Hopputveckling för islandshäst

C

Cavello

En kompis filmade lite idag när vi hoppade så tänkte att ni kunde kommentera. Observera att det är jag som har hoppat in henne själv då ägarna håller på mer med gångarter osv. Jag är ingen mästerhoppryttare, hoppade banor på 1m på ridskolan och tävlade några clearrounder och tränade för tränare då men det var 3år sedan så lite har fallit i glömska.

Första filmerna är tagna när vi precis lärde oss att komma över hindret. Då var det grisepass igenom hindret ibland men numera är det full galopp som gäller det.

Vi har aldrig tränat på riktiga hinder i en paddock så tycker att hon är rätt duktig =D

Avståndsbedömningen och eftergiften är lite så och så men vi kommer över iallafall. Resten tränar vi på.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=euBSwioekWA Länken öppnas i nytt fönster

Sv: Hopputveckling för islandshäst

Jag är ju inte heller någon hoppryttare utan rider också islandshäst. men jag tycker att det Ser väldigt bra ut :bump: Kul att du har lärt henne hoppa, Hon ser ju väldigt glad ut hela tiden också så Du har ju gjort ett bra jobb med henne :D Fortsätt å hoppa i skogen, det stärker väl övrig träning också. Det enda jag tänkte på iblan var att hon hoppade väldigt nära hindret.. men det kanske bara var fotovinkeln som gjorde att det såg ut så. Annars SKITSNYGGT :D :banana:

Tack så mycket för allt positivt! :D Det bästa hon vet nu är att komma ut i skogen och få hoppa. Om hon bara tvingas skritta pga. av underlaget blir hon sur, så det är kul att hon är så glad på det.

Haha, det stämmer men vi skyller på fotovinkeln :)

Tack igen :D

Härligt att se en islandshäst hoppa med lite spänst och vilken trevlig galopp den har emot hindret. Lycka till med tränandet

Ja, det tycker jag med. Det är härligt att hon gillar det så mycket. Farten har hon defenitivt, vi ska bara kontrollera den bättre. Just nu går det lite för fort kanske om det skulle vara banhoppning men vi tränar på.

Tack! :D

vilken liten sötnos, härlig inställning! :banana:

Som du nämnde, avståndbedömningen är ju inte den bästa... :angel: och det blir nog lättare med eftergiften om du har kortare läder, annars tycker jag, hoppryttare:rofl:, att det såg trevligt ut! :D

Härlig häst!

Ett tips för avståndsbedömningen är att lägga en "markbom" framför hindret eller hoppa lite i trav då du både har markbom och travbom:)

Tack för alla tips och allt positivt! :D

Haha, ja ska prova att korta lädrena lite men man tänker aldrig på det när man rider i islandshästsadel då ska man helst ha så långa läder som möjligt men får ha med mig någon som påminner mig. xD

Eftersom vi inte har tillgång till några bommar. Tror ni att någon tjockare gren funkar att ha som markbom?

Ja visst funkar en tjockare gren! Ta en sån som du har som bom på hindret:D

Önskar min lilla islandshäst också fattade vad hoppning går ut på :rofl:
Som tur är har min kompis en riktig klippa som jag kan få hoppa ibland när vi bytt stall :p

Iallafall, jag tycker det ser fint ut, härlig inställning! Men borde du inte slänga på senskydd eller nåt, för säkerhetsskull, speciellt om hon inte är så rutinerad?

Tack! Har inte tillgång till senskydd tror jag, bara viktboots och de gäller ju inte riktigt på det sättet.

Nä, inte direkt :p Men annars finns det ju riktigt billiga på de stora lågprishästaffärerna. Det är ju en bra säkerhetsgrej :)

va fint de ser ut, de e första gången ja ser en islänning hoppa så bra :) lycka till me tränandet :D

Ja, får se hur det blir men det är alltid bra med säkerheten.

Tack så mycket! :D Vi ska träna på i vår när det inte är så fruset i marken.

Hej!
Jag tyckte oxå att det såg riktigt bra ut.:banana:

Har själv en islänning som vi börjat hoppa uppsuttet med. Han är visserligen lite löshoppad o det funkar ju lite bättre. I paddocken undrar han nästan vad det är som gäller "o varför i hela friden ska jag springa över det där som ligger i vägen när det finns massor av annan fri yta att galoppera på?":banana:
Men med lite draghjälp går det riktigt bra. O ute i skogen är det ju hur skoj som helst. Visst inga direkta höjder men han måste i alla fall vika in benen lite.:)

Tack så mycket :D Vad roligt! Hon hade aldrig varit löshoppade heller förut men det går riktigt bra ändå ute i skogen. Undrar hur hon reagerar i en paddock.

Önskar min lilla islandshäst också fattade vad hoppning går ut på :rofl:
Som tur är har min kompis en riktig klippa som jag kan få hoppa ibland när vi bytt stall :p

Iallafall, jag tycker det ser fint ut, härlig inställning! Men borde du inte slänga på senskydd eller nåt, för säkerhetsskull, speciellt om hon inte är så rutinerad?

hallå? man behöver väl ändå inte senskydd för att hästen är orutonerad isåfall kan man ju ha strykkappor eller nåt liknande jag hoppar själv med min islänning utan skydd överhuvudtaget och ja hoppar ca 120

Bara för att du inte är rädd om benen på din häst så kan ju andra vara rädda om sina.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
E
Hoppning Hejsan! Jag rider en jättemysig häst som jag brukar hoppa någon/några gånger i veckan. Hon är jätteduktig när det är små hinder, men...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: Nelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar