Hopptävling, vägran, knoppar och tvätt?

Sv: Hopptävling, vägran, knoppar och tvätt?

ja du får väl helt enkelt inse att hon inte är ngn tävlingsponny, om du nu måste tävla sälj ponnyn till nbågon utan krav o köp en hoppare.

ja du får väl helt enkelt inse att hon inte är ngn tävlingsponny, om du nu måste tävla sälj ponnyn till nbågon utan krav o köp en hoppare.

Jag tycker det är helt fel inställning, oftast är det bara ren orutin som ekipage som gör att man får sånna här problem. Sålänge hästen är frisk och något sånär hoppglad i grunden så kommer de antagligen lära sig kommunicera med varandra på rätt sätt och ponnyn få tillbaka hoppglädjen.
Ibland kräver det lite jobb bara! Man ska inte bara ge upp, utan gå till botten med problemet och prova alla lösningar, sen kan man sälja hästen när man vet vad felet är.

men tydligen verkar inte den här hästen va särsilt hoppglad i grunden heller. Jag förstår faktiskt inte varför vissa till varje pris med hjälp av sporrar o spön ska få hästarna att hoppa, varföre inte bara inse att allka inte älskar att hoppa. Ridning ska vara kul men när det börjar handla om tvång är det inte roligt längre.
Men det är min åsikt....

Jag har heller inte påstått att TS med sporrar och spö ska tvinga hästen att hoppa, jag menar att ibland finns det inget enkelt alternativ, utan man kan få jobba lite för att lösa problemen och inte bara sälja hästen efter ett misslyckat försök. Självklart ska detta inte heller ske på bekostnad av hästens mentala eller fysiska hälsa.

Ridning ska självklart vara roligt, både för häst och ryttare, och meningen med mitt inlägg var att hjälpa häst och ryttare att hitta den glädjen genom lite tips.

Så du tycker alltså att jag ska ge upp på en otroligt snäll, trevlig och fin ponny bara för att hon kommit in i en period då hon inte vill hoppa alla hinder på första försöket??

Jag ville egentligen veta om någon har några bra övningar som gör henne mer lyhörd för skänkeln och inte så "närsynt" eftersom hon hoppar allt på andra försöket och tycker det är superkul..:crazy:
Är det bara mer träning på "tittiga" hinder av alla dess slag eller finns det nåt mer?
och gärna hur jag får henne att lyssna mer på skänkeln då jag inte heller tycker om att använda spö och sporrar :crazy:

*Inte kollat vad de andra har skrivit*

det där med att hästen vägrar vet jag inte om jag kan hjälpa dej så mkt med.

Du får satsa,satsa,satsa. Visst det kan bli så att du hoppar utan hästen (hihi jag har testat:rofl: ), men de kanske funkar=)

Jag brukar duscha hästen dagen innan tävling=)
Inte de nödvändigaste, men gör gärna det om jag har tid:)

Knoppa brukar jag inte göra till lokal hopptävling(även om det är FIIINT!)

:D

Glömde säga att hon är absolut inte rädd för hindren och vi har kollat igenom henne och hon är fullt frisk!:)

Hon tycker väl inte om att hoppa, kanske skulle satsa på dressyr istället:idea: för att få en bra hoppponny/Häst så är det ju en stor fördel om hon/han älska banan. Ngt som är viktigt är berömet, får hästen bara skäll hela tiden så skulle jag med vägra;)

Till Midnight Surprice:D

Mitt råd:

Det minsta lilla framgång mkt beröm och bli inte arg när hon vägra, en bra tränare kan hjälpa dig med detta, sporra och spö är ingen bra lösning
Kanske skulle du göra ett uppehåll och bara träna dressyr och rida i skogen och latja med din ponny, bruka få en ponny pigg och glad:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Imorrn så ska jag ut på ännu en hopptävling och nu vill jag ha lite tips och svar..

Min ponny kan antingen vara på topphumör(sällsynt) och då hoppar hon som pegasus och bara älskar det.. men för det mesta så stannar hon..:cry: jah kommer i lite över banhoppningstempo mot första hindret och driver som attan! Men 3-4 eller 5 galoppsprång före hindret så stannar hon.. inte så att hon tvärnitar men hon stöter emot lite i varje språng.. då bryr hon sig inte ett dugg om skänklar eller sporrar och jag har inte vågat att prova slå henne då för jag är rädd att man inte får det..(får man det och isf hur mycket?.. alltså får man lyfta handen eller bara slå lite försynt på bogen?) iaf så står man där och jag trycker till henne med sporrarna och så tar jag ny sats.. då hoppar hon (oftast) och så blir det samma sak på andra hindret och på tredje så vi kommer då oftast inte längre än till tredje hindret men vi kommer över det efter att domarn sagt att vi är uteslutna.. ibland har jag tur och då hoppar hon första på en gång och börjar stanna på andra..
iaf är det nån som har nå tips på vad jag ska göra!!??:confused:

och sen, brukar ni knoppa era hästar före hopptävling på lokal nivå och brukar ni (om ni har möjlighet) alltid duscha hästarna dagen innan tävling? Bara nyfiken på det men vill verkligen ha svar på det där med vägran för det är ju imorrn!:crazy:

Tack på förhand..:)

Min ponny är också exakt sådär ! :eek: bara dör typ 5 meter innan och lyssnar ingenting... Jag duschar honom om han är smutsig och jag knpóppar bara vid dressyrtävling.:) Jag har tyvärr inga tips, eftersom att jag har samma problem själv ...:( det är inte så himlans kul att alltid stanna ut sig. men vissa ggr går det skitbra och han hoppar allting så snällt .. vad konstiga hästarna kan vara ibland... :crazy: Han går även grymt bra på träning :)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej, Jag har dykt på ett stort problem med min unghäst som är 4 år i år. Varken jag eller min tränare (som är en känd...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Senast: StallB
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar