Hopptävling, vägran, knoppar och tvätt?

M

midnight surprise

Hej! Imorrn så ska jag ut på ännu en hopptävling och nu vill jag ha lite tips och svar..

Min ponny kan antingen vara på topphumör(sällsynt) och då hoppar hon som pegasus och bara älskar det.. men för det mesta så stannar hon..:cry: jah kommer i lite över banhoppningstempo mot första hindret och driver som attan! Men 3-4 eller 5 galoppsprång före hindret så stannar hon.. inte så att hon tvärnitar men hon stöter emot lite i varje språng.. då bryr hon sig inte ett dugg om skänklar eller sporrar och jag har inte vågat att prova slå henne då för jag är rädd att man inte får det..(får man det och isf hur mycket?.. alltså får man lyfta handen eller bara slå lite försynt på bogen?) iaf så står man där och jag trycker till henne med sporrarna och så tar jag ny sats.. då hoppar hon (oftast) och så blir det samma sak på andra hindret och på tredje så vi kommer då oftast inte längre än till tredje hindret men vi kommer över det efter att domarn sagt att vi är uteslutna.. ibland har jag tur och då hoppar hon första på en gång och börjar stanna på andra..
iaf är det nån som har nå tips på vad jag ska göra!!??:confused:

och sen, brukar ni knoppa era hästar före hopptävling på lokal nivå och brukar ni (om ni har möjlighet) alltid duscha hästarna dagen innan tävling? Bara nyfiken på det men vill verkligen ha svar på det där med vägran för det är ju imorrn!:crazy:

Tack på förhand..:)

Sv: Hopptävling, vägran, knoppar och tvätt?

Glömde säga att hon är absolut inte rädd för hindren och vi har kollat igenom henne och hon är fullt frisk!:)

Du får inte tänka att hon kan stanna. Tänk att det alternativet finns lixom inte. det sitter ofta i ryttarens huvud om det blir så. Man kommer in i en ond cirkel och rider inte för att hoppa-man rider för att stanna (det låter konstigt, men jag kan inte förklara bättre :p) Säkert är det en del tävlingsnerver hos både dej och hästen inblandade oxå.

Man får smiska till dom med spöt en gång, men inte uppvinklat(att man höjer spöt och "tar sats" när man slår) eller rundslag(man slår flera gånger). Men själv tycker jag inte att det är fel att använda spöt som korrigering med en liten snärt precis efter vägran (även om jag inte kan göra det på min pålle-hon är livrädd för spön, men det behövs inte heller hon vägrar sällan :p)

Jag knoppar aldrig på hopptävlingar, har nog aldrig tvättat min häst heller :p Däremot ryktar jag alltid extra noggrant och borstar igenom svansen ordentligt.

Lycka till! det kommer gå skitbra!Du kommer INTE vägra :banana:

Tror också att det sitter i din hjärna .. det låter som det.. du är rädd att h*n ska vägra och spänner dig, fast kankse inte menat.

Lycka till! :banana:

hihi jaa kanske det..:p fast tävlingsnerver är det nog inte.. jag har slutat tycka att det är en tävling för att vi har stannat ut oss så mycket..:crazy: :p men den här gången så får hon fan hoppa stillastående om det behövs, jag tar inte en uteslutning till!!:devil:

T*ck!! Det kan nog behövas..!!:p

P.S: till Bison: hon är olkika på träning.. hon har sin bra dagar men oftast så stannar hon åtminstone en gång på nåt hinder.. fast endel har hon ju hoppat så mycket nu så hon bara fattar att hon inte kan övertyga mig om att det är farligt..:p Fast sockerbitar/kuber är fortfarande läskigt :eek: :eek: :smirk:

asch min va me sådär sur märr! haha men med mer rutin och mer säkerhet från hennes sida kom hon på att de faktiskt var fruktansvärt skoj!

kämpa på de fixar sig! hur gick de på tävlingen?

eftersom hon är likadan på träning skulle jag åka till klinik, tyvärr är det inte så ovanligt med dubbelsidiga kotledsinflamationer

asch min va me sådär sur märr! haha men med mer rutin och mer säkerhet från hennes sida kom hon på att de faktiskt var fruktansvärt skoj!

kämpa på de fixar sig! hur gick de på tävlingen?

tackvare den inställningen går många hästar o har ont väldigt länge :(

Som jag nämnde ovan så är hon helt frisk och vi har varit in på klinik och kollat efter det mesta men speciellt kotledsinflammation eftersom på en annan trår så sa typ halva buke att det var nog det.. men det var det inte..

det gick skit på tävlingen rent utsagt.. hon gick inte fram för skänkeln för fem öre på framhoppningen inne och på banan.. hon gick fram fint ute men när vi kom inte så typ "dog" hon..:cry: :crazy: hon hoppade första och sen stannade hon två ggr på andra..:cry: :cry: sen hoppade hon resten fram till sjuan (sista hindret) då hon stannade och vi var uteslutna.. fast när jag försökte igen så hoppade hon..
hindrena imellan där typ stannade hon framför alla och hoppade det mesta stillastående..:crazy:
Jag drev så jag höll på och dö men hon lyssnade helt enkelt inte..:mad:

efter det så fick hon galoppera lite ute så att hon gick fram och sen åkte vi hem..:( *suck*

det var en enkel L:C i Ockelbo ryttarförening..hur lätt som helst fast det är ju inte det som är hennes problem.. hon stannar lika gärna på en bom som en 130 oxer..:crazy:

Det är inte en skimmel va?

hihi neej hon är mörkbrun med vita hår i pannan och en vit balle.. så fläckarna syns inte så bra om det var det du mena..;) ;)

hur länge har hon varit sådär?

min gamla ponny var sån som alltid la in ett stopp på tävling och honom slutade jag att tävla med, han gillade helt enkelt inte tävlingssituationen och kändes onödigt att utsätta honom för något han inte tyckte om.

kanske en ideé att låta bli tävlingar och träningar ett tag?
även om hon inte har ont så låter det ju inte som att hon tycker att det är sådär jättekul att åka på hopptävlingar. kan ju vara tråkigt om det är den enda ponnyn du har men tänkvärt iaf tycker jag.
lycka till!

1. Ponnyn jag tävlar blev sådär förr när jag inte ridit fram henne ordentligt, dvs om jag inte verkligen sett till att få igenom ökningar, minskningar, fått henne genomjobbat så hon slappnar av och blir mjuk och elastisk men med bra bjudning.
Är det liten eller dålig framridning blev (blir) hon kinkig, och kunde då bli som din ponny. Hon rusade på, men bjöd inte. Hon stod emot lite hela tiden, och så småning om blev det ett stopp.

Idag är jag jättenoga med att checka allt på framridningen, och det är det enda som funkar. Dock går hon nästan alltid bättre i andra klassen :p Så, nogrannare framridning/ hoppning?
Kläm inte med benen hela tiden, utan svarar hon inte för skänkel, så på med spöt på en gång. Förvänta dig att hon ska svara på minsta lilla, och låt henne vara när hon gör rätt.

2. Jag brukar inte knoppa på lokala tävlingar, så länge de har snygga och trimmad manar. Ser de hemska ut kan jag däremot tänka mig att knoppa om det blir bättre.

3. Brukar inte duscha varje gång, men vid behov schamponera ben och svans samt en ordentlig rykt. På somrarna duschar/ schamponerar jag ibland, men inte för ofta.

Du kanske helt enkelt ska låta ponnyn vila från hoppningen ett tag! Ut å har soligt i skogen galoppera busa å gör massa annat. Den kanske helt enkelt har tröttnat!! Låt den få en paus å sen börja på låga höjder bara.
Eftersom den är kollad så tycker den troligen helt enkelt inte det är skoj!
Men sen många gånger sitter det i ryttarens eget huvud.. haha
Lycka Till

mmm idag var vi ute och galopperade lite och först så lyssnade hon inte alls men då slog jag en gång med spöt bakom skänkeln och då vaknade hon och var jätteduktig och lyhörd.. ska på träning i ridhus imorrn så vi får se hur hon är då..

fast när hon har hoppat hindret/hindrena en gång och vi sen hoppar bana så bjuder hon jättemycket och tycker att det är jättekul så jag tror nästan att det bara stotjurighet:angel: :smirk:
Fast jag tror jättemycket på den ponnyn så jag tror att om hon bara kommer över "tröskeln" så ska det nog gå bra...:smirk:

Tack för all hjälp!!:D

jaa kanske det.. jag hade tänkt låta henne få "semester" i vår/sommar från tävling/träning men jag måste nog vänta tills efter ett fälttävlansläger och tills dess att träningarna tar slut eftersom vi redan betalat för dem..:smirk:
får se om det blir bättre..:)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej, Jag har dykt på ett stort problem med min unghäst som är 4 år i år. Varken jag eller min tränare (som är en känd...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Senast: StallB
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar