gav helt olika värden näringsmässigt sätt enligt analysen. De var lika gamla, hade samma grässorter, hade blivit hanterade på samma sätt och skördade samtidigt. Det är nog mer som spelar in verkar det som, i mina ögon blir det som ett lotteri.

Nej, jag menar absolut inte att protein är orsak till fång. Men hant tål det faktiskt inte. Får våldsam diarré och sista halvåret har jag tyvärr haft för kraftigt hö så magen har varit i olag hela tiden. Detta nya höet tål han och får därför äta mer av. Och självklart är det fler saker än skördetid som spelar in. Sorter etc.

Nej, färgen spelar ingen roll. Analys har jag inte än men kommer nog att skaffa i år. Vad jag ser att det är kraftigt är gamlingens kondition. Vi har alltid haft bra hö ändå har han tappat sista åren, tyvärr. I år däremot går viktkurvan stadigt upp, trots de snart 34 åren. Skördetiden är väl mest det som gör att jag tror att det är oerhört proteinrikt. Skördat sjunde juni. Massor av blad, vilket inte fanns förra året trots att även det var tidigt skördat.

Ja, nästa gång vi måste köpa in hö så ska jag vara lite klokare och ta analys på varje parti vi bokar för det är ju det enda sättet att vara helt säker på vad man får.

Och jag vill ändå klargöra att det är inte ngt klankande på höbonden på det viset, han tar väl hand om höet, har stora skulltorkar och som sagt det är av hög hygienisk kvalitet. Möjligen kunde han tagit analyser själv så att han vet exakt vad han säljer så är det mer öppna kort gentemot kunderna.

Jo, jag har förstått det av det du skrev. Förmodligen har bonden skött sig bättre i år. Samme bonde. Visste det inte förut men såg att du skrev det. Alltid kul med nya kunskaper! Tack för dem!:bow:

Blev ett syftningsfel där. Självklart att jag visste att det var samme bonde!:o

är linfrökaka mer protein i än lusern?

för lusernet har ju stigit i pris nåt enormt någon som vet varför???

vad kostar linfrökaka och hur mkt ska man ge av det? kan man ge linfrö med? hur funkar det?

måste smita in med en fråga till.

vad kostar en hö analys? kan man välja att göra en mindre och en mer avancerad variant eller? av analys alltså?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka