hopptävlingar för islandshäst?

wizo

Trådstartare
Vart hittar man det om man är för gammal för att rida i ponnyklasserna? Finns det inte någon lokal klubb som stormur eller faxi och alla som brukar ha hopptävlingar någon gång? Har kollat runt på varenda sida nu utan att hitta:mad:

Sv: hopptävlingar för islandshäst?

Vart hittar man det om man är för gammal för att rida i ponnyklasserna? Finns det inte någon lokal klubb som stormur eller faxi och alla som brukar ha hopptävlingar någon gång? Har kollat runt på varenda sida nu utan att hitta:mad:

Det är väl 18 års gräns om man har en större ponny.
Det finns inte hoppning för endast islandshästar, utan då måste du ställa upp i tävling med vanliga ponnyer/hästar & är du över 18 måste du tävla mot stora hästar, alltså inte mot andra ponnyekipage, hur liten din häst än är.
Både du & hästen måste ha licens & du måste ha grönt kort(alltså inte grönt kort SIF ordnar kurser om, utan vanligt grönt kort som man tar på en ridskola ansluten till svenska ridsportförbundet).
Nu var det ett tag sedan jag tävlade hopp själv så jag har inte kollat upp nyare regler.

Just ja, du måste vara medlem i en ridklubb oxå för att få tävla, det finns massor av länkar på buke där du säkert kan hitta närmsta ridklubb.

Det finns det väl visst det om man inte är så petig med nivån :crazy:
Mörs ordnade väl blåbärshoppning nån gång?

Det finns det väl visst det om man inte är så petig med nivån :crazy:
Mörs ordnade väl blåbärshoppning nån gång?

Det är ju möjligt att islandshästlokalklubbar ordnar blåbärshoppningar men ts frågade ju efter hopp på lokal nivå:smirk:

blåbärshoppning är helt ok det med eller tävla mot stora hästar om dom hoppar en bana på 50 cm eller nått:angel:

blåbärshoppning är helt ok det med eller tävla mot stora hästar om dom hoppar en bana på 50 cm eller nått:angel:

Oki, trodde du menade vanliga hopptävlingar, finns säkert lokalklubbar som ordnar sånt & även vanliga ridklubbar, går säkert att hitta på nätet.Så gäller det ju att man är med i en aktiv lokalklubb oxå..

Hmm...har hört att man ska vara försiktig med för mycket hoppning med islänning, de är inga hoppisar, det kan bli knäpaj. Men men...det är kanske indiviuellt hos isisar. Jag vågar inte köra stenhårt med min snöpingla men lite lagom funkar säkert.

Hmm...har hört att man ska vara försiktig med för mycket hoppning med islänning, de är inga hoppisar, det kan bli knäpaj. Men men...det är kanske indiviuellt hos isisar. Jag vågar inte köra stenhårt med min snöpingla men lite lagom funkar säkert.

Alla hästar kan få dålig rygg & dåliga leder av hoppning, inte bara islandshästar.
Hoppning sliter otroligt mkt på hästen.
Men islandshästar kan hoppa i samma utsträckning som alla andra raser, även om vi inte tar oss upp till OS nivå:angel:
Har själv tävlat en islandshäst jag hade i hoppning på klubbnivå & vi slog alla hbl.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix