Hopputveckling för islandshäst

Sv: Hopputveckling för islandshäst

åhh det ser jättebra ut ju! :D
jag har precisbörjat hoppa min Nypa hon är också islänning :) kan nog säga att dom är på samma nivå din och min och lika positiva visst e det kul?
har till och med anmält mig till hoppträningar för att hon ska få lite omväxling från allt gångartstränande så det ska bli spännande ! :)

lycka till med hoppandet!

ja men en islandshäst behöver inte senskydd har ju det på andra hästar men inte henne

eh? vaddå en islandshäst behöver inte senskydd?? dom är ju lika mycket häst som vilka andra hästar och har inte mindre ömtåliga ben!

visst om inte din islänning behöver det så är det ju en sak, men annars lär det rätt fjantigt.

jag tyckte det var ett bra tips för den som vill ha det.

tack o hej.

åhh det ser jättebra ut ju! :D
jag har precisbörjat hoppa min Nypa hon är också islänning :) kan nog säga att dom är på samma nivå din och min och lika positiva visst e det kul?
har till och med anmält mig till hoppträningar för att hon ska få lite omväxling från allt gångartstränande så det ska bli spännande ! :)

lycka till med hoppandet!

Tack! :D Ja, det är så härligt. De ger verkligen allt och bllir väldigt pigga på att hoppa.

Vad kul! Jag vill göra detsamma.

dom är ju lite hållbarare än en vanlig hästs ben asså så tänker jag på typ en galoppör eller ngt sådant emn visst får man ha det men det skyddar ju inte så mkt när man hoppar lågt det är ju tillför att skydda senan och den tar ju inte så mkt stryk av det

senskydd skyddar senan mot slag, hästen kan slå i även om hindret är 40 cm.
Sen är jag ganska tveksam till det där med hållbara ben på raser, tror det är indviduellt.

ja men en islandshäst behöver inte senskydd har ju det på andra hästar men inte henne

Åh, har de annorlunda anatomi? Senan ligger kanske på andra sidan benet så den inte kan få slag eller? Förklara gärna hur det kommer sig att islandshästar inte kan få slag över senorna? Spännande!

Du har ingen aning om varför man har senskydd va?

Du hoppar ju enligt dig själv 120 med din islandshäst. Det har du skrivit i snart varenda tråd på hoppning. Vid vilken höjd tycker du senskydden behövs då? Eller din häst är kanske vaccinerad mot rivningar?

men på vilket sätt skyddar den mot rivningar det är ju ändå öppet på framsidan just för att dom ska känna att dom river annars kan man ju lika gärna linda benen

herregud! hästen slår inte alltid i framsidan av benet, rider alltid med skydd, vad som helst kan hända.
+
varför tror du då dom som rider OS har senskydd?
och varför lindar dom då inte?
jag tror inte att dom har skydd för att det är fint.

Senast ändrad av en moderator:

Du får nog läsa på en del. Helst innan du så säkert uttalar dig om hur andra ska göra.

Tips: Läs på om senskador och kolla var senan ligger.

jag förstår inte hur d kan rida utan skydd, kul sen om hästen slår sig och får någon riktig skada, så är det ditt fel sen för att du är slö och orkar inte sätta på ett par skydd...:confused:

jo jag såg de efter att jag hade glömt skriva bootzie :P

Ser ut som h*n kan rätta till det själv om h*n kommer för nära/för långt ifrån, och det är ju bra :) (om du förstår vad jag menar)

Blir jätte sugen på att börja hoppträna min lilla isis när jag sitter å läser :D Jag har faktiskt hoppat henne några gånger. Filmat oxå (men kanske inte ska länka filmen hit, vill ju inte sno din tråd :angel: :p )

Eftersom det var ett svar adresserat till bootzie menade jag nog henne va?:smirk:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
E
Hoppning Hejsan! Jag rider en jättemysig häst som jag brukar hoppa någon/några gånger i veckan. Hon är jätteduktig när det är små hinder, men...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: Nelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar