Hoppsadlar till era westernhästar.

cahs

Trådstartare
Då min 4åring (Paint, inte modell muskelberg) har vuxit ur sin westernsadel så letar jag nu hoppsadel till honom. Av rent ekonomiska skäl. Han är överbyggd med några cm, med en hyfsat rak linje bogspets - kors men behöver en sväng på sadeln för att inte ramla ner på manken eller åka bak. Så jag är nyfiken på vad ni har för hoppsadlar till era? Gärna bilder.

Sadelutprovaren ska återkomma idag med idéer på sadel som kan passa men gissningsvis Prestige Golden Star eller en Stübben. Hon ville bolla min häst med kollegor först. Och tackade så hjärtligt för utmaningen!

Sv: Hoppsadlar till era westernhästar.

Nu har jag inga pållar längre men till mina quarters hade jag Wintec Cair hopp och dressyr sadlar, perfekt när man kan byta bomvidd!! Och de enda vanliga sadlarna jag tyckte passade riktigt bra. Hade dem som "avbytare" till westernsadlarna om kusarna var ur normalform av någon anledning eller om jag mot förmodan ville ta ett skutt. Kanon att ha när man skulle ut och galopparbeta på stubben:)

/LL

Jag har precis som LL en Wintec Cair till mina. Brukar hoppa lite lågt för variationens skull och Wintecen är smidigt iom de utbytbara järnen.
Bägge mina kan ha den, E får ha en fårskinnspad mellan och S bara schabraket. Perfekt att slippa byta järn!

Sitter helt okay i den också!

Har haft Globus Loke 36 (iofs allround) förut men den var alldeles för rak. Jacson Legano i Xxx-wide till E. Käns som den skulle vara tokbred men blev för smal.

Kommer tyvärr inte åt bilderna då pixbox ligger nere..

Tycker detta är väldigt intressant. Jag fick tillåtelse att använda min wintec iom att jag bara rider korta stunder men skulle ha ett fluffigt underlägg (tjockt schabrak, teddyvojlock, fårskinnspad) för att sadeln är 1. Något för bred 2. Inte ska göras smalare pga att bossorna bak skulle trycka på ryggen. Så jag får tåla lite framåtlut men det är inte skadligt, bara inte optimalt.

Är era överbyggda? Liten eller normal/större manke?

Skunk är lite i framåtlut, ingen manke, platt rygg med tjocka "ryggfiléer" som sadeln vilar på.

Enya har manke, lite svängd rygg och inte riktigt lika platt över ryggen. Hennes ryggrad är inte lika inbäddad och hon är smalare över ryggen öht.

Så kasst utan bilder:p

Hej. Jag har en golden star till min pålle. Han är lite överbyggd och lätt svängd rygg. Köpte den bl.a. för att den går att värma om bommen på. Han är bara tre så han ändrar sig i ryggen hela tiden! Suck!

Bild? :d

Jag väntar fortfarande på telefon från sadelprovarn.

Jag rider mycket även i hoppsadel och...

Har man ekonomi för det så tycker jag Bates sadlarna är kanon - också koppjärn som du kan byta.
Wintec är ju en budgetsadel av ungefär samma typ som Bates men för ryttarkänslan så är absolut Batesen mycket bättre.

Annars har du också Santa Cruz av olika modeller som är något mellanting tycker jag, mycket bättre känsla än i Wintecen men inte samma kvalité kanske som Batesen...

Vi får se vad jag hittar för sadel, men somsagt, wintecsadlarna går bort tillsammans med många andra med kilbossar.

vad har ni för westernsadel?

Tekna har en sadel som passar svängd rygg. I syntet så den e inte så dyr. 5000 ny pris. Går att värma om bommen på den oxå. Jag har ingen western sadel än då jag vill att han ska stabilisera sej lite till först, nu växer han så det knakar!

Vill absolut inte ha en tekna ;). Bommarna är takformade men de kan gömmas under stoppningen. Jag behöver inte sadeltips direkt, är bara nyfiken på andras sadlar och hur de ligger på hästarna.

Jag har en vanlig simpel Hubertus hoppsadel som ligger bra på de jämförelsevis nättare (mer "normalryggade") quarterhästarna med manke.
Den är vid i bommen men ligger som sagt inte på "tunnorna".

299904_2352696101669_1551519_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 377
Senast: Emiro
·
Utrustning Eftersom mina idéer just nu är slut så finns väl inget bättre än att bolla med Buke:p. Hoppsadel ska införskaffas till ponnyn. Han är...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
652 438
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng