Hoppträning

Thathorse

Trådstartare
Hej! Jag har ett 10 årigt c ponny sto som tävlar klasser upp till 1 meter... Hon har kapacitet för mera och hoppar lätt över hindrena men kan vägra ibland.. Just nu är det väldigt mycket tävlingar så skulle gärna vilja veta några hoppträningar som är rolig för hästen? Så hon inte tröttnar alltså.. Och även några träningar hur man får henne att vilja hoppa..

Om hon ÄLSKAR att hoppa men stannar ibland, så låter det som ryttarmiss, inte att hästen måste träna på något. Och eftersom det finns mkt missar en ryttare kan göra är det svårt att ge förslag på lämplig övning då vi inte vet vad ryttaren gör för fel.

Om du är inne i en intensiv tävlingsperiod (dvs tävlar var eller varanannan helg) så hade jag helt skippat hoppningen på hemmaplan.

Ja, din ponny älskar att hoppa, och du vill väl att den fortsätter att göra det? Ibland kan det bli för mycket av det goda.

Så när du är hemma: koncenterar dig på dressyr, markarbete och 'roliga' uteritter. På detta sätt bygger du kondis hos ponnyn, du ser till att den är lydig och arbetar i en korrekt form, samt behåller glädjen i ridiningen genom att variera den mycket.

När tävlingssäsongen drar mot sitt slut kan du börja träna hoppning (gärna med hjälp av en tränare) hemma igen.

Så hon inte tröttnar alltså.. Och även några träningar hur man får henne att vilja hoppa..
Eftersom att du skrev som du skrev så låter det som att hästen inte tycker att det är så roligt att hoppa. Med andra ord är det inte så konstigt att alexandra_w skrev som hon gjorde. :) (att dessutom fråga "va vill du??" när någon svarar utifrån vad du skrev är inte särskilt trevligt)
Men oavsett skulle jag också dra ner på träningarna i en intensiv tävlingsperiod. Hoppningen sliter och man vill ju att dom ska tagga till lite extra på tävling. Man kan träna annat som gynnar hoppningen utan att ljust hoppa. Klättra, rida bomserier osv. Har man tillgång till badstrand så stärker det väldigt att rida i vatten.

Jag har ALDRIG sagt att hon inte gillar att hoppa? Hon ÄLSKAR att hoppa.. Va vill du?

Jag tänkte på att du efterlyste övningar som är roliga för hästen så den inte tröttnar, och ville ha övningar för att få hästen att VILJA hoppa - det tolkade jag som att hästen inte tycker att det är (lika) roligt att hoppa längre. Om den då tävlar mycket som du skrev är bästa sättet minska ner lite.

Om den älskar att hoppa behövs ju inte roliga övningar för den inte ska ledsna, eller övningar för att vilja hoppa.

Samt så din andra tråd med de problemen beskrivna där. Jag får inte bilden av en häst som älskar att hoppa. Tvärtom.

Varför ställer man en sån här fråga på ett forum där folk aldrig någonsin har sett hästen hoppa? Vad säger din tränare? Rider du tillräckligt bra för att ge hästen rätt förutsättningar att kunna hoppa?

Om hon ÄLSKAR att hoppa men stannar ibland, så låter det som ryttarmiss, inte att hästen måste träna på något. Och eftersom det finns mkt missar en ryttare kan göra är det svårt att ge förslag på lämplig övning då vi inte vet vad ryttaren gör för fel.

Dock vart detta ingen ryttar miss =) Mina tränare har svarat... Det var exakt som jag trodde och har även fått tips på träningar.

Eftersom att du skrev som du skrev så låter det som att hästen inte tycker att det är så roligt att hoppa. Med andra ord är det inte så konstigt att alexandra_w skrev som hon gjorde. :) (att dessutom fråga "va vill du??" när någon svarar utifrån vad du skrev är inte särskilt trevligt)
Men oavsett skulle jag också dra ner på träningarna i en intensiv tävlingsperiod. Hoppningen sliter och man vill ju att dom ska tagga till lite extra på tävling. Man kan träna annat som gynnar hoppningen utan att ljust hoppa. Klättra, rida bomserier osv. Har man tillgång till badstrand så stärker det väldigt att rida i vatten.

Ah jag brukar trava i vattnet =D

Om du är inne i en intensiv tävlingsperiod (dvs tävlar var eller varanannan helg) så hade jag helt skippat hoppningen på hemmaplan.

Ja, din ponny älskar att hoppa, och du vill väl att den fortsätter att göra det? Ibland kan det bli för mycket av det goda.

Så när du är hemma: koncenterar dig på dressyr, markarbete och 'roliga' uteritter. På detta sätt bygger du kondis hos ponnyn, du ser till att den är lydig och arbetar i en korrekt form, samt behåller glädjen i ridiningen genom att variera den mycket.

När tävlingssäsongen drar mot sitt slut kan du börja träna hoppning (gärna med hjälp av en tränare) hemma igen.

Tack så sjukt mycket!!!

Varför ställer man en sån här fråga på ett forum där folk aldrig någonsin har sett hästen hoppa? Vad säger din tränare? Rider du tillräckligt bra för att ge hästen rätt förutsättningar att kunna hoppa?

Varför skriver man ens sådana hära kommentarer när man inte vet nått om hästen?

Varför skriver man ens sådana hära kommentarer när man inte vet nått om hästen?

För att jag undrade hur någon här skulle kunna veta vad som är fel när vi inte har sett hästen hoppa och dig rida. Hade varit annorlunda om du visat en film där man kan se vad som händer när hästen stannar. Annars blir det ju bara gissningar hej vilt. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
794
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama