Höproducenter se hit

J

Jeeves

Jag ringde till en gård där de producerar hö o ganska stor skala, i småbal, och fick dagspriset per bal. Ingen rabatt om jag köper ett större parti och när jag ville reservera 600 balar så gick det bra men han kunde inte garantera priset. Då känner jag att det blir svårt att våga reservera eftersom priset då helt godtyckligt kan höjas - jag kunde heller inte hämta allt på en gång eftersom det måste ligga i en månad till ungefär ( i torken ).

Vår egen höskörd gick åt fanders här så jag är ovan vid att behöva köpa in allt hö. Vill ju vara säker på att få hö till hela säsongen och av samma producent/skörd. Är det jag som inte begriper mig på hur man handlar hö, hur brukar ni som säljer göra:confused:

Sv: Höproducenter se hit

Lite OT men om du betalar hela partiet idag till de pris du fick och hämtar allt när det är torrt så ska det väl inte vara några problem?

Tingar du hö partiet idag så ska du ha det tills dagens pris.Oavsett när du får klartecken att hämta det.

Jag vet inte om vi missförstod varandra, han och jag, men jag fattade det som att han inte riktigt ville få hela partiet betalt nu utan ville avvakta och se om prisläget ev höjdes - han följde hömarknadspriserna som han uttryckte det.

Min tanke var att tinga nu, till ett fastställt pris, och sen hämta hela partiet om en månads tid eftersom det måste förvaras med skulltork nu en tid framöver. Jag tycker det är så konstigt att tinga så många balar utan att ha ett garanterat pris, det vågar jag inte helt enkelt:crazy: Synd för han har ett hö av mkt god kvalitet, har köpt småpartier förut och eftersom det var så bra så var det en producent jag absolut kunde tänka mig att köpa av.

Jag är nog en dålig förhandlare:crazy:

Kan tänka mig att han gärna inväntar att priserna går upp, för de lär de väl göra i år, många verkar ha fått in ganska lite..
Men jag tycker ju att man ska kunna köpa allt nu, för dagens pris, och hämta när det är torrt.

Precis, så tänker jag också. Ringer jag och frågar om de säljer hö och till vilket pris, får svar ja + prisuppgift så borde väl det gälla.

När han sen säger att det kan inte hämtas förrän om en månad p g a att det måste torka så blir det ju väldigt märkligt - då borde han istället ha sagt att nej, för dagen har jag inget att sälja men ring om en månad. Blir lite irriterad när jag tänker på det nu:cool: Det finns ju andra producenter, får väl börja ringa runt på nytt och kolla analyser m m, suck.

Precis, så tänker jag också. Ringer jag och frågar om de säljer hö och till vilket pris, får svar ja + prisuppgift så borde väl det gälla.

När han sen säger att det kan inte hämtas förrän om en månad p g a att det måste torka så blir det ju väldigt märkligt - då borde han istället ha sagt att nej, för dagen har jag inget att sälja men ring om en månad. Blir lite irriterad när jag tänker på det nu:cool: Det finns ju andra producenter, får väl börja ringa runt på nytt och kolla analyser m m, suck.

Ringer du idag och frågar om han har hö och sälja och han svarar ja- då ska du få ett pris som gäller för dig idag. Reserverar du x antal balar nu och har möjlighet att betala nu och hämta senare så ska ju dagens pris gälla. Annars skulle han svarat nej som du säger.
Min bror säljer foder och många ringer och förbeställer redan nu eftersom hösilaget antagligen kommer bli dyrt i år. Det pris han uppger nu gäller nu och framöver.

Kan tänka mig att han gärna inväntar att priserna går upp, för de lär de väl göra i år, många verkar ha fått in ganska lite..
Men jag tycker ju att man ska kunna köpa allt nu, för dagens pris, och hämta när det är torrt.

Bättre en höbal i handen än 100 balar på nån annans loge :grin:.

Kan man köpa hem hela årsbehovet på en gång så slipper man ju vara nervös och man kan oftast få något bättre pris.

Det var mitt förslag till hösäljaren men det verkade inte som att han ville det heller, eller så missförstod vi varandra:crazy: Jag är absolut beredd att betala hela partiet och antingen hämta allt eller hämta löpande om det går.

Får kanske ringa en gång till för att få klarhet...

Låter mycket sniket av den höproducenten. Vår är också storproducent men vi bokade redan förra året av årets skörd och ska hämta det så fort det är torrt. Det brukar vara ett fast pris.

Näpp, hade inte missförstått honom, det går ej att få ett fast pris. Därför blir det så att vi hämtar löpande, kollar vad dagspriset är då och är det chockhöjt så blir det inget mer handlande där.

Får helt enkelt chansa lite, vägrar binda upp mig utan att få ett fastlagt pris - det är ju nästan som att signera en in blanco check:cool:

Jag säljer själv hösilage och skulle aldrig göra så mot en kund. Det pris jag begär det står jag fast vid men jag gör så att om någon bokar ett visst antal balar så får de betala för alla nu och sen kan de komma och hämta dem när de känner för det. Tar jag inte betalt så bokar folk en massa och sen kommer de inte och hämtar alla och får således inte betalt. Tycker det blir rättvist så som jag gör.

Ja, jag erbjöd mig att betala allt i förskott men det ville han inte!

Näpp, hade inte missförstått honom, det går ej att få ett fast pris. Därför blir det så att vi hämtar löpande, kollar vad dagspriset är då och är det chockhöjt så blir det inget mer handlande där.

Får helt enkelt chansa lite, vägrar binda upp mig utan att få ett fastlagt pris - det är ju nästan som att signera en in blanco check:cool:

Det känns ju inte speciellt kundvänligt. Jag hade tagit det som en nödlösning nu och letat efter annan höproducent.

Min höproducent vill helst ha tillbaka bra kunder år efter år. Vi brukar redan boka höstens skörd i februari. Då vet han ungefär hur pass stort behovet är.

Måste säga att jag tycker att hans sätt är lite fräckt faktiskt. Visst vill alla tjäna så mycket pengar som möjligt men man måste ju vara lite rädd om sina kunder i alla fall.

Mvh

Tora

Problemet är att han har så fint hö och så många kunder att han inte behöver vara så väldans kundvänlig:crazy:

Har han så många kunder att han inte behöver vara rädd om dom så skulle jag absolut leta efter någon annan. Risken är att det är du som får stå där med rumpan bar om något händer.

Jag har själv letat i många år innan jag hittade den "perfekta" leverantören. Han har också så många kunder att han inte tar några fler i år (nästa år skall han dock utöka ytterligare). Han behåller de gamla som han vet att han kan lita på både vad det gäller beställning, betalning och hämtning. Det blir enklast så, brukar han säga.

Lider med dig. Vet hur utsatt man är när det kommer till grovfoder.

Mvh

Tora

Det är svårt att få tag på bra grovfoder.
Jag bokar och köper sedan på avrop till dagspriset.
Att det kan gå upp får jag ta för att ha tryggheten att ha foder och att kunna betala efter hand som jag får hem det.
Leverans ingår dessutom.
Jag ringer bara så kommer det.

Må taket på torken braka ihop och låt regnet och blåsten vräka in över höet så snålbonden lär sig lite folkvett:devil::angel::rofl:

Vi har sålt hö i mindre partier förut, nu har vi bara ensilage och det var ju ett pris som gällde och kunderna fick tinga antalet balar och sen betala fastställt pris efterhande de hämtade/ vi levererade!

Ja det var ju så jag trodde det fungerade, erbjöd ju som sagt att vi skulle betala allt i förväg dessutom, eller hämta allt på en gång - men "då kunde ju han förlora pengar på det om priset steg efter hand":mad:

Måtte höpriserna istället för att skjuta i höjden fullständigt braka samman...men det är väl inte troligt:crazy:

Jag förstår att han avvaktar för att se vart priset landar så småningom. Priset är inte satt än. Andraskörden kan påverka priserna.

Han är ju inte tvingad att sälja till dig nu om han inte vill. Dock kan man inte heller kräva att du skall vara bunden att köpa av honom även om du bokar nu. Du kan ju inte förbinda dig att köpa en viss mängd hö utan att veta priset.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar