Efter ett grovt överslag räknar jag med att ca 16-17:-/kg är görbart. Inte så himla kul, men skulle fungera (förutsatt att jag inte behöver komplettera för foder för lika mycket till varje månad, utan att det räcker med tillskott för mineraler, salt och något proteintillskott.), räknat på den mängd hästens mage behöver (vilket är den mängd hon ätit vintertid de senaste två åren).
Tekniskt sett går nog smärtgränsen någonstans vid tjugolappen per kg, räknat enligt ovan. Men det skulle inte vara hållbart i det långa loppet, eftersom jag bla räknar med att behöva byta bil inom en överskådlig framtid vilket också är en kostnad som delvis beror på hästen (en vettig dragbil är, för mig, en större kostnad än en nätt pendlarbil) och inte går att bortse ifrån i min ekonomi. Utan det priset är något jag kan lösa under dagens förutsättningar, snarare än vad som faktiskt skulle fungera om det stannar där uppe även över tid.
(I mitt grova överslag räknar jag med att köpa grovfoder helt själv, utöver dagens stallhyra där grovfoder ingår i hyran. Orkade inte hålla på och räkna om utan lade bara till summan ovanpå, helt enkelt. Som sagt - ett överslag.)