Hopptävla med ridkapson?

Lipica

Trådstartare
Får man ha ridkapson på hästen när man hopptävlar? Vet att betslingen är ganska fri, men har inte sett någon som använt just det.

Jag brukar rida dressyr på kapson+bett och hästen gillar mer kapsonet än bettet. Ridkapson blir nästan lite som att ha en extra tygel i nosgrimman.

Sv: Hopptävla med ridkapson?

vet inte säkert, men jag tror man får det. såg det iaf när jag var o tävlade i helgen, en som hade ridkapson (i stället för vanlig nosgrimma) + bett på sin häst. :)

Horseware har en kombination kapson/träns med bettfäste. Den är godkänd. Sett ett flertal som tävlat ponny på dem. Då sitter den ju som en remontgrimma.

vet inte säkert, men jag tror man får det. såg det iaf när jag var o tävlade i helgen, en som hade ridkapson (i stället för vanlig nosgrimma) + bett på sin häst. :)

Ok, tack för svaret! :)

Horseware har en kombination kapson/träns med bettfäste. Den är godkänd. Sett ett flertal som tävlat ponny på dem. Då sitter den ju som en remontgrimma.

Okej, men det låter ju rätt insane att ha en kapson så långt ner på ömtåliga nosbenet?
Jag föredrar nog att ha min högre upp ändå.

Tack!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 771
Senast: Sirap
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 216
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar