Höproducenter!

Sv: Höproducenter!

I och för sig så är det inte så fel att det finns lite olika sorter. Vi har i år fått det grönaste och förmodligen det proteinrikaste höet någonsin. Min 33-åring knaprar i sig lyckligt och har lyckats gå upp de sista veckorna. Otroligt, men sant.

Min andre gamling däremot, som har fång har fått smaka några tuggor med resultat att det sprutar ur honom. Har fått köpa in annat hö med sämre värden (inte dåliga). Detta fungerar bättre så magen har nu stabiliserats.

Skall man producera hö i småbal med 1:a klass hygieniskt och näringsmässig kvalitet och sälja i småposter om 30 bunt och uppåt .Inte under 2,50 kr kg + ev moms kanske uppåt 3,00 kr kg om man skall ha full kostnads täckning inklusive arbete .

Inser vilken tur jag haft sista åren. Fick i år betala 17 kronor bal (cirka 12 kilo bal) inklusive hemkörning och hjälp med upplastning. Tyvärr är det nog slut med detta efter i år så då blir det väl till att hosta upp.

Jo visst är det bra med olika sorter! Det håller jag med helt och hållet om.:)

Dock tycker jag att det är oftare som folk önskar sig högre värden på sitt grovfoder än tvärtom. :p Min egna erfarenhet säger att det generellt sett är bättre med ett "lite för bra" grovfoder och att helt strunta i att ge kraftfoder än att kämpa med att kompletteringsfodra med ett dåligt. Är du med på vad jag menar?

Tar man en tidig bra första skörd finns ju möjlighet (beroende på var i landet man bor) så finns ju möjligheten att slå både en och två gånger till. Det är ju inte så ovanligt att man kan få olika värden beroende på vilken skörd det är. Då får man ju lite alternativ iaf! :D

Jodå, jag förstår helt vad du menar. Grejen är den att fångis får inget kraftfoder överhuvud taget. Ett par nävar havre i som krubbskrammel kan tolereras. Annars håller jag helt med dig.

...det grönaste och förmodligen det proteinrikaste höet någonsin...

Det är en utbredd osanning att färgen på höet har något med kvalité att göra. Färgen beror främst på vallfröblandning, mognadsgrad och väder vid torkningen. Det finns hela färgskalan från brunt via guldfärgat till illgrönt. Färgen har absolut inget med proteinhalt att göra.

Nu lever kanske jag som har två lättfödda kallblod i en annan värld än ni som har mer "foderkrävande" hästar men faktum är att det finns väldigt många överviktiga hästar som verkligen skulle behöva ett närinsmässigt sämre foder för att kunna tillfredsställa sitt tuggbehov.
Ett exempel:
Jag analyserade mitt hö och räknade foderstat när jag räknade på 1,5kg hö per 100kg kroppsvikt så hade dom båda redan fått i sig mer energi än vad dom behövde!
Jag gissar på att det är därför det efterfrågas sent slaget hö, med det är bara min gissning. Sen är det ju förståss så att producenten vill ha så stor mängd som möjligt att sälja!
Nu är det så här uppe i norrland att de flesta blir tvugna att slå sitt hö då vadret tillåter och eftersom vår sommar är kortare så är det mesta höet slaget i ungefär samma tidpunkt.

En aspekt till:
Det lever fortfarande kvar gamla myter om att hästar ska ha sent skördat hö och att det är bättre att komplettera upp det med kraftfoder.
Många är de gamla bönder jag träffat som envist klamrar sig fast vid denna gamla kunskap. Och det är svårt att övertyga dem om motsatsen också... :crazy:

Fast jag tycker nog att otroligt många hästägare envist föder den myten.

Dessa ligger runt 2,50 kr/kg. Det jag tycker är synd det är när man har så god hygienisk kvalitet och helt godtagbart energivärde på sitt hö - varför inte då anstränga sig hela vägen ut och få åtminstone ett medelvärde på proteinet? Skulle den biten vara särskilt kostsam då eller hur menar du?

Ja det är lätt att lura sig på det, grönt hö tror man ju gärna= ett bra hö med bra värden. Vårt eget hö förra året hade bra medelvärden men färgen såg ju allt annat än kul ut.

Att det finns olika hästar som har olika näringsbehov och som också ska ha olika foder är jag väl medveten om. Sen är det inte praktiskt möjligt att ha det mest optimala grovfodret till varje enskild häst i stallet. :crazy: Men nu handlade väl tråden om hur man skulle få bättre värden (främst protein) på grovfodret?

Även jag är med shettis för barnens skull så alla hästar i stallet har inte skyhöga näringsbehov. Men jag anser också att dessa små ofta lättfödda individer är värdiga ett bra foder anpassat för dem. Tyvärr ser man ofta hästar som anses lättfödda stå utan överlinje med rejäl bukighet bara för att det "räcker" med kvickrotsblandad halm åt dem.

Hur vi löser det med vår shettis? Jo, vi blandar höet ordentligt i halmen och "tillverkar" på så sätt ett "sämre" hö åt henne. Tuggbehovet blir då också täckt. Kanske inte det optimala, men med ögat så ser man att den foderstaten fungerar fint för henne. Hon är fint i hull med bra överlinje utan att vara bukig.

Nu lever kanske jag som har två lättfödda kallblod i en annan värld än ni som har mer "foderkrävande" hästar men faktum är att det finns väldigt många överviktiga hästar som verkligen skulle behöva ett närinsmässigt sämre foder för att kunna tillfredsställa sitt tuggbehov.
Ett exempel:
Jag analyserade mitt hö och räknade foderstat när jag räknade på 1,5kg hö per 100kg kroppsvikt så hade dom båda redan fått i sig mer energi än vad dom behövde!

Det beror på vad du menar med näringsmässigt sämre. Jag tycker att det bör ha så lite energi som möjligt men gärna en hel del protein. Eftersom det oftast är proteinmängden som varierar så tycker jag snarare tvärtom att de bör ha ett hö med mycket näring=mkt protein.

Vet jag redan. Tycker ändå att det är MYCKET mysigare med grönt hö. Psykologiskt fungerar jag så.;)

Vet jag redan. Tycker ändå att det är MYCKET mysigare med grönt hö. Psykologiskt fungerar jag så.;)
Jag odlar själv och tittar inte alls på färgen utan försöker få fram ett smakligt foder med stor bredd i sammansättningen, på bekostnad av mängden...
Vår nyaste vall har kärringtand som kvävebindare, svartkämpar, pimpernell, kummin, humlelusern, tiomotej m fl. Den är inte lika produktiv som en "standardblandning" med rödklöver och gräs men kanske litet mer spännande!

Det låter spännande. Jag önskar att det fanns en del att välja på. Men tyvärr blir det gärna så att man får köpa av ngn i närheten. Det är ju inte så lite man behöver precis. Vi har tur som har hittat en som gör mkt bra ensilage. Men tanken på att kunna välja mer vilka gräs, örter man vill ha känns ganska avlägsen.

Vår nyaste vall har kärringtand som kvävebindare,

Den med gula blommor eller den vild-levande med lila blommor??
Min gamling älskar nämligen den med lila och när vi sådde in ny betesvall slängde jag i några nävar frön av kärringtand men det var den gula :crazy:
Jag visste inte ens att det fanns en annan...

är det bara som jag fått för mig eller har höet i år fått överlag väldigt dåligt protein värde? och högt mj?

I år håller vårt hö lite mindre protein än det brukar. 44g/kg mot normalt mellan 50 och 55. Enligt höproducenten beror detta på torkan.

Torkan har möjligen påverkat men troligare är att skörden var rekordtidigt i år. Vi skördade hö första veckan i juni! Torkan gjorde att mängden bara blev cirka 60% av normalt. Fanns kanske de som avvaktade men då fick se proteinhalterna falla ytterligare. Den enorma värmen i början av juni (30 grader i skuggan) gjorde att "tidsluckan" för perfekt proteinhalt blev mycket kort vilket nog var ett problem för de med mycket att skörda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka