Hopptävling

V

VAjK

Var kan man hitta hopptävlingar för islänningar och får man vara över 18 år då?

Sv: Hopptävling

Hopptävlingar speciellt för islandshäst kan du hitta genom din lokalklubb, finns ibland på alternativ-KM osv.

För "vanliga" tävlingar gäller följande:

Du kan om du blir medlem i en av ridsportsförbundets klubbar, tävla klubbtävling utan licens, grönt kort osv- men mot stora hästar om du är över 18. (Ryttare över 18 får endast tävla ungponny i s.k avd. B)

Annars måste ni skaffa licenser, grönt kort och allt annat för att få tävla lokala tävlingar, eller t.o.m regionala. Men eftersom islandshästen håller ponnymått måste ni även här rida den mot stora hästar om ni är över 18- om det ändå krävs ett mätintyg är jag dock osäker på...

Lycka till!

o folk menar då att man ska tävla med en isis mot halvblod på 170 i manken som i princip kan gå över ett 140 hinder, bara för att man själv är över 18.. Borde ju finnas för bara isisar... Annars får vi 3 starta det själva=)

prata med din lokalklubb om denne kanske kan ordna en.
men finns inga "vanliga" klubbar som ordnar specialklasser för islandshäst.

Vi i stallet ska t.ex. ha en hopptävling snart, så om du vill ha en, så får du nog planera ihop en själv.

Men man får väl starta Clear rounder med dom?! :)
Där får man ju själv välja höjd!!
Inte kanske rikgit lika skoj men endå, man får tävla i alla fall:)

Man får starta på alla hopptävlingar med islandshäst, men då får man tävla enligt ponny/hästregler.
Finns inga specialklasser för isisarna, men dom får starta på alla vanliga hopptävlingar om dom vill.
Har en kompis vars klubb ville ha med henne i deras hopplag till nån ponnycup bl.a.

På klubbtävlingar får man själv välja höjd och då "tävlar" man i blandade klasser, ja.
Man då måste man ju först vara medlem i en "vanlig" ridklubb!

På lokala tävlingar (där det också finns clear round) heter det t.ex "LD bed. Clear round", och då får man FORTFARANDE inte tävla ponnyklass om man är över 18!

Som Michis säger, prata med din lokalklubb! :idea:

Regler är regler, man får inte rida en häst som har ponnymått ifall man är över 18... sen gör det detsamma ifall man rider islandshäst, welsh elelr gotlandsruss.
Är man över 18, tävlar man inte ponny.

Därför gäller det att antingen rida clear-round på ridklubben, elelr så får man tävla mot storhäst... där LD höjderna ligger på 80-90 cm, om jag inte har fel.

Annars gäller det att gå ihop ett gäng och anordna hopptävling själv- men ha inga större förhoppningar om att SIF kommer att anordna officiella hopptävlinga för islandshäst :smirk:

LD är 80 cm för D-ponny och 70 cm för C-ponny
LC är 90 cm för D-ponny och 80 cm för C-ponny

För c-ponny stämmer det alldeles utmärkt.
Men sen är det ju inte bara höjden på hindren utan i LA är det svårare vägar, trixigare avstånd, kombinationer etc. som ju inte finns i LD.

Jag har varit med i en hopptävling på min islandshäst och jag är snart 19, det var faktiskt riktigt kul! Man kanske skulle prata med styrelsen i sin lokalklubb att fixa blåbärshoppning och dressyr.:) :smirk:

Är hopptävlingen speciellt för islandshästar så tror jag att man får vara över 18, men riktigt säker är jag inte.

I en Clearround får man ställa upp med ponny om man är över 18 år.

Tävlade en ponny som jag höll på att utbilda i CR utan att någon sa något om det när jag var 21 år.. Och jag nämnde även att jag var 21.

En CR är en CR, där skall du bara få en felfri ritt, det är inga 1:a placeringar osv.. CR är på skoj, för att få lite rutin..

btw, har tävlat Isis på CR med, då var jag 19 år..

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka