Hopptävling? Nej tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Suuz

Tittade på en hopptävling idag (1m tror jag). Satt och mådde konstant illa större delen av tiden. Jag, en dressyrryttare har ingen erfarenhet av lokala hopptävlingar. Dock tycker jag att om man ska tävla borde man kunna rida.

Alla, ALLA, ekipade (nån sa 300 startande), red i övertempo, med alldeles för korta tyglar (de kunde lika gärna hålla i bettringarna), och flitigt använda spön. En tjej fick t.o.m en varning för sitt spöanvändande!

Ett ekipage berömde sin häst. Fast ryttaren inte reste sig upp över hindret.

Jättefina hästar, jättedåliga ryttare. Vi pratar om hästars hållbarhet, dålig avel, ect. Men ingen pratar om dålig ridning.

Det komiska var att de flesta ryttarna såg ut som ett sorts Buke-ideal. Samma hjälmar, samma kavajer, likadan utrustning till pållarna. Och alla med ett ego större än livet självt.

Är detta hoppning? Det jag såg idag var inget ovanligt. Ingen reagerade på den ovilliga hästen som blev runtspöad på banan. För ryttaren var ju superduktig! Ingen reagerade på den häst som knappt fick luft för nosgrimman satt så hårt.

Sv: Hopptävling? Nej tack!

Jag är rätt tveksam till det du skriver, att det finns dåliga ekipage det vet alla, men att alla startande på en tävling skulle rida för dåligt tror jag är att ta i för mycket.

Vad har du själv för erfarenhet o kunskap om hoppning? Naturligtvis ska man inte "spöa sin häst runt banan", men att många hade för korta tyglar? Och övertempo? Det är inte alls vad jag känner igen från lokaltävlingarna. Jag tycker däremot rätt många håller i hästarna för mycket och rider i undertempo och sen när hästen stannar, då driver de på den med både sporrar och spö:eek:

Hur kan du förresten veta att nosgrimman var för hårt spänd? Ser man det från läktarplats eller var du framme och kände?

Jag tittade på framridningen också :) En remontgrimma, med en vacker inbuktning ovanför näsborrarna... Dessutom kunde man höra hästen flåsa!

Just denna ridklubb är ökänd för sina hästar - de byter ut dem på löpade band!

Med övertempo menar jag full galopp, hästen hade inte tid att hoppa =) Väldigt få som faktiskt red felfritt! Unghästarna travade i kurvorna medans ryttaren febrilt sporrade vidare...

Min favorit var ett arabsto som hoppade med huvudet rätt upp i luften - underhalsen var större än halsen :O

De andra hopptävlingarna jag varit på har varit av typ Grand Prix. Aldrig sett något liknande, men jag antar att man måste börja någon stans. Men jag förstår inte varför alla rider som om de stulit hästen. Då det inte handlar om några större priser.

Jag gåller med om att alldeles för många rider på detta sätt, tyvärr. Men LÅNG IFRÅN ALLA!
Det är bra att du reagerar, men jag har faktiskt svårt att tro att ALLA ekipage var så katastrofala.
Kanske du har fått lära dig en annan hoppstil än den som ofta tillämpas ute på tävlingar? Vad var det för klasser du tittade på? Det brukar vara stor skillnad på LD och LB tex.

man ska ju rida i snabbare tempo när man hoppar och man ska ha lite kortare tyglar, så att man har handen och hästen framför sig. det säger alltid min tränare. sen tycker jag också att det är fel om spöar hästen runt hela banan. men om den tvekar så kan man ju snärta till som en drivning...

Tittade på en hopptävling idag (1m tror jag). Satt och mådde konstant illa större delen av tiden. Jag, en dressyrryttare har ingen erfarenhet av lokala hopptävlingar. Dock tycker jag att om man ska tävla borde man kunna rida.

Alla, ALLA, ekipade (nån sa 300 startande), red i övertempo, med alldeles för korta tyglar (de kunde lika gärna hålla i bettringarna), och flitigt använda spön. En tjej fick t.o.m en varning för sitt spöanvändande!

Ett ekipage berömde sin häst. Fast ryttaren inte reste sig upp över hindret.

Jättefina hästar, jättedåliga ryttare. Vi pratar om hästars hållbarhet, dålig avel, ect. Men ingen pratar om dålig ridning.

Det komiska var att de flesta ryttarna såg ut som ett sorts Buke-ideal. Samma hjälmar, samma kavajer, likadan utrustning till pållarna. Och alla med ett ego större än livet självt.

Är detta hoppning? Det jag såg idag var inget ovanligt. Ingen reagerade på den ovilliga hästen som blev runtspöad på banan. För ryttaren var ju superduktig! Ingen reagerade på den häst som knappt fick luft för nosgrimman satt så hårt.

Det är tråkigt att du tycker att det är sådär. Enligt mig är MÅNGA ekipage som tävlar l.hoppning duktiga, visst det finns ett par som inte kan rida MEN någonstans måste man börja!!! Första gången jag tävlade lokalt i hoppning var jag värdelös men hade en snäll häst. Många har inte möjlighet till klubbtävlingar och så också så man måste faktiskt få träna lite på lokala också. Dessutom är det en stor skillnad på hoppning och dressyr. Då du rider dressyr är det inte ofta du behöver/vill ge hästen en tillrättavisning. Vid hoppning kan det behövas på vissa hästar, även om det SER grymt ut speciellt för folk som är skeptiska mot sporrar och spö som hjälpmedel. Förresten är det nog svårt att ha för korta tyglar... Hmm... Man ska naturligtvis inte hålla hästen i bettringarna och man måste följa med hästen över språnget men det finns många hästar som blir starka i hoppning och då kan man bara inte ge den fria tyglar.

Ha, det där du tyckte var komiskt. Passar perfekt in på dressyr ;) Nu tävlar jag dressyr också så jag säger inget bara att jag också tkr att det är komiskt. Att du sa så.
Jepp, jag är ledsen över att säga det men detta är i högsta grad hoppning vare sig du tycker det eller ej :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

har svårt att tro att precis ALLA var så dåliga som du skriver. Jag tävlar hoppning, är ute o tävlar kanske varannan helg när vi är igång och jag ser väldigt många som rider riktigt bra.

Och av sjutton spelar det roll? Så om ryttarna hade ridit bra så hade det inte spelat ngn roll om dom hade haft samma hjälmar. är väl ändå tur att man har hjälm.
Att ens kommentara att dom hade likadana kavajer och hjälmar är ju skrattretande:rofl:
Och på tal om att alla hästar har samma utrustning, var på dressyrtävling idag (hemmaklubben har regional dressyrtävling) ALLA hästar har ju likadana vita schabrak!!!:eek: :cool:

Men sen kan det ju vara oxå att dom som är så vana vid dressyren och inte är så insatt i hoppnigen tycker det ser värre ut än vad det är. Man ska ju rida på ganska så olika sätt i dressyren.

Senast ändrad:

har aldrig varit med om det där. men vi bor ju iofs inte på samma ställen.... har väl sett ett antal som inte rider så bra men det du skriver om har jag aldrig upplevt.

Dock tycker jag att om man ska tävla borde man kunna rida.

Det kan jag hålla med om! Iaf rida i rätt gångart och i rätt riktning. Men det gäller i alla grenar. (Är inte ett dugg bättre på dressyrtävlingar tex, men där slår man iaf inte ihjäl sig om man rider för dåligt)

I övrigt tror jag att du överdriver grovt. Visst är det ofta så man knappt vågar titta när man sitter på läktaren på lokal hoppning. Men långt ifrån alla rider så himla illa. Och någonstans ska man ju börja, lokala tävlingar är lägsta nivån, och alla kan faktiskt inte vara världsmästare på sina första tävlingar.

Som sagt så måste alla ryttare börja någonstans och alla kan inte bli toppryttare på en dag. Det med att man sitter och piskar runt hästen en HEL bana låter lite överdrivet. Även fast vissa kan använda spöet lite väl grovt, men då får man ju som du sa en tillsägelse och vissa kanske drar nytta av lärdomen senare att inte ta ut ilskan på sin häst. Men man får väl hoppas att man lär sig av sina misstag om det nu gick så himlans dåligt och att man blir en bättre ryttare på det sättet. Sen att jämföra med dressyren är ju lite att hopphästar ska ha lite mer fart och det ska gå relativt fort eftersom tiden har stor betydelse i hoppning, och i dressyren ska vara lite mer lungt och harmoniskt! Enligt mig iaf...;)

Jag och min kära kompis Sipuli såg en hopptävling idag. Vi däremot såg på undertempo, vilket är precis lika illa. :crazy: Vi pratar om 95-105cm klasser.

Oj? Vad sjutton är det för jäkla hopptävling du tittat på? Jag har aldrig hört talas om liknande i alla fall! Dålig domare som inte sa till?

Jag har i alla fall varit ute och tävlat idag, regionaltävling fr. LC till LA, och nästan alla ryttare red väldigt trevligt och var ödmjuka mot sina hästar. Domaren var nogrann och sa till när någon använde spöt, hon läste upp ur TR hur spö skulle användas på tävling. :bow:

Jag är ute och tävlar ganska ofta, på både lokal, regional och nationell nivå, och det klart att det alltid finns någon som rider "förskräckligt" eller behandlar ponnyn taskigt, det finns det ju på dressyrtävlingar också, men det är ju i alla fall absolut minst 90% av ryttarna som rider riktigt trevligt.

Förstår inte vad för tävling du hamnat på?

Får man fråga vart du var? Var själv på tävling i Stockholmsregionen idag nämligen. Jag red unghäst och den travade garanterat inte i svängarna. Jag kanske var den enda som berömde min häst. :idea:

Jag såg mycket bra ridning, men som överallt så fanns det också dålig ridning.

Som även andra har skrivit här så har jag svårt att tro att alla red i övertempo. Klart att vissa rider bättre än andra men var går gränsen för vem som kan rida och vem som inte kan??

Det är skillnad på tempot i dressyrgalopp och hoppgalopp! Så om du själv inte hoppar och bara rider dressyr så kanske förklaringen ligger i det. Att du har andra referensramar än vad vi hoppryttare har.

Kan tilläga att på dressyrtävligen som jag var o kollade på idag så såg jag faktiskt ett par ryttare som inte red speciellt snyggt eller bra. En sitter ju och skumpar som sjutton och flaxar med skänklar som dom försöker flyga eller ngt. Detta var på en regional tävling med LA:4, LA:5 och Msv B:3 så nog finns det dressyrryttare som rider rätt illa de med.

Oj? Vad sjutton är det för jäkla hopptävling du tittat på? Jag har aldrig hört talas om liknande i alla fall! Dålig domare som inte sa till?

Jag har i alla fall varit ute och tävlat idag, regionaltävling fr. LC till LA, och nästan alla ryttare red väldigt trevligt och var ödmjuka mot sina hästar. Domaren var nogrann och sa till när någon använde spöt, hon läste upp ur TR hur spö skulle användas på tävling. :bow:

Jag är ute och tävlar ganska ofta, på både lokal, regional och nationell nivå, och det klart att det alltid finns någon som rider "förskräckligt" eller behandlar ponnyn taskigt, det finns det ju på dressyrtävlingar också, men det är ju i alla fall absolut minst 90% av ryttarna som rider riktigt trevligt.

Förstår inte vad för tävling du hamnat på?

Woow:) Äntligen nån som svarar TS med ett förnuftigt o genomtänkt svar o inte bara gnäller:D :banana: :bow: :idea: :D

okeeej... nu kanske man ska läsa hela tråden och hela inläggen innan man gör en liten pik och slänger in 20045 tusen smileys.

Till TS:
Vilken tävling var detta? Och hur van är du vid hopptävlingar, tycker det låter högst orimligt om alla använde spöet massa och bara en fick tillsägelse.

vet inte vilken tävling du har varit på för att hitta sådär många dåliga ekipage, det låter fruktansvärt om det verkligen gick till sådär! men rätt osannolikt att ALLA ryttare piskade runt sina hästar runt banan utan att domaren reagerade.

Jag som tävlar på dressyr och hoppning och har gjort i ganska många år tycker mig iaf se mer dålig ridning på dressyrtävlingar än hopptävlingar. På en dressyrtävling sitter många ryttare med jättehård hand och hackande sporrar för att få till "kroken på nacken". senast för en vecka sedan (långfredagen) såg jag en häst med 3 cm långa sår efter sporrarna på en dressyrtävling. det tycker jag iaf är värre än en åtdragen remontgrimma.

jag måste erkänna att jag håller med dig till en stor del- hade tävlingar hemma i rättviks körhall förra helgen, och jag blev förvånad över hur mpnga blåbär det var där - trots att det var regionalt! våran domare är mycket noggrann med att man inte får använda hjälperna för hårt - och hon varnade i högtalaren minst 20 ggr! och jag tycker inte att hon varnade i önödan. men så finns det också många ekipage där man ler och tänker "yes - äntligen". jag tycker att ridningen har blivit en slags rikemanssport, ofta får unga barn sina ponnyer för flera hundratusen medan en annan sitter på ridskolehäst och ämpar, för att sedan få börja hjälpa till med andras hästar - och gud vad man har lärt sig mycket!

det är synd att det är såhär.. men jag tror inte att det går att ändra på bara sådär, tyvärr! alla tränare har inte samma åsikter - och inte föräldrarna och barnen heller för den delen! men alla kanske borde tänka till lite hur man behandlar hästen, och vad man har för sportsmanship! jag gillar inte att höra ryttaren skrika "FAN" högt och tydligt när hon/han river ett hinder - det är dåligt uppförande!

Jag är rätt säker på att du är ute och snurrar. Jag har sett en hel del tävlingar på olika nivåer, både för ponny och häst, och aldrig upplevt det du skriver om. Dåligt uppförande finns men de är i en klar majoritet.
Jag tror mest att du är ovan vid hopptävlingar och tycker/tror att ryttaren är grym så fort h*n rör sig mer än vid dressyrtävlingar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar