Höpriser...

Fibusen

Trådstartare
Förra året skenade ju höpriserna i taket! I år har jag sett många annonser där höet är väldigt billigt! Hittade för 1,80:- kilot,skillnad mot förra året när jag betalade 3,50:- kilot! :p Nu ligger dock inte detta hö innom rimligt avstånd så att jag tjänar på det eftersom jag inte har möjlighet att lagra mer än en månad åt taget typ så det är ju ingen idé att ens fundera på det,men vart endå lite nyfiken hur det fungerar hos andra bönder.

Ni som säljer hö,hur tänker ni ang priser,sätter ni ett lägre pris om höåret är bättre och tvärt om,eller har ni haft samma höpris "alltid"? Och ni som höjde förra året,kommer ni sänka priserna i år,eller behåller ni höjningen?

Även ni som köper hö,hur ser det ut hos era bönder?

Sv: Höpriser...

Jag har handlat hos samma bonde sedan 2009. Han har tagit samma pris för höet (torrhö) varje år. Förra året fick han in hälften av vad han brukar få.

Min bonde har tagit samma pris i tio år oavsett skördmängd. Men egentligen borde höpriset påverkas mer av diesel-, arrende- och arbetskostnad än mängden skörd man tar in kan jag tycka. Ska tillägga att jag varje år påminner min bonde om att dieselpriserna faktiskt har gått upp en del genom åren och att han borde ta mer betalt för sitt hö:p

Ja,enda sen jag började köpa eget hö,alltså typ 10 år sen (innan dess så ingick det fri tillgång i stallhyran av den skamsliga summan på 800.-/mån! :D ),så har det bara gått från 2:- till 2,50:-,förra året gasade det upp till 3,50:- dock,och jag misstänkte att det skulle stanna högt nu när alla i princip höjt! Så jag vart rejält chockad när jag kollar runt lite och ser för bara 1,80:-/kg! Ser dessutom jättegrönt och fint ut! Det kan ju bönderna knappast tjäna på? Funderade på om det är nån som tagit in tidigt,och vill göra plats för en omgång till?

Fast dom andra ligger runt 2:-/kg igen,det är det det brukar kosta här i Dalarna ungefär,men förra året hörde jag en som betalat 5:-/kilot.... :nailbiting::crazy: Hade gett mig en hökostnad på på över 2200:- i månaden! O_o

Så här verkar det som om dom flesta bönder sänkt till "normalpris" igen,som dom alltid haft,men vad sjutton,diesel och allt har ju stigit i pris som sagt!

Kl

Funderar inte så mycket över priset. Dessutom är det första året jag själv köper in och i nytt län så har inte så mycket att gå på. I vintras kostade småbalshösilage ca 3 kr/kg och nu i sommar kostar det höet som funkar till min känsliga drygt 4 kr/kg. Skit samma, den hygieniska kvalitén avgör i båda fallen och vinterfodret ska ha rimlig analys.

Jag köper runda storbalar för 300kr oplastat och de som plastas in (torrt hö) kostar 400kr. Väldigt billigt och dessutom hemkört. Har inte behövt slänga ett enda strå.

Vetehalmen köper jag för 100kr per storbal(riktigt bamsiga). Jag är väldigt rädd om min bonde :)

Flyttade förra året och bytte då även höbonde, har förr gett 3,50 kr /kg för analyserat hösilage numera betalar jag 1,25 kr /kg och för både hö i småbal och hösilage i storbal med analys.
Kommer i år även köpa min ved av höbonden bara för Att :up:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Foder & Strö Sitter och letar ensilage/hö eftersom det vi har inte kommer att räcka, men jag blir så himla förvånad över priserna! Jag är väl...
2
Svar
28
· Visningar
2 839
Senast: aramis
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5