Höproducenter!

J

Jeeves

Har vi några såna här tro? Efter de dåliga resultaten på mitt nyinköpta hö ( skördat i år, i juni månad ) började jag fundera...

Hur kan man som storproducent, som förutsätter besitter kunskap om sin produktion eftersom de lever på det, lyckas få fram ett hö med så pass dåliga proteinvärden:confused: Vad är det som avgör proteinhalten egentligen; när det skördas,väder o vind, jorden, typ av gräs man sått, vilken gödning etc etc??

Vi amatörer fick själva fram ett hö förra sommaren som hade riktigt bra värden så man undrar ju:cool: I o f sig så sumpade vi hela vår egenskörd i år p g a feltolkning av väderprognosen men det är en annan historia:o:crazy:

Någon som vill ge sig in på att förklara vad det är som avgör proteinhalten i hö?

Sv: Höproducenter!

Hmm... Känner igen den här historien från ett annat forum... ;)

Har inget svar på vad som spelar in för att få ett bra värde på höet, men nu kommer jag ju hitta tillbaka så jag kan läsa senare. :idea:

Tar mig friheten att fundera lite trots att vi inte är storproducenter, utan tar bara 30 ton.

Några saker som jag lärt mig spelar in:
- Mognaden av vallen, innan blommning, under full blom eller överblommad
- Åldern på vallen
- Välskött, dvs inte massa gräs kvar sedan fjolåret
- Gödning/markförhållanden, rätt gödning på rätt mark
- regn efter slåtter (måste undvikas till varje pris anser jag)

Tack för ditt svar. Ja, jag undrar vad det är i detta fallet. Jag vet att det inte har regnat på det och att det är taget innan blomning men resten känner jag inte till så mycket om tyvärr.

Det är så himla synd för hästarna älskar det, det är absolut dammfritt, luktar gott, är grönt o grovt som jag tycker ett hästhö ska vara. Och så blev det så lusiga värden:(:cry:

Ja olika grässorter att användas till hästhö hörde jag pratas om på lokalföreningen när jag var där sist - synd att jag inte var lite bättre på att tjyvlyssna på gubbarna då:)

En sak är säker; nästa år ska vi INTE sumpa vår egen skörd för den vallen verkar vara betydligt bättre än där de har skördat vårt köpta hö:crazy:

Sedan kan man så klart misshandla höet med redskapen så att proteinhalten sjunker radikalt. Speciellt vändande och strängande brukar vara boven i dramat. Man har ofta bråttom, kör med högt varvtal på traktorn och slår sönder de små bladen där näringen sitter. Resultatet blir "pinnigt" hö som visserligen inte dammar men är nästan näringsfritt.
Grundregeln är att man när man vänder och strängar ska ha lågt varv på redskapen och hög fart framåt. Ju torrare gräset blivit, desto försiktigare måste man köra.

Eftersom det är dyrt att köra skulltorken så vill en del sluttorka på vallen också. Problemet är att man då tvingas vända höet fler gånger och proteinhalten sjunker eftersom bladen faller av. Torkar man till 75-80% TS och kör det sista i skulltorken så får man ett näringsrikare hö men det kostar...

Kunderna betalar per kilo hö, inte per kilo smrp!!!

Usch, det är en hel vetenskap! Känns bättre när vi själva tar skörden för då vet vi i a f vad vi har gjort och det blir inte fullt så kostsamt om vi behöver ge mer hö än beräknat. Denna gången blir det en dyr historia ser det ut som.

Vi tar faktiskt prover på vallen för att se när det är dags att slå, Sen spelar ju vädret i förstås, det är ju inte säkert att det synkar.:grin:

Nu ska jag erkänna att huvuddelen av grovfodret vi producerar går till våra mjölkkor. Alltså är vallarna också väldig välskötta. Sen är det ju bara en trevlig bieffekt jag varje år kan välja på analyserad 1:a, 2:a och 3:e skörd beroende på hästarnas behov. :D Ambitionen är att ha ett grovfoder som gör att vi slipper kompleteringsfodra med annat. Iof så odlar vi Matildahavre också, så jag är verkligen bortskämd.

Ofta så tar vi första skörden betydligt tidigare än grannen som producerar hästfoder gör, i slutet av maj. Andra brukar bli 8 veckor senare och tredje när det växt ordentlig.

Alltså, för att få garanterat bra grovfoder, gift er med en mjölkbonde! ;) :D

En aspekt på det hela är att ingen är beredd att betala vad det verkligen kostar att producera småbalat idealhö i dagens läge. Priserna på diesel, arbetskraft och el till torken är mycket höga.

För att få ett prisvärt grovfoder av hög kvalité så är det ensilage i storbal som gäller.

En aspekt till:
Det lever fortfarande kvar gamla myter om att hästar ska ha sent skördat hö och att det är bättre att komplettera upp det med kraftfoder.
Många är de gamla bönder jag träffat som envist klamrar sig fast vid denna gamla kunskap. Och det är svårt att övertyga dem om motsatsen också... :crazy:

Nja, det som gör mig förvånad det är att vi, som är rena amatörer, lyckats "producera" eget hö två år i rad med värden som ligger nära idealvärdena medans "proffsen" i det här fallet misslyckas totalt!

Vi har ingen skulltork, har tagit skörden runt midsommar första året och förra året blev det senare p g a dåligt väder och har inga märkvärdiga muskedunder till maskiner vid skörd. Gödning har vi fått hjälp med så där vet jag inte exakt vilken sort som använts eller hur mycket. Höt har inte alls sett så grönt och fint ut som det vi köpt men värdena har ju varit kanonbra - och med kanonbra menar jag nära idealvärdena, inte skyhöga proteinvärden men medel.

Vallen har använts till hästhö i många år, med några få års undantag då inget alls togs där.

I år får vi ju skämmas för att vi sumpade skörden totalt:o men nästa år kommer vi igen förhoppningsvis.
Men, är det inte märkligt att vi fått fram ett så bra hö förut - nybörjartur??

Ang att inte vilja betala så tycker jag att höpriserna är oförskämt höga redan som de är och när man dessutom säljer hö med skitvärden rent ut sagt, till dessa höga priser så blir man tjurig.
En totalmiss av mig att inte analysera innan köp - tur att jag inte tingade så många balar som jag först tänkt göra!

Min man är byggnadssnickare - han får helt enkelt omskola sig bums:idea:

När jag köper hö (tar in eget nu men köpte tidigare..) så tycker jag att den hygieniska kvaliteten är det absolut viktigaste (så även nu när vi tar eget). Det går ju komplettera med kraftfoder om det är dåliga värden eller ge mer, en dålig hygienisk kvalitet går ju inte göra något åt..
Jag skulle om jag var du vara glad att jag hittat ett dammfritt hö! Det är inte så lätt!
Sen vet jag inte vad priset på hö ligger på nu men jag vet att det är INTE billigt att ta in hö, med diesel traktorer redskap skulltork och arbetskraft!:bump:

Ja, jag borde ju naturligtvis ha tagit analys ännu tidigare - jag lär inte göra om samma misstag igen:crazy:

Och till Linna; jag är absolut glad över den hygieniska kvaliteten på höet, det ska sägas i försvar till höproducenten!

En aspekt till:
Det lever fortfarande kvar gamla myter om att hästar ska ha sent skördat hö och att det är bättre att komplettera upp det med kraftfoder.
Många är de gamla bönder jag träffat som envist klamrar sig fast vid denna gamla kunskap. Och det är svårt att övertyga dem om motsatsen också... :crazy:

Jag är helt säker på att det är det som är det största problemet. Hästhöet skördas många gånger alldeles för sent.

Precis. Var på en föreläsning om hästfoder när jag ställde frågan om när hästahö ska skördas. Det blev ett garv bland bönderna och de svarade att det beror på om man ska ha det själv eller om det ska säljas.

Kan inte göra annat än hålla med. Förklaringen jag fått av vår hästfoderproducerande granne är att det är det som efterfrågas. Mängden blir ju större om man slår senare.

För mig är det smått oförståeligt varför man väljer att producera ett näringsmässigt sämre grovfoder. :crazy: Men samma bönder som bl a slår sent kanske också tjänar pengar på att sälja havre?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka