Det har varit konfliktfritt i den mening att vi uttalat inte bråkat om något verbalt på det sättet. Personen i fråga brukar dock för vana att fråga mig om saker som rör oss och vår hästhållning (jag försöker ge och korrekt och påläst svar utifrån fakta och erfarenhet, jag är legitimerad djursjukskötare med 10 år på södra Sveriges största hästsjukhus), men det slutar allt som oftast med att hon gör vad hon har hört från helt random person. Kraven nu som hon ställer stämmer inte överens med det avtalet vi upprättade vid inflytt för ca 3 somrar sedan, det som vid inflytt hette ”har du tid och lust att göra det någon gång” räknar hon med att jag numera uträttar (på schema!). Det handlar exempelvis om mockning av hage, dvs 2 hektar som hon vill ha mockat dagligen, varannan vecka på schema numera. Arbete som tar bra mkt längre än att mocka en box och tid som jag inte har, vilket hon vet, resultatet av detta är att hästen inte blivit riden sedan förra hösten. Men poängen med att stå på lösdrift och just i detta stall har gått förlorad. Hästen är lika glad ändå men jag har ju inte häst för att bara titta på den när jag lägger timmar på att mocka hage. Det finns otalig exempel. Jag är klart en bidragande faktor till att hon har tillåtits hålla på, eftersom jag inte orkar ta några strider med henne. Men det här senaste med fodret känner jag är droppen, det här kan jag verkligen inte kompromissa med.
Utan att outa personen för mkt så är den beroende av både min hästs sällskap samt inkomsten i form sv stallhyra. Min häst är enkel, hon går att lämna ensam hur som helst när stallägaren är ute och rider eller åker iväg med sin häst. De är likvärdiga i fodermängd vilket är rätt avgörande då de går 24 timmar om dygnet ihop. Det togs i somras in en hyresgäst som jag redan på förhand höjde varningens finger för och som mkt riktigt slutade det med obetald hyror och en häst som både stallägare och jag fick ta hand om pga ägaren inte skötte sig. Ännu en grej som gjorde mig otroligt besviken, hon vad inte ett dugg rädd om mig som hyresgäst som har betalt hyra året runt i 3 år, utan istället tog man in en tillfällig hyresgäst och så slutar det med kaos. Så från min sida sett så har allt inte fungerar bra men jag har i vissa fall motvilligt accepterar saker genom tystnad (dumt jag vet), men från stallägarens sida tycker hon säkert att det här fungerar prima.