Hoppteknik

muppia

Trådstartare
Här tänkte jag sparka igång en intressant diskussion, ska även vara till hjälp till mitt projektarbete som handlar om hästens hoppteknik.
Frågor som hjälp vid svar:

*Vad är viktigast med en bra hoppteknik?
*Är det fram- eller bakbensteknik som har störst betydelse? Och varför?
*Hur är ditt ideal av en BRA hoppteknik? Varför?
*Vilket sorts teknik är lättast att förändra? Bakben, framben, rygg?

Hoppas på en härlig diskussion! :D
Alltid givande att lära sig nya saker.

Själv föredrar jag om hästen hoppar med mkt rygg och öppnar upp bak, drar upp framknän.
Och jag har upplevt att det är frambenstekniken som är lätt att ändra men det är långsiktigt.
Bakbenen kan man uppmuntra genom t.ex teknikskydd, men ger inte långvarigt resultat utan används tillfälligt.
Hur man kan ändra ryggtekniken vet jag inte, nån som vet? :)

Sv: Hoppteknik

Det viktigaste för mig i en bra hoppteknik är en häst som hoppar genom kroppen. Mkt rygg.
Lättast att förändra är nog också ryggen, medans det är svårare att göra något åt nonchalanta framben eller stängda bakben.

En bra ryggövning är skritthoppning och studs där dom ska vvara helt fria från handen. Sedan avslutar man med två oxrar på rak linje, då känner man verkligen hur man håller på att skjutas ur sadeln för att dom har blivit aktiva med ryggen

jag är ingen expert men tänkte svara utifrån mina kunskaper. :laugh:

hästen ska för det första gilla att hoppa, o gärna vara hinderklok. håller med föregående talare om att det är viktigt att hästen hoppar genom kroppen, det kan kanske vara det svåraste att påverka?

oj, båda är ju viktiga o har stor betydelse. så jag vet faktiskt inte vad jag ska svara :o

Hinderklok, modig, lyhörd o smidig. Hoppar genom ryggen, med bra fram- o bakbensteknik.. haha, inte så jättebra förklaring :p

jag tror att man genom gymnastikhoppning o andra övningar kan utvecka alla tre delar på ngt sätt, o i grund o botten handlar det om hästens förutsättningar. hopptekniken tror jag absolut att man kan utveckla, vissa hästar kanske behöver tid på sig. sen så finns det ju hästar som kanske inte har världens bästa teknik, men med deras vilja kan dom likt förbannat komma över :love: och viljan är ngt man inte kan öva upp, tror jag iaf...

hoppas jag kunde bidra lite till diskussionen iaf.. ;)

härligt med ännu en till som svarat.
jag är ute efter "vanligt" hästfolk, så alla som svarar behöver inte vara värsta hoppryttare :)

Till alla som läser den här tråden
skriv!!! :banana:

kl

Måste bara smita in med en korkad liten fråga, vad spelar det för roll hur hästen hoppar? :o

hoppar en häst som en kratta, inte använder rygg o lyfter inte benen kommer den inte över hinder med höjd. En oförsiktig och nonchalant häst kommer inte långt.

det är ju fördelaktigt om hästen har bra teknik ;) det är ju bara att jämföra med idrottare (tex friidrottare) som tränar mkt på tekniken. i slutändan har man utvecklat sin egen "stil", men i grunden måste tekniken finnas där.
det finns ju hästar med sämre hoppteknik som kommer runt GP-banor, men kan tänka mig att det kan bli obalanserat, osäkert mm med en häst med sämre teknik? väldigt mkt mer jobb för ryttaren också kanske?
sedan tror jag det kan vara bra att granska sin egen häst, hur dennes hoppteknik är, så man kan arbeta utifrån det.

GP hästar med dålig teknik har istället en sjujäkla hoppvilja. Men tyvärr är dte inte alla hästar som lyckas. Ett bra exempel på en häst som hoppar som en kratta men skuttar runt på 1.60 banor är Helena Lundbäcks Mynta. Den där hästen har viljan att hoppa och är sjujäkla grym på det trots tekniken inte är bra.
Jag har haft en häst med kass hoppteknik, hoppar lite helikopteraktigt, som om han hoppade hängande i luften, det var svårt för mig eftersom jag sköts upp ur sadeln hela tiden. Vi skulle hoppa 135 men det gick inte för mig, vi stannade på 1.20 eftersom jag annars skulle skjutas upp hela vägen upp till taket. :rofl: Men det var en jätteschyst häst som ställde upp och hoppade! Men han skulle aldrig räcka till 140-klasser. Men häst med hjärta av guld :love:

Här tänkte jag sparka igång en intressant diskussion, ska även vara till hjälp till mitt projektarbete som handlar om hästens hoppteknik.
Frågor som hjälp vid svar:

* Att hästen hoppar genom ryggen och är mjuk och smidig över hinder. Att hästen jobbar med hindret och inte bara kastar sig över utan tänker till innan den hoppar. Att hästen är rädd om sig är ju också ett plus.

* Tycker både och har stor betydelse. Hängande framben är ju ingen hit, men det går att förbättra med mycket studsserier som tränar hästens reflexer. Bak är nästan viktigare då det är svårt att f¨hästen att rätta sin teknik bak och det har så stor betydelse för språnget om hästen bara sätter under sig bakbenen eller öppnar upp och hoppar mer korrekt. Har ju betydelse särskilt vid högre hinder, då hästar som inte öppnar upp bak ibland har viss tendens till att sparka ut benen över hinder och då ryker oftast en bom eller flera.

* Ja blir väl lite samma svar som på fråga ett. Goda reflexer med fina framben(ej hängande). Öppnar upp bra med bak och hoppar genom ryggen.

* Ryggen är ju svårt att påverka enligt min mening, antingen hoppar hästen med mycket rygg eller inte. Det man kan göra som ryttare är ju att hjälpa hästen att komma rätt fram till hinder. Om hästen får komma lite mera intill hindret så tvingas den ju att hoppa upp sig mera och får lättare att använda ryggen då. SÅ att man som ryttare inte bara trycker iväg hästen på för stora avstånd så att sprången blir flacka.

Frambenen förbättras med hjälp av studsar och serier som tvingar hästen att förbättra sina reflexer i frambenen. Kan göras på många olika sätt och med olika svårighetsgrad, genom att höja hindren eller korta avstånden.

Bakbenen är svåra att ändra. det man kan göra är att gå tillbaka och hoppa låga hinder för att få hästen att slappna av över hinder. Hästar som ex drar in bakbenen under sig i språnget är ofta aningen stressade av någon anledning.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor iaf;)

Schyst!
Har märkt att hästar som inte använder mkt rygg inte blir bättre av serier och studs, ryggaktivitet var densamma efter, och hästen hoppar flackt. Fåtal hästar har fått förbättrad ryggteknik såg jag. Lite hängande ben kan man rida starkt och samlat innan sprången, har hört att det hjälper och det har hjälpt min foderhäst som hade värsta hängande framben :p men han hoppade bättre när jag red samlat och starkt. :)

- Som de andra nämnt, en bra teknik anser jag oxå kommer genom ryggen och bakben som öppnar upp väl, men med hängande framben så blir det ingen bra kombination med välhoppande bakdel - så en mix av allt är att föredra! Men framförallt VILJA!

Ingen aning egentligen.Tränade en häst en gång som hade bra bakbensteknik men inte speciellt glänsande frambensteknik och vi hoppade runt 130 på bana ändå... :-) Sen hade jag en annan som knölade ihop sina framben extremt mycket men inte öppnade upp speciellt bra där bak å det funkade inte lika bra... kraften sitter väl i bakben och rygg? men om det stämmer i övrigt vet jag ej, bara en iaktagelse från egna erfarenheter.

-En samarbetsvillig och klok häst med "studs" i. Välbalanserad galopp är ett stort plus men framför allt viljan och glädjen att hoppa! jag planerar inte att rida 150-klasser så jag är nöjd om han hoppar genom ryggen och har normala "hoppben".

- den häst som hoppade upp mycket i bak fick träna väldigt mycket studs / serier och bomövningar och blev på så sätt rappare i framvagnen oxå.

kl

Är de inte den där Meredith Beerbaums häst som har en sån där rolig stil? Som hoppar med typ svankrygg o huvudet högt o så? :) De har ju klarat sig bra :), men jag tycker ändå tekniken är viktig.

kl

Är de inte den där Meredith Beerbaums häst som har en sån där rolig stil? Som hoppar med typ svankrygg o huvudet högt o så? :) De har ju klarat sig bra :), men jag tycker ändå tekniken är viktig.

Du menar Shutterfly! :love: Så grymt snygg häst! Så jäkla häftig! Men som sagt med lite egen teknik.. ;) Intressant diskussion! :banana:

Teknik är inte allt, viljan och tuffheten måste finnas i psyket, finns hästar med teknik som räcker till 160 men de kan inte vara där pga deras huvud, sen finns andra hästar som hoppar som en kråka men de har viljan och är cool att hoppa med :)

Kanske lite off topic, men ryttarens sits & ridning kan spela in ganska mycket på hur hästen hoppar. En ryttare som själv är lite för mycket framåtlutad & kastar sej framåt när hästen hoppar kan se till så att en häst med bra teknik i grunden blir flack..

Där sa du något som jag inte alls tycker är OT. Det påverkar ju tekniken.
Sen så har jag även märkt att jag inte stått upp tillräckligt på mitt sto - hon använder mindre rygg för hon blir spänd när min rumpa nuddar sadeln i språnget, nu efter min korrigering hoppar hon som tusan :banana: Jag har fått göra många ändringar i min sits med henne, och hon har aldrig hoppat så bra som idag, iaf med mig :)

Att hästen hoppar rumt och igenom språnget.
*Är det fram- eller bakbensteknik som har störst betydelse? Och varför? Svårt fråga!! Bra bakbensteknik är för mig viktigt. Men självklart måste hästen vara rapp i sina framben så den kommer upp rodentligt. Helst vill jag ha en häst som har lite lagom av båda. Oftast är det ju det ena eller det andra....
En häst som har stor hinderklokhet, hoppar runt, igenom språnget med bra ryggverksamhet och bra teknik fram och bak. Rapp i frambenen och "välter över" med bakbenen. Hästen ska kunna komma på alla avstånd och i allat tempon samtidigt som tekniken ska var desamma. Såhär tycker jag, och säkert många andra.
När en häst har bra hoppteknik och kan hoppa från alla avstånd lika fint får man en sån superhärlig känsla! Allt annat blir så mycket lättare att fixa till.....
*Vilket sorts teknik är lättast att förändra? Bakben, framben, rygg? Oj en svår fråga till.... Det är oftast svårt att förändra en hästs teknik. Man kan förbättra lite men tekniken ligger i generna. Det är nog lite från häst till häst. Vad den själv har lätt att fixa till, vi alla är ju olika. Många hästar som tävlar grand prix har inte den optimala tekniken, men destå bättre huvud!! Om hästen och ryttaren passar bra ihop samt att ryttaren rider med bra känsla, förbättrar nog många hästars hoppteknik självklart många bra övningar oxå!!!!

Sista frågan fick du inget bra svar på....:o

*Vad är viktigast med en bra hoppteknik? Att hästen hoppar igenom sig gör den inte det och hoppar masser och kanske högt går den sönder.
*Är det fram- eller bakbensteknik som har störst betydelse? Och varför? Frambenstekniken tror jag är viktigast för det e ju dom som kmr först hoppar dom inte bra fram tar dom ju med sig hela hindret med dom, bakbenen kan man ju alltid ha teknik skydd på om dom inte är bra.
*Hur är ditt ideal av en BRA hoppteknik? Varför? En häst som hoppar igenom sig använder ryggen är mjuk i hoppningen, (då håller hästarna längre) bra fraot bjudning, och viktigaste av allt att dom har ett hjärta och vill hoppa!
*Vilket sorts teknik är lättast att förändra? Bakben, framben, rygg? Bakben tkr jag absolut, för oftast (dom hästar jag har haft) så är det dom hästarna som nästan e lite stressade och slänger sig över hindret som inte har bra rygg när dom hoppar och det är svårt att få dom hoppa med ryggen. Och om hästarna inte har bra framben så antingen så är som rädda om sig och hoppar änu högre och orkar bara halva banan elr så bryr dom sig inte om dom slår i och då river dom hela banan i stället, och jag tror det e svårt att få hästar att hoppa bättre fram jag vet inga riktiga knep på det :/ Om det är unghästar som inte har så bra framben men här rädd om sig så dom hoppar enu högre brukar det bli bättre med rutinen.. :)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 052
Hoppning Jag måste erkänna: Jag har aldrig lagt mig i/brytt mig om hästars hoppteknik( alltså exakt hur de har benen)jag har brytt mig om de...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 854
Senast: Sinfonie
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 371
Senast: Ingela_S
·
B
Övr. Hund hund: Mellanpudel, 11 år foder: liten giva torrfoder och rått nötkött tillskott: glucosamin, multivitamin/mineral, alger Hunden min...
2
Svar
31
· Visningar
5 240
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar