D

_Diddl_

Hej!
Jag har haft mitt varmblods sto nu sen i sommras och jag har börjat hoppträna henne lite.
Hon är 5 år och jag började hoppträna henne nästan direkt kanske 2 veckor innan vi hämtade henne.
Hon och jag hoppade och hoppade tills vi var uppe i 50, 60 i höjd och sen lämnade vi hoppningen och red ut i skogen och dressyrade och så där och glömde helt enkelt bort hoppningen och i förigår hoppade vi. Och det gick ju jätte bra :mad: :mad:

Jag fick bara över henne 2 gånger men annars var det åhh vad farligt. har ni några tips för hur jag kan få henne att hoppa?
Tacksam för svar.. / _diddl_

Sv: Hopptips

Rädd....
Men hon har ju hoppat innan.

Jag får väl hoppträna 4 gånger i veckan så hon vänjer sig! :rofl: :bump:

Börja med vanliga bommar på marken, börja med 1 å sen öka på, höj sedan upp dom till cavaletti, och sedan till lite småhinder.
Annars kan du alltid börja med naturhinder som är lite hmm jaa naturligare för dom ;)
Det viktiga är att du bygger upp hennes själförtroende så att hon hela tiden har roligt och inte behöver "anstränga" sig för att komma över.
Tänk på att inte bli arg på henne, eftersom då BLIR det ju otäckt, lätt att säga om man inte sitter på hästen själv, men det ÄR ju jätteviktigt. :smirk:

Hej! Har ditt varmblod travat? Hur länge har hon ridits? Tror att det kana vara lite tidigt att börja hoppträna, om hon inte har satt ordentliga muskler. Hoppar ni i trav eller galopp? Det kan vara svårt att hoppa i galopp för henne, iom att hon är varmblod och därmed kanske inte har full koll på benen i galoppen ännu. Ligg kvar på den låga höjden och travhoppa, använd gärna bommar för att hjälpa henne till rätt avsprångspunkt mm. OBS viktigt med rätt avstånd!
Lycka till!

LÖSHOPPA!!!Vill inte verka ut gnällig men det tycker jag att alla unghästar ska göra tills de känner sig trygga på bommar och hinder,och har du redan gjort det så löshoppa igen. För uppenbarligen så brister det i hennes självförtroende och då kan det ha negativ effekt om man måste bråka...och ta hjäp av en tränare.

Jag fick bara över henne 2 gånger

Tvinga ni över lr VILLE hon hoppa?
En häst som e rädd ska aldrig tvingas till att hoppa!

Du mena väl att det va bommar hon inte ville gå över för jag hoppas att ni inte började med att bygga upp ett hinder?

//lollo

Draghjälp av annan häst kan höja nöjet för hoppningen, annars skulle jag som annan föreslog löshoppa till hon känner sig helt trygg och säker :) lycka till

Mycket beror på ryttaren, sen är varmblod lite speciella. Jag hade ett varmblod innan och min son hoppade med henne, sen skulle jag testa då ville hon inte hoppa. Jag tror det är så att när sonen hoppade fanns inga krav på visst avstånd mm, han bara åkte med så att säga, när jag skulle hoppa ställde jag krav, då var det inte roligt längre.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka